English

استاندار کردستان:

با افتتاح ایستگاه پمپاژ روستای دهکانان سرواباد

طرح ایستگاه پمپاژ مجتمع باغات روستاهای تفین، دهکانان و دوزوند سفلی از توابع شهرستان سروآباد امروز جمعه همزمان با دهمین روز از دهه فجر با حضور استاندار کردستان افتتاح شد

با افتتاح ایستگاه پمپاژ روستای دهکانان سرواباد

به گزارش خبرگزاری موج کردستان، عملیات اجرای ایستگاه پمپاژ مجتمع باغات روستاهای تفین، دهکانان و دوزوند سفلی از توابع شهرستان سروآباد از سال ۱۳۸۸ آغاز شد و امروز جمعه با حضور استاندار کردستان، نماینده مردم شهرستان های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی و جمع دیگری از مسئولان استانی و شهرستانی در روستای دهکانان افتتاح شد.

این ایستگاه پمپاژ با دبی پمپاژ ۴۵۰ لیتر در ثانیه، ۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی این منطقه را زیرپوشش قرار می دهد و به ازای هر هکتار هم برای یک نفر و در مجموع ۶۰۰ نفر اشتغالزایی می شود.

 

بهبود وضعیت معیشتی روستاییان سروآباد

استاندار کردستان در مراسم افتتاح این پروژه با اشاره به اینکه مردم ما شایسته بهترین امکانات و شرایط هستند، اظهار کرد: اجرای این پروژه آب رسانی بی شک منجر به بهبود معیشت و افزایش درآمد کشاورزان این منطقه می شود.

اسماعیل زارعی کوشا با تاکید براینکه باید از ظرفیت منابع خدادی نهایت استفاده را ببریم، افزود: بیشتر نقاط استان دارای آب و هوا و خاک مطلوب است که با اجرای طرح های کارشناسی شده و اقتصادی می توان تحول چشمگیری را ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه امنیت امروز جامعه ما مدیون فداکاری شهدا در اقصی نقاط کشور به ویژه شهرهای مرزی استان کردستان است، ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران در مسیر پیشرفت قرار گرفته و ما خدمتگزاران همه همت و تلاش خود را برای سرعت بخشیدن به این مهم بکار می گیریم.

 

اجرای پروژه های کشاورزی منجر به مهاجرت معکوس می شود

نماینده مردم شهرستان های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم اظهار کرد: اگر چنین پروژه ای امروز به اجرا درآید بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه لازم دارد.

شیوا قاسمی پور ادامه داد: با اجرای این ایستگاه پمپاژ ۶۰۰ هکتار از اراضی این منطقه آبی می شود و این نویدبخش مهاجرت معکوس در این روستاها است.

وی اضافه کرد: روستاهایی هم چون دهکانان در گذشته جمعیت زیادی داشت ولی به دلیل نبود شغل بیشتر آنها مهاجرت کردند که با اجرای چنین پروژه ای زمینه بازگشت این روستاییان هم فراهم می شود.

نماینده مردم شهرستان های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بیشتر روستاهای سروآباد دارای ظرفیت گردشگری هستند که برای تقویت آن نیازمند بهبود زیرساخت هایی هم چون راه های دسترسی هستیم که امید می رود مسئولان استان در این رابطه هم همت بیشتری داشته باشند.

 

حمایت ویژه از کشاورزان برای اجرای سیستم آبیاری نوین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در این مراسم با اشاره به اینکه در دهه فجر امسال ۱۲۵ پروژه کشاورزی به ارزش ۲۶۸ میلیارد تومان افتتاح شد، اظهار کرد: پروژه ایستگاه پمپاژ مجتمع باغات سروآباد به دلیل مسائل اجتماعی و تاخیری که در اجرای آن به وجود آمد از اهمیت بیشتری برخوردار است.

پیمان اسکندری با اشاره به اینکه با اجرای این پروژه ۶۰۰ هکتار باغ در این منطقه ایجاد می شود، ادامه داد: ۴۰ میلیارد تومان توسط سازمان جهاد کشاورزی استان برای اجرای این پروژه هزینه شده است.

وی اضافه کرد: بیشتر اعتبارات اراضی شیبدار استان را در یک سال اخیر به پروژه مذکور اختصاص دادیم و در این راستا ۲ ایستگاه پمپاژ، سه استخر آبی و چهار هزار و ۵۰۰ متر خط انتقال لوله احداث شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اعلام کرد: از دیگر برنامه های سازمان اجرای سیستم آبیاری نوین در این باغات است که به ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که از این میزان ۷۵ درصد آن توسط سازمان به طور بلاعوض به کشاورزان داده می شود و ۲۵ درصد دیگر را هم بنیاد علوی تقبل کرده است.

اسکندری الگوی کشت در این باغات را انار و انجیر خواند و یادآور شد: در راستای حمایت از کشاورزان نصف هزینه تهیه نهال های این ۲ محصول را هم یارانه پرداخت می کنیم.

 

تامین برق منطقه تا ۵۰ سال آینده

 

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان هم اظهار کرد: این پروژه دارای ۲ ایستگاه پمپاژ است که به ۲.۸ مگاوات برق نیاز دارد و در ابتدا قرار بود این میزان از خطوط ۲۰ کیلوولت پست های نگل یا کامیاران تامین شود.

هیوا لهونیان ادامه داد: ولی به دلیل اینکه منطقه توسعه پیدا می کند و میزان تقاضاها هم برای برق افزایش می یابد خط ۶۳ کیلو ولت احداث کردیم.

وی اضافه کرد: ظرفیت واگذاری این خط تا ۵۰ مگاوات است لذا امکان افزایش ۱۵ تا ۱۸ برابر آنچه اکنون در این منطقه هست را داریم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان اظهار کرد: زیرساخت برقی که در منطقه ایجاد شده تا ۵۰ سال آینده هر توسعه ای اتفاق بیافتد نیاز منطقه را برآورد می کند.

لهونیان یادآور شد: با قیمت امروز ۲۰۰ میلیارد تومان برای خط ۶۳ کیلو ولت و برای خطوط توزیع هم سه میلیارد تومان هزینه شده است و برای پست ۶۳ سیار هم ۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه