English

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان خبر داد؛

اصفهان میزبان اجلاسیه جهانی شهرهای تاریخی جهان در سال ۲۰۲۶

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: شهر اصفهان درخواست میزبانی اجلاسیه جهانی شهرهای تاریخی سال ۲۰۲۴ را داده بود و به این خاطر که در اولویت دوم انتخاب بود، میزبانی به شهری از کشور اسلوونی رسید، اما پیش‌بینی می‌شود که میزبانی سال ۲۰۲۶ به شهر اصفهان برسد که موارد مذکور رویدادهای بین‌المللی ویژه بافت تاریخی است.

اصفهان میزبان اجلاسیه جهانی شهرهای تاریخی جهان در سال ۲۰۲۶

به گزارش خبرگزاری موج اصفهان، مصطفی نباتی‌نژاد اظهار کرد: بافت تاریخی در شهرهای تاریخی همچون اصفهان جزو جدانشدنی شهر است و یکی از رسالت‌های شهرداری‌ها به عنوان میراث‌دار حفظ، صیانت، بهره‌وری و بهره‌مندی از این بافت و همچنین خلق و کشف روایت‌های پیرامون آن است، چراکه هر کدام از این آثار دارای یک روح و تاریخ منحصربه‌فرد است و خوب و بد آن باید مورد استفاده نسل امروز قرار گیرد.

وی گفت: اقداماتی در موضوع بافت‌های تاریخی در حال پیگیری است که از آن جمله ثبت جهانی محورهای تاریخی است که شهرداری، اداره کل میراث فرهنگی اصفهان و استانداری به‌طور موازی پیگیر آن هستند تا این محورها توسط یونسکو ثبت جهانی شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: موضوع دیگر پیگیری میزبانی اجلاسیه جهانی شهرهای تاریخی جهان است که اصفهان نیز عضوی از اتحادیه شهرهای تاریخی جهان است که به‌طور سالانه یا دو سال یک بار جلسات آن برگزار می‌شود و در چند هفته پیش نیز اجلاسیه ۲۰۲۲ این اتحادیه در آلپاین کره جنوبی برگزار شد.

وی تصریح کرد: شهر اصفهان درخواست میزبانی اجلاسیه جهانی شهرهای تاریخی سال ۲۰۲۴ را داده بود و به این خاطر که در اولویت دوم انتخاب بود، میزبانی به شهری از کشور اسلوونی رسید، اما پیش‌بینی می‌شود که میزبانی سال ۲۰۲۶ به شهر اصفهان برسد که موارد مذکور رویدادهای بین‌المللی ویژه بافت تاریخی است.

نباتی‌نژاد خاطرنشان کرد: از حدود ۷۰۰ شهر ایران، ۱۶۸ شهر، تاریخی محسوب می‌شود، بنابراین موضوع، ساختار و رویدادی دیگر که وزارت کشور با الهام از شبکه جهانی اتحادیه شهرهای تاریخی جهان پیگیری کرده است، پیشنهاد قرارگیری دبیرخانه دائمی این اتحادیه در شهر اصفهان است.

وی با بیان اینکه چنانچه دبیرخانه دائمی اتحادیه شهرهای تاریخی جهان در اصفهان تشکیل شود، این شهر می‌تواند مجمع شهرهای تاریخی را شکل دهد تا تمام شهرها امکان انتقال تجربه و هم‌افزایی داشته باشند و مرجعی برای مطالبه‎‌گری نهادی شهرهای تاریخی از بخش‌های مختلف دولتی باشد، افزود: این شهرها باید نسبت به آماده‌سازی زیرساخت‌ها و افزودن جذابیت به آن اقدام کنند تا مورد استقبال بخش‌های خصوصی و سرمایه‌گذاران قرار گیرد؛ در حال حاضر این پیشنهاد مورد موافقت قرار گرفته است و مسئولان شهرداری مشغول راه‌اندازی دبیرخانه و دقیق‌سازی اساسنامه آن هستند.

 

در حال پیگیری ایجاد شهرداری مختص نواحی تاریخی هستیم

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: موضوع دیگر شناسایی فرصت‌ها و ظرفیت بافت‌های تاریخی است و درصدد هستیم تا همایش مجمع فعالان بافت تاریخی را داشته باشیم و تعدادی از فرصت‌های موجود که می‌تواند به صورت بهره‌ور در اختیار آنها قرار گیرد تا تملک یا مجوز بهره‌برداری برای آن دریافت کنند.

وی با توجه به اینکه تمام موارد مذکور نیازمند ساختارمند شدن شهرداری است، گفت : در این دوره مدیریت شهری تاکنون حدود ۱۰ جلسه برگزار شد و بر این اساس حدود شش تصمیم‌گیری انجام شده است که از آن جمله تشکیل شورای عالی بافت تاریخی به ریاست شهردار و حضور شهرداران دیگر شهرهای دارای بافت تاریخی در دبیرخانه معاونت شهرسازی است که معاونت‌ها و کمیسیون‌های مربوطه نیز در جلسه شرکت می‌کنند.

نباتی‌نژاد اظهار کرد: از دیگر موارد در حال تشکیل، ایجاد اداره بافت تاریخی در معاونت شهرسازی و بازنگری در مرزهای منطقه‌ای شهر است ممکن است، بنابراین در نظر داریم تا یک شهرداری مختص نواحی تاریخی داشته باشیم که ترکیبی از مناطق یک، سه و بخشی از سایر مناطقی است که محدوده تاریخی داخل آن افراض می‌کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سازمان نوسازی و بهسازی در حال حاضر در مقام پیمانکار است، در صدد هستیم بتوانیم این سازمان را در رأس کار و به عنوان کارفرما قرار دهیم تا تمام اقدامات عمرانی با سیاست‌گذاری آن و مستقل از سایر مناطق پیش برود، همچنین اعتبارات آن در شهرداری مرکزی تعریف شود که در حال حاضر کل بودجه و سایر اقدامات مربوطه در شورای عالی برنامه‌ریزی در حال اجرا است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: وظیفه شهرداری نسبت به بافت تاریخی، پیگیری رویدادها، تسهیل در فرایندهای ساخت‌وساز، احیا و مرمت در بافت تاریخی است که با ساختارسازی و ایجاد تمرکز می‌تواند شکل گیرد؛ این تمرکز در حوزه شهرسازی به عنوان ستاد و با حضور شهردار در رأس ستاد همچنین مناطق و سازمان‌های متناظر تاریخی آن تعریف شده است.

وی گفت: در شورای اسلامی شهر کارگروه بافت تاریخی وجود دارد که با نظارت عالی ذیل کمیسیون شهرسازی فعال است، همچنین کارگروه توسعه گردشگری نیز در شورای اسلامی شهر شکل گرفت که مأموریت آن رونق دادن به بافت تاریخی شهر است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه