English

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان:

بازنگری طرح جامع مدیریت شهری سرعت پیدا کند/ ضرورت تصویب قانون ساماندهی مهاجرت برای کلانشهرها

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: طرح جامع مدیریت شهری مبنای توسعه شهر است و باید بازنگری آن سرعت پیدا کند.

بازنگری طرح جامع مدیریت شهری سرعت پیدا کند/ ضرورت تصویب قانون ساماندهی مهاجرت برای کلانشهرها

به گزارش خبرگزاری موج اصفهان، مصطفی نباتی نژاد در برنامه رادیویی صدای شهر با اشاره به چالش اعتماد عمومی اظهار کرد: هر یک از ما در هر نقش و جایگاهی که هستیم باید نسخه اعتمادساز پیرامون مسئولیت خود را کشف کرده و به ظهور برسانیم. در مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان به این موضوع توجه کرده‌ایم. جمعی از خبرگان شهری که ما از آن‌ها به عنوان شهراندیش یاد می‌کنیم در این خصوص نقش ویژه‌ای دارند.

وی با اشاره به ایده تشکیل باشگاه شهراندیشان گفت: هدف این بود که شهراندیشان ذیل یک باشگاه گفت‌وگو کرده و هم افق شوند تا مسائل اصلی شهر از سوی آن‌ها بیان و تحلیل شود و به راهکار برسیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: شهروندان، مخاطب عمومی ما هستند، حق همه شهروندان دریافت خدمات سریع، با کیفیت بالا و قیمت خوب است، در این میان برخی شهروندان نیز علاقه‌مند در حل مسائل شهری هستند. هدف ما این است که راه را برای حضور آن‌ها باز کنیم تا ایده‌های آن‌ها در ساز و کاری نظام‌مند به دست مسئولان برسد.

وی با اشاره به رویداد شهرگاه بیان کرد: در هفته پژوهش مجموعه رویدادی را در دانشگاه‌های اصلی اصفهان شامل دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی، صنعتی، هنر، پیام‌نور و آزاد اجرا کردیم که شامل چند پنل در هر یک از دانشگاه‌ها بود.

نباتی نژاد ادامه داد: دو ماه قبل از هفته پژوهش با معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها گفت‌وگو و اعلام کردیم سیاست ما در هفته پژوهش امسال، رویکرد مشارکت جویی و سیاست ‌فرافعال است. هدف این بود که مسائل شهری مطرح و با حضور متخصصان مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اعضای کمیسیون‌های تخصصی شورا در این جلسات دانشگاهی حضور پیدا کرده و مسائل به صورت تخصصی به صورت هم‌افزایی و شبکه‌سازی‌شده مورد بررسی قرار گرفت، گفت: پنل اقتصاد و سرمایه‌انسانی در دانشگاه اصفهان، پنل شهرسازی و گردشگری در دانشگاه هنر، پنل برنامه ریزی در دانشگاه پیام نور، پنل مدیریت پسماند در دانشگاه علوم پزشکی، پنل عمران شهری و ترافیک در دانشگاه صنعتی، پنل فرهنگ و ارتباطات و رسانه در دانشگاه آزاد پیش بینی شد. 

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: شهرگاه ترکیبی از شهر و گاه است، یعنی هم افزایی مدیریت شهری و دانشگاه که خروجی آن، دقیق‌سازی شبکه مسائل شهری و استخراج چند زمینه همکاری شامل حمایت از پایان‌نامه‌ها، پروژه‌های پژوهشی، تشکیل هیات‌های اندیشه‌ورز در شهرداری و ایجاد فرصت‌های مطالعاتی است.

وی با بیان اینکه امروز با شبکه‌ای از مسائل در شهر روبرو هستیم که ممکن است هر راهکار برای حل آن، پیامدهای دیگری نیز به دنبال داشته باشد، گفت: برای حل مسائل، منابع محدود، فرآیندها معیوب و اختیارات مدیریت شهری نیز محدود است. اما همین که باهم گفت‌وگو می‌کنیم راه برای حل مشکلات باز می‌شود.

نباتی نژاد خاطرنشان کرد: شهرداری طی رویداد شهرگاه، مواجهه‌ای فرافعال با مشکلات خود داشت که تاکنون سابقه نداشته است. این خود یک قدم جدید است، زیرا ما شبکه مسائل خود را به دانشگاه عرضه کرده و از کارشناسان و نخبگان دانشگاهی می‌خواهیم که را‌ه حل ارائه کنند.

وی در پاسخ به سئوال شهروندی در خصوص عدالت توزیعی گفت: در پاسخ به این سئوال باید یک مثال زد. در مسیر خط دوم قطار شهری تصمیم گرفته شد که این خط از دارک به سمت میدان قدس برود. اگر مترو در این محلات راه بیفتد سبب رونق می‌شود. بنابراین دیدگاه‌های مدیریت شهری مبتنی بر عدالت توزیعی است اما خود شهروندان نیز اگر نکته و ایده‌ای در این خصوص دارند به ما اعلام کنند تا در این زمینه اقدامات بیشتری انجام دهیم.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به موضوع بازنگری طرح جامع مدیریت شهری بیان کرد: طرح جامع مبنای توسعه شهر است و باید بازنگری آن سرعت پیدا کند. این بازنگری ۱۰ سال یک بار باید صورت گیرد و آخرین نسخه ما مرتبط با سال ۹۴ است. نکته دیگر نیز مربوط به دولت و مجلس است تا قانون ساماندهی مهاجرت را به خصوص در کلانشهرها مصوب کنند.

وی ادامه داد: در ماه‌های آینده میزگردهایی تخصصی با پشتیبانی مدیریت شهر برای حساس‌سازی نخبگان در خصوص ساماندهی مهاجرت خواهیم داشت اما تأکید می‌کنیم که متأسفانه قانونی در این خصوص وجود ندارد. هرکس اراده کند می‌تواند در گوشه‌ای از این شهر ساکن و مشغول به کار شود در صورتی که این روند باید سامان پیدا کند.

نباتی نژاد در پاسخ به سئوال شهروند دیگری در خصوص تغییر روند جمع آوری پسماند در شهر افزود: استدلال‌هایی آورده شده مبنی بر اینکه عوارض طرح کمتر از ثمرات آن بوده است. ما می‌توانیم در شهر ساعتی یک بار هم زباله جمع کنیم اما این هزینه‌بر است و این هزینه‌ای که می‌تواند صرف عمران و توسعه شهر شود اینگونه صرف کارهای روزمره شهر خواهد شد. شهروند باید خود را جای شهردار بگذارد و ببیند که منابع محدود است و با وجود محدود بودن منابع، باید هزینه‌ها را مدیریت کند.

وی بیان کرد: مناظره، یکی از رویدادهایی است که در باشگاه شهراندیشان پیرامون آن برنامه ریزی صورت می‌گیرد. یعنی موافقان و مخالفان یک طرح در رسانه یا جایگاه دیگری، صحبت‌های جدی خود را مطرح کنند. 

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه همه ما هم‌سرنوشت هستیم و من نیز از یک واقعیت صحبت می‌کنم که آن واقعیت محدودیت منابع است، گفت: ما برای توسعه خط دوی متروی اصفهان با ارزش پول امروز، نیازمند ۳۰ هزار میلیارد تومان هستیم، اما چقدر می‌توانیم برای توسعه شهر هزینه کنیم؟ دست شهرداری در جیب چه کسی است؟ مردم. اگر بخواهیم درآمد را بیشتر کنیم، اقتصاد مسکن نمی‌چرخد و فشار به سازنده مسکن وارد می‌شود. این یک چرخه است، بنابراین باید واقعیت‌ها را کنار هم بگذاریم، با هم فکر کرده و طراحی و نظارت کنیم.

وی در خصوص رویداد شهرجو بیان کرد: شهرجو ایده‌ای است که آن را با تعدادی از جوانان و دانشجویان به اشتراک گذاشتیم و بازخوردهای انرژی بخشی از سوی آن‌ها شاهد بودیم. شهرجو ترکیبی از مدیریت شهری و دانشجویان است. به دنبال این هستیم مجموعه رویدادهایی را برای شبیه سازی فرآیندها، ساختار و خدمات و... مدیریت شهری برای دانشجویان شکل بدهیم. 

نباتی نژاد اظهار کرد: هدف این است که در این رویداد، توانمندی دانشجو به مثابه مدیران و تصمیم‌گیران ما ارتقا پیدا کرده و نسبت به مجموعه مدیریت شهری امید پیدا کنند. اگر در این ایده به نتیجه برسیم در ۱۰، ۱۵ سال آینده، شهردار و مدیران شهری و اعضای شورای شهر اصفهان از دل همین دانشجویان خواهند بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه