English

رئیس مرکز نظارت وزارت علوم:

دانشگاه حضرت معصومه (س) حرکت هوشمندانه ای را در راستای توسعه پایدار آغاز کرده است

دکتررازینی‌گفت: توسعه دانشگاه حضرت معصومه (س) در حوزه های تخصصی و مهارتی، حرکتی هوشمندانه در راستای توسعه شتابان و پایدار و برخوردار از حمایت وزارت عتف است.

دانشگاه حضرت معصومه (س) حرکت هوشمندانه ای را در راستای توسعه پایدار آغاز کرده است

به گزارش خبرگزاری موج قم، روح الله رازینی در بازدید از دانشگاه حضرت معصومه (س)، هدف از این نشست را آشنایی بهتر و تحقق تصویر شفاف از ساختار دانشگاه و انعکاس رویکردها و جهت گیری های وزارت علوم  دانست.

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت با اشاره  به گزارش ارائه شده توسط ریاست دانشگاه حضرت معصومه (س)، تلاش موثر و فعالانه دانشگاه را جهت تبدیل به قطب علمی در سه حوزه  رسانه،فرش و پوشاک ایرانی اسلامی یک حرکت هوشمندانه در راستای مأموریت گرایی و رقابت در نظام آموزشی عالی امیدوار کننده دانست.

وی دررابطه با ارتقاء کیفیت در دانشگاه‌های ویژه بانوان گفت: در صورتی این دانشگاهها در عرصه رقابت می‌توانند مورد انتخاب مخاطبین قرار بگیرند که این ویژگی را تبدیل به تمایزِ جذابیت آفرین کنندو این جذابیت با تمرکز بر روی توسعه دانشگاه باتوجه به مأموریت تعریف شده اتفاق خواهد افتاد.

 رازینی تصریح کرد: معیار جدید وزارت برای رتبه بندی، حمایت و تسهیلگری در مسیر  رشد و توسعه دانشگاهها بر اساس تفاوت عملکردی آنها در ماموریت گرا و تمایز محور بودن است.

وی در ادامه به تشریح و توضیح  این رویکرد وزارت در رتبه بندی دانشگاه ها پرداخت و گفت: مأموریت گرا شدن دانشگاه ها  باید حول محور انتخاب بر اساس چالش ها و فرصت های استانی و منطقه ای و توسعه متوازن رشته ها با هدف تغییر نقش دانشگاه از یک نهاد علمی مستقل از جامعه به یک بازیگر مهم در درون جامعه باشد.

وی با تأکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری بر جهش علمی، یکی از آسیب های مهم در تحقق این هدف را، فرآیند طولانی حدود دوساله در روند جذب مصاحبه و به کارگیری متقاضیان هیئت علمی در دانشگاه برشمرد و اظهار داشت: روند طولانی جذب، باعث هدر رفت نیروی انسانی، عدم توسعه بهینه و متوازن  دانشگاه ها خواهد شد.

وی از تصمیم  مشترک  مرکز جذب و مرکز نظارت وزارت  در جهت رفع این آسیب خبر داد و اضافه کرد: افزایش تخصیص هیئت علمی به دانشگاهها منوط  کاهش مدت زمانی فرآیند جذب و تسریع در بسته شدن پرونده متقاضیان جذب خواهد بود.

رازینی در ادامه یکی دیگر از آسیب های شناخته شده در جهش علمی کشور را  موضوع رتبه بندی و اعتبارسنجی دانشگاهها دانست و تصریح کرد: مدل قدیمی رتبه بندی  باعث عدم امکان ورود دانشگاههای کم برخوردار و در حال توسعه به گردونه رقابت شده است.

وی از واگذاری تدوین مدل جدیدی برای رتبه بندی دانشگاهها به مرکز نظارت و ارزیابی خبرداد و تصریح کرد: این ارزیابی در رتبه بندی ها با توجه به معیار های محیطی- بومی و فرآیند های رشد اختصاصی همان دانشگاه در پاسخ به نیازها و مسئله محوری  خواهد یود.

در ادامه رازینی از تأکید  و توجه ویژه مقام عالی وزارت بر هوشمندسازی مرکز نظارت و ارزیابی خبر داد  و اعلام کرد: این هوشمندسازی  از طریق سامانه آموزش عالی (ساعا) انجام خواهد شد  و گزارشات مرکز نظارت در تعیین راهبردهای شوراهای تصمیم ساز این وزارت نقش محوری دارند.

وی افزود: احتمالا و به زودی یک از ویژگی های تمایز بخش در تخصیص ها و اعتبارات محوله به دانشگاهها منوط به ثبت دقیق شفاف و کامل اطلاعات و به روز بودن سامانه آموزش عالی (ساعا) خواهد بود.

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت عتف افزود: وجه تمایز اساسی این مرکز با سایر نهادهای نظارتی در بدنه دولت، نگاه فعال، مشارکت جو و تسهیلگر به بخش تضمین کیفیت نظام آموزش عالی است.

وی شرط اصلی تحقق  این نگاه متوازن  در حکمرانی را نیازمند حرکت از میدان در دانشگاهها در کنار نقش تنظیم گری و راهبری در مرکز نظارت به عنوان ستاد دانست.

در پایان جلسه معاونین دانشگاه به بیان نقطه نظرات خود در خصوص مسائل ساختاری و آموزشی پرداختند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه