English

نماینده ولی فقیه در فارس:

برای اینکه محله های ما اسلامی باشند به نگاه قرآنی و ظرافت و اجتهاد نیاز داریم

آیت الله دژکام گفت: برای اینکه محله های ما اسلامی باشند باید در زندگی خود همواره نگاه قرآنی داشته باشیم و اگر اقدامات ما ذیل یک نگاه قرآنی و دینی پیش رود، محله ما اسلامی می شود.

برای اینکه محله های ما اسلامی باشند به نگاه قرآنی و ظرافت و اجتهاد نیاز داریم

به گزارش خبرگزاری موج فارس، آیت الله لطف الله دژکام نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز در همایش بزرگ «مدیران محله اسلامی» ضمن بزرگداشت شهادت سردار شهید سلیمانی گفت: برای اینکه محله های ما اسلامی باشند باید در زندگی خود همواره نگاه قرآنی داشته باشیم و اگر اقدامات ما ذیل یک نگاه قرآنی و دینی پیش رود، محله ما اسلامی می شود.

امام جمعه شیراز افزود: اگر جدا از نگاه اسلامی کار را مدیریت کنیم و مسلما محله اسلامی نمی شود و برای تحقق این امر در محلات خود به نگاه قرآنی و ظرافت و اجتهاد نیاز داریم.

وی تصریح کرد: برای اسلامی شدن با یک اقتباس از نگاه رهبر معظم انقلاب و نگاه به قرآن کریم تقریبا ۶  مرحله را باید بگذرانیم.

نماینده ولی‌فقیه در فارس ادامه داد: خیلی مواقع به اجتماع پرداخته‌ایم و از فرد غافل شده‌ایم، در حالی‌ که اگر ما فرد را تربیت نکنیم در اینکه جامعه را بخواهیم اسلامی کنیم دچار مشکل خواهیم بود، بنابراین برخلاف نگاه‌های چپ و کمونیستی که عموما ساختارگراست، اسلام روی فرد نیز تاکید دارد.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: چون ما با تمدن دیگری رقیب هستیم، باید اصطلاحات آنها را بدانیم و نشان دهیم از موضع متفاوت از آنها کار می کنیم؛ آنها می گویند اگر بخواهیم فردی کار کنیم، با اجتماعی کار کردن متفاوت است؛ اینها در اروپا دو دسته شده‌اند؛ یک عده سوسیالیست و یک عده ایندیویژوالیست  هستند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه در اروپا دو دسته فردگرا و جامع گرا هستند، خاطرنشان کرد: تمدن اسلامی از یک سو هیچ کدام از این دو نیست چون آنها انحصارگرایانه یکی را می‌خواهند؛ از طرفی تمدن اسلامی هر دو مورد است چون در اسلام جهات مثبت هر دو به هم پیوند دارد.

امام جمعه شیراز بیان کرد: اگر روی فرد کار نکنید محله شما اسلامی نخواهد شد.قبل از محله اسلامی نوبت فرد است.تک تک سلول های اجتماع را در مدرسه بررسی می کنیم و برای آن برنامه داریم تا متدین بار بیاید وگرنه ساختار اجتماعی مسئله را حل نمی کند.

نماینده ولی فقیه در فارس، دومین مرحله در این مسیر را اسلامی شدن خانواده عنوان و بیان کرد: قرآن مسئله اصلاح فرد و اصلاح خانوده را قبل از اصلاح محله و اجتماع مطرح میکند.

بنابرین گام دوم خانواده است، این حرف قرآن است و امیرالمومنین هر هفته در خطبه های نماز جمعه خود این آیه را می خوانده است و ما خیلی از افق خطبه های حضرت علی (ع) دور هستیم. در آیه ۶ سوره تحریم خدا می فرماید "یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا"،ای کسانی که ایمان آوردهاید، خود را با خانواده خویش را از آتش دوزخ نگاه دارید، " قُوا أَنْفُسَکُمْ " یعنی فرد و "أَهْلِیکُمْ" یعنی خانواده.

آیت الله دژکام گفت: از فرد و خانواده وقتی می گذریم به محله می رسیم به عنوان یک واحد اجتماعی که پس از خانواده قرار دارد. چرا ما محله محوری و محله اسلامی را مهم می دانیم چون در واحدهای کوچک تر مدیریت دقیق تر انجام می شود و فضا برای مرحله بعدی که شهر اسلامی است ایجاد می شود.

همایش مدیران محله های اسلامی شیراز

امام جمعه شیراز افزود: شهر اسلامی چهارمین مرحله است و پنجمین مرحله کشور اسلامی است و نهایت هدف ما یعنی مرحله ششم امت اسلامی است.امت واحده که می دانید در قرآن کریم به آن تاکید شده است.

وی ادامه داد: در استان فارس قبل از محله بر تربیت فردی در سند تحول آموزش و پرورش تاکید کرده ایم که مدیرکل آموزش و پرورش فارس هم این بحث را پیگیری می کند و در بحث خانواده نیز در استان فارس، سند خانواده متعالی را داریم که در ایجاد محله سالامی نقش موثری دارد.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه مسجد باید آباد شود زیرا محله اسلامی حول مسجد قرار دارد، گفت: تاثیر اجتماعی نماز را خیلی بررسی نکرده‌ایم در حالی‌که وقتی نماز را آموزش می دهیم، اجتماع را سازماندهی و اصلاح می کنیم، بنابراین نماز محور اصلاح اجتماعی است.

 وی افزود: نماز متحول کننده است، شورای تحول محله مراقب باشد که از نسخه سوسیالیستی برای محله اسلامی استفاده نکنید، دین در قالب عبادت اصلاح اجتماعی می کند. نماز را سست بگیریم بقیه موارد خراب می شود.

نماینده ولی‌فقیه در فارس با بیان اینکه محله‌های اسلامی مسائلشان باید در نقطه‌ای با هم هماهنگ شود تا بعد از هماهنگی نتیجه آن را در جامعه حس کنیم، گفت: این هماهنگ سازی را در سند مهندسی فرهنگی در نظر گرفته‌ایم. برش استانی سند نقشه مهندسی فرهنگی باید تکثیر شود و در اختیار عزیزان باشد وگرنه هماهنگی ایجاد نمی شود.

آیت الله دژکام با اشاره به نکته بعدی که ساختارسازی است گفت: بنده ۳ سال است یک ساختار دینی، اسلامی و بومی را پیشنهاد می دهم. مسئله ساختار سازی مهم است .

وی گفت: مرحوم آیت الله شاه آبادی استاد حضرت امام(ره) فرموده است دو جور ارتباطات باید در جامعه ایجاد شود و این ساختارسازی است اول ارتباط همه ما با مقام عظمای ولایت حضرت آیت الله العظمی خامنه ای به عنوان نائب امام زمان ارواحنا فداه که غیر از این صحبت کنیم شکست خواهیم خورد.

او گفت: اهمیت دادن به مسئله ولایت در ساختار دینی و اسلامی نقش موثری دارد و مسئله ساختار سازی در محلات مهم است زیرا ما همه سرباز ولی فقیه هستیم.

نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: در ساختارسازی باید ارتباط و اطاعت از ولایت و دوم برادری در محله را مدنظر قرار دهیم.

آیت الله دژکام در پایان افزود: نکته آخر اینکه کار و عاقبت امور دست خداست، باید محکم در خانه خدا را بچسبیم و دقت داشته باشیم کارها به اذن خدا و با اراده الهی انشاالله انجام می شود. ما اراده الهی را در این عالم علت اصلی می دانیم و تا خدا نخواهد هرچه تلاش کنیم ممکن است به نتیجه نرسد.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی