English

مدیر جهاد کشاورزی بابل پیش بینی کرد؛

تولید ۸۴۰ تن نخود فرنگی در بابل

مدیر جهاد کشاورزی بابل از کشت نخود فرنگی بعد از برداشت برنج در 84 هکتار شالیزار این شهرستان خبر داد.

تولید 840 تن نخود فرنگی در بابل

 به گزارش خبرگزاری موج مازندران، محسن علی گل زاده مدیر جهاد کشاورزی بابل با بیان اینکه کاشت محصول دوم بعد از برداشت برنج راهکاری برای افزایش بهره وری اراضی شالیزاری است، اظهار داشت: امسال بعد از برداشت برنج 84 هکتار مزارع شالیزاری شهرستان بابل به کشت نخود فرنگی اختصاص یافت.

وی با اشاره به اینکه نخود فرنگی گیاهی علفی، یکساله و دارای طول عمر کوتاه است، ادامه داد: با توجه به اینکه نخود فرنگی محصول فصل سرد است، موقع کاشت آن از اوایل تا اواخر آبان ماه است که محصول آن از اوایل بهار تا آخر اردیبهشت قابل مصرف می‌باشد و در نواحی کوهستانی که زمستان بسیار سرد و سخت است باید در اواخر زمستان و یا اوایل بهار به محض اینکه شرایط محیط از نظر گرما اجازه دهد، اقدام به کاشت نخود فرنگی کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابل با بیان اینکه کشت نخود فرنگی در محدوده وسیعی از خاک ها از خاک شنی لومی سبک تا خاک رسی سنگین انجام می شود، تصریح کرد: نخود فرنگی نیاز به رطوبت نسبتاً کمی دارد و بسته به فصل کشت نخود فرنگی 750 تا 1500 مترمکعب آب در هکتار در طی فصل نیاز دارد، این محصول حساس به رطوبت زیاد است، بنابراین از ایجاد حالت غرقاب به ویژه در زمان گلدهی و رشد طولی غلاف باید خودداری شود.

وی عنوان داشت: کشت نخود فرنگی از طریق بذر انجام می شود، جوانه زنی بذر نخود فرنگی در محدوده وسیعی از دمای خاک صورت می گیرد و دمای 20 درجه سانتی گراد بهترین بوده و در دمای بالاتر از 25 درجه سانتی گراد، درصد جوانه زنی کاهش می یابد.

علی گل زاده افزود: دمای میانگین مطلوب برای رشد رویشی بین 13 تا 18 درجه سانتی گراد متغیر است و در دمای بالاتر از 29 درجه سانتی گراد، رشد متوقف می شود، اگر چه نخود فرنگی سبزی فصل خنک بوده اما حساس به یخبندان است.

وی گفت: پیش بینی می شود با میانگین عملکرد 10 تن در هکتار، 840 تن نخود فرنگی در این شهرستان تولید و به بازار مصرف عرضه شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه