English

همزمان با سالروز وقوع زلزله بم؛

رویداد ملی نوسازی در شیراز برگزار شد

همزمان با سالروز وقوع زلزله بم، رویداد ملی نوسازی با هدف تاکید بر لزوم بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری برای پیشگیری از بروز خسارت‌های جبران ناپذیر ناشی از حوادث غیرمترقبه، در شیراز برگزار شد.

 رویداد ملی نوسازی در شیراز برگزار شد

به گزارش خبرگزاری موج فارس، محمودرضا طالبان مدیرکل راه و شهرسازی فارس، دوشنبه ۵ دی در رویداد نوسازی که همزمان با سالروز زلزله بم در شیراز برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت حضرت زهرا(س)، بیان کرد: زلزله بم، حادثه‌ای تلخ بود که از اذهان فراموش نخواهد شد.

وی با بیان اینکه شرکت عمران و بهسازی بنا را بر این گذاشت که همزمان با سالگرد این حادثه برنامه‌ای طراحی و سفیرانی را به شهرهای کشور اعزام کند تا ضمن یادآوری این حادثه، در بهسازی و نوسازی شهرها دقت بیشتری شود، تصریح کرد: بحث بافت فرسوده در شمار موضوعات تک بعدی نیست.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس همچنین با بیان اینکه اگرچه مداخلاتی در این باره وجود دارد و پژوهش‌هایی هم در این حوزه انجام شده است اما متاسفانه پیشرفت زیادی در این باره نداشته‌ایم، گفت: اگر امروز وزارت راه و شهرسازی تصمیم میگیرد چنین حرکتی را انجام دهد، به دلیل یادآوری این حادثه تلخ نیست بلکه گوشزدی است که ممکن این حادثه باز هم رخ دهد.

طالبان، تدوین این رویداد را ابتکار خوب وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد و با طرح سوالی مبنی بر اینکه اکنون چه باید کرد؟ افزود: مداخلات عمدتا از دهه ٧٠ آغاز شده و پروژه‌های متعددی در بسیاری از شهرها از جمله شیراز همانند مدرسه خان، زندیه، بین‌الحرمین و... آغاز شد.

وی خاطرنشان کرد: در بحث نوسازی بافت فرسوده باید یک توسعه گر به عنوان حلقه واسط و اتصال چهار عنصر اصلی( دولت، شهرداری، سرمایه گذار و مردم) نقش خود را ایفا کند.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس همچنین با تاکید بر این موضوع که در بحث شهرسازی باید با برنامه ریزی مشارکتی اقدام شود، گفت: بدین معنا که یک نفر باید به میان مردم برود و حرف آنها را بشنود و در بحث نوسازی خواست و نظر مردم اعمال شود.

امیر عباسی، رئیس اداره هماهنگی ستادهای بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی فارس نیز در ادامه این جلسه با اشاره به وجود ٥٣٠٠ هکتار بافت فرسوده در ٣٨ شهرستان استان، اعلام کرد که ٦٠ درصد بناهایی که در این بافت هستند، ناپایدارند و زلزله یک تهدید جدی برای آنها محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در زمان وقوع زلزله به ویژه در شهر بم یکی از مواردی که بسیار نمود داشت، این بود که عمده خسارت‌هایی که وارد شده به دلیل ناپایداری بنا بوده است.

رئیس اداره هماهنگی ستادهای بازآفرینی فارس خاطرنشان کرد: یکی از اضلاع اصلی نوسازی بافت فرسوده مردم هستند که باید آنها را نسبت به تهدیدات زلزله آگاه کنیم تا در بحث نوسازی مشارکت و همکاری کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه