English

الناز بهروز خبرداد؛

مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها یک تهدید جهانی محسوب می شود

کارشناس دارویی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: در تجویز و مصرف آنتی‌بیوتیک در مقادیر بالا نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود و عفونت پایدار می‌ماند، عفونت سخت درمان می‌شود و هزینه درمان بالا می‌رود.

مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها یک تهدید جهانی محسوب می شود

به گزارش خبرگزاری موج خوزستان؛ دکتر الناز بهروز اظهار کرد: آنتی بیوتیک‌ها دسته‌ای از داروها هستند که برای از بین بردن عوامل ایجادکننده بسیاری از بیماری‌های عفونی به صورت گسترده در سراسر دنیا استفاده می‌شوند. کشف این داروها کمک بزرگی به علم پزشکی کرده و در سالیان اخیر جان انسان‌های زیادی را نجات داده است.

به نقل از دانشگاه علوم پزشکی دزفول، وی افزود: آنچه دانشمندان را به شدت نگران کرده است، بی اثر شدن آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان برخی از بیماری‌های عفونی است. در واقع میکروب یاد می‌گیرد که چگونه خود را تغییر دهد تا اثر آنتی‌بیوتیک را خنثی کند و در امان بماند.

وی در خصوص تجویز و مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها تأکید کرد: در تجویز و مصرف آنتی‌بیوتیک در مقادیر بالا نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود و عفونت پایدار می‌ماند، عفونت سخت درمان می‌شود و هزینه درمان بالا می‌رود.

کارشناس دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول افزود: باید این باور غلط که برای هر گلو درد، دندان درد و یا سرماخوردگی معمولی از آنتی‌بیوتیک‌های خوارکی و تزریقی استفاده شود را دور انداخت و اگر پزشک معالج تشخیص داد که بیماری ویروسی است و نیاز به آنتی‌بیوتیک ندارد پزشک را تحت فشار تجویز آن قرار ندهیم.

بهروز یادآور شد: مردم باید با عوارض مصرف بی‌رویه و خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها و عوارض مقاومت میکروبی که امروزه به عنوان یک تهدید جهانی محسوب می‌شود به خوبی آشنا باشند.

کارشناس دارویی دانشگاه علوم پزشکی دزفول بیان کرد: راه‌های متفاوتی برای پیشگیری و کنترل انتشار مقاومت آنتی‌بیوتیک‌ها در جامعه وجود دارد که باید خود را ملزم به انجام آن‌ها بدانیم.

بهروز گفت: یکی از نکات کلیدی در خصوص کاهش شیوع مقاومت آنتی‌بیوتیک‌ها در جامعه، تجویز آن‌ها توسط پزشک معالج است و باید استفاده خودسرانه جلوگیری شود.

وی افزود: هنگام مراجعه به پزشک معالج در صورتی که پزشک تشخیص دهد به آنتی‌بیوتیک نیاز نیست اصرار نکنیم. هنگام استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها باید به توصیه‌های پزشک معالج و داروساز توجه کرد و دارو را سر وقت با میزان مجاز در طول دوره درمان مصرف کرد. هیچ وقت باقیمانده آنتی‌بیوتیک را استفاده نکنید و یا آن را در اختیار دیگران قرار ندهید.

بهروز گفت: با شست‌وشوی مرتب دست‌ها، تهیه غذاهای بهداشتی، خودداری از تماس نزدیک با افراد بیمار و دیگر موارد می‌توان از بروز عفونت پیشگیری کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه