English

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی کردستان:

غربالگری شنوایی بیش از ۳۱ هزار نوزار و کودک در کردستان

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی کردستان گفت: امسال ۳۱ هزار و ۱۹۳ کودک سه تا پنج سال، نوزاد و شیرخوار در مراکز زیرپوشش این نهاد، از نظر شنوایی غربالگری شدند.

غربالگری شنوایی بیش از ۳۱ هزار نوزار و کودک در کردستان

به گزارش خبرگزاری موج کردستان،ناصر کریمیان اظهار داشت: در سال جاری ۱۵ هزار و ۷۷ نوزاد و شیرخوار تازه متولد شده در شهرهای مختلف استان و ۱۶ هزار و ۱۱۶ کودک سه تا پنج سال زیرپوشش طرح غربالگری شنوایی قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه طرح غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخواران و کودکان سه تا پنج سال همزمان با کل کشور در سطح استان در حال اجرا است، افزود: مراکز شنوایی کودکان سه تا پنج سال به صورت پایگاه ثابت و سیار در تمام مناطق شهری و روستایی استان فعال است.

به گفته معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی کردستان، تعداد پایگاه‌های غربالگری شنوایی نوزادان در سطح استان ۱۴ مرکز و تعدا پایگاه‌های شنوایی کودکان سه تا پنج سال هم ۹ مرکز است.

کریمیان هدف از طرح غربالگری شنوایی را تشخیص و مداخله به موقع و زودهنگام کم شنوایی و ناشنوایی، اعلام و اضافه کرد: این طرح در سه مرحله غربال، تشخیص و مداخله انجام می‌شود و این مراحل برای خانواده ها از غربال تا مداخله و تجویز سمعک و کاشت حلزون زیرپوشش بهزیستی است.

وی گفت: نوزادانی که در این طرح مشکوک بوده و به مرحله تشخیص، مداخله و انجام آزمایش‌های بیشتر ارجاع داده می‌شوند خدمات رایگان دریافت می‌کنند، ضمن اینکه این روند تا سن سه تا چهار سالگی ادامه پیدا می‌کند.

کریمیان یادآور شد: در این مرحله نیز در صورتی که پزشک متخصص تایید کند که کودک با مشکل جدی شنوایی روبرو است از سوی بهزیستی، برای کاشت حلزون معرفی خواهد شد.

وی تاکید کرد: همچنین کودکان و نوزادانی که دچار مشکلات شنوایی کمتری بوده و نیاز به کاشت حلزون نداشته باشند به مراکز تخصصی ارجاع داده شده و هزینه‌های درمانی شان از جمله تهیه سمعک توسط بهزیستی پرداخت می‌شود.

طرح غربالگری شنوایی چند سالی است در کشور اجرا می‌شود و کردستان در این زمینه در زمره استان‌های پیشرو قرار دارد.

تست غربالگری، تست ساده‌ای است که توسط ادیولوژیست (شنوایی سنج) انجام می‌شود و فقط چند دقیقه طول می‌کشد و هدف آن تشخیص افت شنوایی کودکان است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه