English

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی:

میزان فرسایش خاک در ایران سه برابر میانگین جهانی است

مشاور معاون آب و خاک و مدیرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه وضعیت مناسبی در زمینه فرسایش خاک نداریم، گفت: میزان فرسایش خاک در ایران سه برابر میانگین جهانی است.

میزان فرسایش خاک در ایران سه برابر میانگین جهانی است

به گزارش خبرگزاری موج مازندران، علیرضا پرستار مشاور معاون آب و خاک و مدیرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه همایش روز جهانی خاک در ساری با اشاره به روند رو به رشد فرسایش خاک، مسئله خاک را بسیار مهم و با اهمیت برشمرد و اظهار داشت: تشکیل هر سانتی متر خاک هزار سال طول می‌کشد و خاک جزو منابع تجدیدناپذیر محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه احیای خاک زمانبر است، فرسایش را عامل تهدید منابع آب و خاک ذکر کرد و ادامه داد: در زمینه فرسایش نسبت به دنیا وضعیت خوبی نداریم و میزان فرسایش در ایران سه برابر میانگین جهانی است.

مشاور معاون آب و خاک و مدیرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با عنوان اینکه وضعیت خاک و توجه به خاک در طی دهه‌های گذشته مغفول مانده است، افزود: ایجاد دفتر خاک در معاونت آب و خاک و پیگیری ردیف اعتباری برای احیاء آن از جمله تلاش‌ها است.

وی با اشاره به رویداد جهانی خاک گفت: پنجم دسامبر روز جهانی خاک نامگذاری شده است و امنیت غذایی و تأمین غذا از خاک مسئله بسیار مهم و باارزشی به شمار می‌رود.

پرستار با بیان این که سال گذشته در زمینه اطلاع رسانی و بزرگداشت روز جهانی خاک رتبه دوم را کسب کردیم، اظهار امیدواری کرد با برنامه ریزی صورت گرفته بتوانیم قدم‌های مثبتی را در این زمینه برداریم.

وی با تأکید بر پرهیز تخریب مزارع و زمین، بر لزوم حفظ بقایای گیاهی در اراضی کشاورزی، گفت: وضعیت مازندران نسبت به سایر استان‌ها در زمینه اقلیم و حفظ آن بهتر است.

مشاور معاون وزیر و مدیر کل آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: 95 درصد مواد غذایی انسان وابسته به خاک است و تا سال 2050، حدود 60 درصد به غذای بیشتر نیازمندیم و باید مدیریت خاک داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تنوع زیستی در خاک یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر امنیت غذایی است، بیان داشت: تأمین امنیت غذایی و آینده پایدار در گرو حفظ خاک است.

پرستار اضافه کرد: خاک های سالم قادر به حفظ بهره وری، تنوع زیستی و خدمات محیط زیست در اکوسیستم های خشکی هستند.

وی ابراز داشت: شور شدن خاک یکی از چالش های عمده عصر حاضر است که مانع تحقق امنیت غذایی و محیط زیست پایدار می شود.

پرستار با بیان اینکه در شاخص های فرسایش جزو کشورهای بحرانی هستیم، گفت: هدف از برگزاری برنامه های روز جهانی خاک، افزایش آگاهی و حمایت اجتماعی است.

مشاور معاون وزیر و مدیرکل آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: تنوع زیستی، کشاورزی حفاظتی، جلوگیری از فرسایش، افزایش ماده آلی و مدیریت پایدار خاک از جمله موضوعاتی است که در قانون برای حفاظت از خاک آمده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه