English

مفهوم شهرها بدون فضای سبز قابل تصور نیست؛

تلاش برای رویکرد علمی در مدیریت فضای سبز شهر اصفهان

نیاز شهراصفهان به فضاهای سبز و پارک های عمومی بیش از پیش احساس می شود اما کمبود منابع آب مورد نیاز برای آبیاری این گونه فضاها یکی از مشکلات اصلی به شمار می آید.

تلاش برای رویکرد علمی در مدیریت فضای سبز شهر اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، شهر اصفهان از دیرباز معروف به باغ شهر و یکی از برجسته ترین و زیباترین شهرهای ایران بوده است. چنانکه نزدیک به هزار سال پیش ناصر خسرو در دیدارش از اصفهان می نویسد: "شهری است بر هامون نهاده، آب و هوایی خوش دارد و هرجا که ده گز چاه فرو برند آبی سرد، خوش بیرون آید و من در همه زمین پارسی گویان، شهری نیکوتر و جامع تروآبادان تراز اصفهان ندیدم".

برهمین منوال، برای بسیاری از شهروندان ایرانی، اصفهان بواسطه زیبایی فضای سبز در اذهان نقش بسته است. لیکن آنچه هم اکنون در شهر می گذرد، با وجود تلاش های فراوان در شهرداری اصفهان و متولی آن سازمان پارکها و فضای سبز نشانی چندانی از آن آبادانی و خرمی ندارد و در معرض تهدیدهای جدی قرار دارد.

ایجاد فضای سبز از آن رو که در تلطیف هوای شهر و بالارفتن کیفیت محیط زیست مؤثر است، امروزه به یکی از اهداف مدیران شهری تبدیل شده است و اهمیت فضاهای سبز شهری تا بـدان حـد می باشـد کـه امروزه وجود این کاربری به عنوان یکی از شاخصهای توسـعه یافتگی جوامـع به حسـاب می آید.

نیاز شهر اصفهان به فضاهای سبز و پارک های عمومی بیش از پیش احساس می شود اما کمبود منابع آب مورد نیاز برای آبیاری این گونه فضاها یکی از مشکلات اصلی به شمار می آید . در سال های اخیر اصلاحات زیادی در زمینه طراحی محیط و منظرو مدیریت آن با صرفه آبی  توسط سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان شکل گرفته اند که روی اصولی مانند استفاده از گیاهان بومی وسازگار، بکارگیری روش های آبیاری بهینه و دیگر راه و روش های  صرفه جویی در آب تاکید داشته اند .

n00125082-b

از دیگر اولویت سازمان پارکها و فضاهای سبز شهرداری اصفهان حذف گونه های پر مصرف و جایگزینی با گونه های کم نیاز آب  است که مورد تو جه مسئولان و کارشناس در این حیطه قرار گرفته و به آن توجه ویژه ای دارند .

کمبود آب و تنش طولانی مدت می تواند ضایعات شدیدی را بر اکوسیستم همچون از بین رفتن برگ گیاهان، زوال تاج گیاهان و درختان وارد کند و در نتیجه سبب کاهش میزان تولید اکسیژن شود موضوعی که کارکرد مهمی برای شهرهای بزرگ نظیر اصفهان دارد.

از نظر اکولوژیکی درختانی که تحت تنش حاصل از پدیده خشکسالی قرار گرفته اند اغلب اوقات موردحمله حشرات و قارچ ها به عنوان آفات و بیماری های ثانویه قرار می گیرند از این رو مراقبت از فضای سبز شهری در برابر حمله آفات، حشرات و ... ازنظر اقتصادی و اکولوژیکی اهمیت به سزایی دارد.

بی شک یکی از بزرگترین چالش های نگهداری فضای سبز، تامین آب با کیفیت و کمیت مناسب است. هرساله در اصفهان سفره های آب زیرزمینی افت می کنند و شوری آب های استحصال شده در حال افزایش است و با خشک شدن زاینده رود مشکلات متعددی را برای اداره فضای سبز شهر ایجاد کرده که می توان به  خشک شدن چاه های آب در زمان بسته شدن رودخانه و کاهش رطوبت نسبی هوای شهر که نیاز آبی گیاهان را افزایش می دهد ، اشاره کرد که در این بین  ظرفیت های بزرگ دیگری مانند استفاده از منابع آبی نامتعارف و استفاده از پساب شهری می تواند در کاهش نیاز آبی فضاسبز شهر اصفهان موثر باشد که سازمان پارک ها و فضاسبز شهرداری اصفهان به خوبی توانسته از این ظرفیت استفاده کند .

فضای+سبز+اصفهان (1)

از طرف دیگر تغییر اقلیم یک پدیده پیچیده و گسترده دامنه است که در اقلیم ایران و اصفهان مواردی مانند تغییر الگو و کمیت نزولات آسمانی، ریزگردهای منطقه ای و فرا منطقه ای و آلودگی های گازی را در بر می گیرد.

از سویی خشک شدن زاینده رود و تالاب گاوخونی به صورت ویژه اثرات سوئی برفضای سبز شهر اصفهان گذاشته است  که سازمان پارک ها و فضای سبزشهرداری اصفهان توانسته به صورت عملی و متمرکز فعالیتی در این زمینه انجام دهد .

آلودگی های گازی موجود در هوای اصفهان ناشی از تردد خودروها و صنایع حاشیه کلانشهر نیز در تمام ایام سال، به خسارات تغییرات اقلیمی افزوده است. وجود چنین پدیده های گسترده، خطرناک و درحال پیشروی می طلبد که برخوردی علمی و آکادمیک مبتنی بر یافته های جهانی و تطابق داده شده با شرایط محلی را دریافت کند تا حداقل خسارت را متوجه فضای سبز شهر اصفهان کند.

تلاش های متعددی برای برخوردی علمی با فضای سبز در شهر وجود داشته و لازم است این رویکرد، به رویکرد جدی برنامه محور در مدیریت فضای سبز شهر اصفهان تبدیل شود.

امروزه مفهوم شهرها بدون فضای سبز مؤثر در اشکال گوناگون آن دیگر قابل تصور نیست. پیامدهای توسعه شهری و پیچیدگی های مشکلات زیست محیطی آنها موجودیت فضای سبز و گسترش آن برای همیشه اجتناب ناپذیر کرده اند .

شهرها به عنوان کانون های تمرکز فعالیت و زندگی انسانها برای اینکه بتوانند پایداری خود را تضمین کنند نیازمند فضای سبز می باشند و توجه به فضای سبز به طور عام به عنوان تأمین کننده اکسیژن شهرها تعریف ساده ای از کارکرد آن می باشد و حداقل کارکرد آن در مفهوم اکولوژیک شهرها به شمار میرود. این فضاها هم از دیدگاه تأمین نیازهای زیست محیطی شهرنشینان و هم از نظر تأمین فضاهای فراغتی و بستر ارتباط و تعامل اجتماعی آن جایگاهی درخور اهمیت دارد که سازمان پارک ها و فضا سبز شهرداری اصفهان توانسته در این خصوص به خوبی نقش خود را ایفا کند .

فضای سبز 2

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه