English

مردم برای جبران کمبود آب صرفه جویی کنند

این روزها باتوجه به اینکه قم جز مناطق گرم و خشک و کم باراش است بیش‌تر از سایر استان‌ها کم آبی را حس می‌کند و نیاز به صرفه جویی آب بیش از هر زمان دیگری مهم است.

مردم برای جبران کمبود آب صرفه جویی کنند

به گزارش خبرگزاری موج، تنش‌های آب در این روزهای گرم به اصلی‌ترین چالش تبدیل شده و گریبان شهرهای گرمسیر که دمای بالایی دارند را گرفته است، باتوجه اینکه قم جز مناطق گرم و خشک و کم باراش است بیش‌تر از سایر استان‌ها کم آبی را حس می‌کند.

میزان بارش‌ها در قم 60 درصد کم‌تر نسبت به سایر شهرهای کشور است، نبود منابع آبی در دسترس و کمبود آب‌های سطحی و زیر زمینی از دیگر مشکلات رایج در قم است.

انتقال آب از خلیج فارس به قم می‌تواند مشکل کم آبی قم را برطرف کند

محمد احمدی جبلی قائم مقام شرکت آب و فاظلاب قم درباره  معضل کمبود آب در قم گفت: استانداری قم آمادگی خود را در پیش برد انتقال آب از خلیخ فارس به قم اعلام کرده است.

وی عنوان کرد: در دنیای امروز با وجود فناوری تسویه آب دریا و آب فاظلاب نباید کم آبی داشته باشیم، نگاه به آب به عنوان یک کالای یکبار مصرف باید از بین برود.

وی با توجه به عدم تسویه فاظلاب در قم اظهار کرد: تسویه فاظلاب و استفاده از پساب در چرخه تولید ضروری است با تصویه باز چرخانی آب در مصارف مختلف از جمله فضای سبز می‌توان از مصرف آب شرب در فضای سبز جلوگیری کرد.

مدیریت آب در بخش کشاورزی اهمییت ویژه‌ای دارد

یک مهندس کشاورزی درمورد مصرف بالای آب در بخش کشاورزی گفت: کشاورزی در استان قم جز مشاغل پرمصرف است استفاده از آب تسویه شده از فاظلاب و آبیاری قطره چکانی می‌تواند درصدی از مشکل کبود آب را حل کند، جداسازی آب شرب در آبیاری فضای سبز باید اجرایی شود.

وی همچنین افزود: درحال حاضر بیش از 26 ملیون متر مربع و این حجم بالا نیازمند آبیاری قابل توجهی است، استفاده از  آب قم رود جهت مصارف فضای سبز اتفاق خوبی بود اما نمی‌تواند کاملا از مصرف آب شرب در صنعت بکاهد.

وی در پایان عنوان کرد: تغییر الگوی کشت در کشاورزی به صورت کشت گلخانه‌ای در سطح استان باید توسعه یابد همچنین کشت محصولات زودرس که به دوره آبیاری کم‌تری نیاز دارند در صرفه جویی آب موثر است.

سفره‌های زیرزمینی استان خالی است

سفره‌های زیرزمینی استان به جهت حفر سدها و بندها در بالا دست رودخانه‌هایی که به قم منتهی می‌شود خالی شده است.

در حال حاضر حدود 85 درصد از آب‌های قم از خارج استان تامین می‌شود، اگر با توجه به رشد جمعیت فعلی و افزایش مصرف تمام منابع آبی استان وارد مدار بهره‌برداری شود تنها تا سال 1407 می‌توان نیاز آبی شهر را تامین کرد و از آن زمان به بعد با کمبود جدی آب مواجه هستیم.

این کم آبی علاوه بر تاثیر در تامین آب شرب برای شهروندان همه مراکز تجاری، صنعتی و گردشگری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مردم آب را کم مصرف نکنند بلکه آب را با استفاده از روش‌های موجود درست مصرف کنند

سرانه مصرف آب برای هر نفر در طول شبانه روز 25 لیتر است، این میزان در کشور ما در مقایسه با مصرف جهانی بسیار بالاتر است و با اصلاح الگوی مصرف در بخش خانگی می‌توان این رقم را تا 50 درصد کاهش داد.

حسین فرمانی انتظام معاون دفتر توسعه پایدار شرکت آب و فاظلاب با اشاره به اینکه مردم آب را به روش‌های موجود درست مصرف کنند، گفت: بیش‌ترین مصرف آب در مصرف خانگی است با توجه به شرایط خشک سالی موجود باید الگوهای مصرف را در این بخش قرار دهیم.

وی افزود: بیش‌ترین مصرف آب در خانه در حمام است، در هر دقیقه از دوش گرفتن 3 الی 4 لیتر آب مصرف می‌شود، مدت زمان حمام کردن باید کاهش یابد بدین شکل که هر کس از کل مدت استحمام یک دقیقه را کم کند این کاهش یک دقیقه‌ای اگر توسط همه شهروندان رعایت شود حجم زیادی از آب صرفه جویی می‌شود.

فرمانی انتظام گفت: در آشپزخانه با رعایت چند نکته می‌توان در مصرف آب صرفه جویی کرد، ظرف‌ها را باید بلافاصله بعد از مصرف شستشو داد اگر زمان شستن ظرف‌ها به تعویق بیفتد چون کثیفی ظرف‌ها خشک می‌شود، برای شسته شدن، آب بیش‌تری مصرف می‌شود، استفاده از ماشین ظرف شویی و استفاده از تهجیزات کاهنده آب در شیر آلات از مصرف آب می‌کاهد.

وی در مورد کاهش مصرف کولرهای آبی عنوان کرد: کولرهای آبی در تایم 10 دقیقه 200 تا300 لیتر آب مصرف می‌کنند، نصب سایه‌بان برای این این کولرهای آبی این حجم مصرف را 30 درصد کاهش می‌دهد، همچنین شناور این کولرها مدام باید چک شود تا از هدر رفتن قطره‌ای آب جلوگیری شود.

معاون دفتر توسعه پایدار شرکت آب و فاظلاب تصریح کرد: همکاران من موظف هستند با رعایت کامل قوانین و مقررات و برنامه‌ریزی برای تامین آب سالم برای مردم شریف استان قم تلاش کنند.

سالیان سال است که کشورهای در حال توسعه از فناوری‌های نوین مانند جداسازی آب شرب از مصارف کشاورزی و صنعت و همچنین تسویه فاظلاب و آب دریاها توانسته‌اند با مشکل کم آبی مقابله کنند امیداست روزی ایران هم در جمله این کشورها قرار بگیرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه