English

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان هشدار داد؛

جدی گرفتن قاتل خاموش با فرارسیدن فصل سرما

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان گفت: قاتل خاموش همه ساله با شروع فصل سرما و رواج استفاده از وسایل گازسوز، متاسفانه جان تعدادی ازهموطنان را در اثر مسمومیت با گاز مونو اکسید کربن می گیرد

جدی گرفتن قاتل خاموش با فرارسیدن فصل سرما

روح الله فدائی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، اظهار کرد:  گاز Co یا همان مونو اکسید کربن گازی بی‌رنگ و بو و بسیار سمی است که از نظر ظاهری قابل مشاهده نبوده و در اثر سوخت ناقص مواد سوختنی و عموماً در فضای بسته و فاقد اکسیژن تولید می‌شود وحتی مقادیر بسیار پایین آن هم برای انسان خطرناک است.

فدائی در خصوص علائم مسمومیت با گاز مونو اکسید کربن بیان کرد: نشانه‌های مسمومیت بستگی به میزان مونو اکسید کربن موجود در فضای حادثه دارد اما معمولا در ابتدا علائم به شکل خفیف است و به شکل گیجی وکرختی در فرد ظاهر می‌شود.

وی افزود: علایم مسمومیت حاد با این گاز نیز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ، بیهوشی، تشنج و اغماء است البته در بیماران مبتلا به ناراحتی‌های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشدار دهنده باشد؛ بهترین کار در مواجهه با فرد گازگرفته این است که با حفظ خونسردی فرد را از شرایطی که دچار مسمومیت شده خارج و بلافاصله درها و پنجره‌ها باز شود تا اکسیژن کافی به فرد مصدوم برسد.

مدیرروابط عمومی با تاکید بر اینکه هنگام خرید وسایل حرارتی باید به نشان استاندارد آن توجه شود، خاطرنشان کرد: هنگام نصب بخاری و وسایل گرمایشی بایداز تهویه و جریان مناسب هوا اطمینان حاصل کرد.

فدائی تصریح کرد: شهروندان کاشانی به هنگام خرید و یا اجاره منزل، ابتدا باید ایمنی دودکش‌های آن را با کمک متخصصان بررسی نموده و جهت اطمینان بیشتر می توانند منزل خود را با نصب هشدار دهنده مونواکسید کربن تایید شده، ایمن کنند. هر نوع وسیله گرمایشی با سوخت فسیلی مانند گاز،نفت،گازوئیل و غیره، باید سالیانه مورد سرویس کامل قرار گیرد.

سخنگوی سازمان با بیان اینکه نقص فنی دودکش‌ها عامل اساسی مسمومیت‌ها و مرگ و میرهای ناشی از گاز مونو اکسید کربن است، عنوان کرد: وسایل گرمایشی و حرارتی باید به شکل سالیانه توسط افراد متخصص مورد بازبینی ،سرویس و نظافت قرار گیرند.

فدائی با تاکید بر اینکه شعله وسایل گرمایشی همیشه باید به رنگ آبی باشد، گفت: رنگ زرد یا قرمز شعله باید به کمک متخصصان به رنگ آبی تبدیل شود همچنین باید توجه داشت که آبی بودن شعله نیز همواره به معنی کارکرد صحیح دودکش نیست و در کنار آن باید دمای دودکش نیز بررسی شود و دودکش بخاری در زمان استفاده حتما باید داغ باشد، سردی دودکش نشانه انتشار گاز مونواکسیدکربن در فضای داخل منزل بوده و احتمال وقوع حادثه مرگ خاموش وجود خواهد داشت.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه