English

معاون نخست وزیر قزاقستان:

تجارت ایران و قزاقستان به سه میلیارد دلار می‌رسد

معاون نخست وزیر و وزیر تجارت قزاقستان گفت: براساس توافقات انجام شده میان روسای جمهور ایران و قزاقستان بنا داریم تجارت میان دو کشور را از طریق بندر شهید رجایی به سه میلیارد دلار برسانیم.

تجارت ایران و قزاقستان به سه میلیارد دلار می‌رسد

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، سریک ژومان گارین در صدر هیات بازرگانی در جریان بازدید از بندر شهید رجایی بندرعباس و پس از نشست با استاندار هرمزگان اظهار داشت: اقدامات بزرگی در بندر شهید رجایی بندرعباس به عنوان بزرگترین بندر ایران انجام می‌شود و با توجه به اینکه کشور قزاقستان به آب‌های آزاد راهی ندارد، برای ما مهم است که از طریق کشور ایران و بندر شهید رجایی راهی برای دسترسی به آب‌های آزاد و صادرات کالاهای خود پیدا کنیم.

وی گفت: هدف ما از بازدید امروز دیدن زمینی است که برای سرمایه گذاری کشور قزاقستان در بندر شهید رجایی به منظور توسعه تجارت میان دو کشور و همچنین صادرات محصولات کشور قزاقستان به کشورهایی همچون چین و هند از طریق خاک ایران در نظر گرفته شده است و همچنین ما می‌توانیم از این طریق کالاهای ایرانی را به کشورهای همچون چین صادر کنیم.

معاون نخست وزیر و وزیر تجارت قزاقستان بیان کرد: در آینده نزدیک تجارت بزرگی میان دو کشور ایران و قزاقستان خواهیم داشت و در ماه فوریه نیز نخست وزیر جمهوری قزاقستان به ایران سفر رسمی خواهد داشت.

سریک ژومان گارین شهر بندرعباس را شهری دارای هنر بالا دانست و افزود: بندرعباس در زمینه تجارت کوچک و متوسط خیلی توسعه یافته است.

وی اذعان داشت: از استاندار هرمزگان برای شرکت در کمیسیون مشترک در ژانویه در آستانه دعوت کردم و در ترکیب وزارت تجارت قزاقستان نیز دستور داده ام که دپارتمانی در خصوص ایران تشکیل شود و در ماه نوامبر مدیر این دپارتمان را به استان هرمزگان می‌فرستم.

مهدی دوستی استاندار هرمزگان در حاشیه این بازدید تصریح کرد: در ادامه سیاست‌های دولت سیزدهم مبنی بر گسترش روابط با همسایگان امروز میزبان هیاتی از کشور قزاقستان بودیم که در سه محور ترانزیت، تجارت و سرمایه گذاری جلسه‌ای با این هیات داشتیم.

وی یادآور شد: در حوزه ترانزیت مقرر شد یک قطار بصورت آزمایشی از بندر شهید رجایی بندرعباس کار صادرات و ترانزیت محصولات قزاقستان را انجام دهد.

وی بیان کرد: در حوزه تجارت نیز به دنبال یک تجارت دو طرفه میان دو کشور ایران و قزاقستان هستیم و در این جلسه فرصت‌های سرمایه گذاری استان نیز ارائه و مقرر شد لیستی از محصولات کشاورزی دو طرف تبادل شود.

دوستی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بخشی از نیازهای کشاورزی قزاقستان از طریق پاکستان تامین می‌شود و ما نیز بخشی از نیازهای وارداتی خود را از کشورهای دیگر از جمله آمریکای لاتین تامین می‌کنیم این قابلیت وجود دارد که به سرعت تجارت دو طرفه‌ای میان دو کشور شکل بگیرد که برای این منظور مقرر شد کارگروه مشترکی میان دو کشور ایجاد شود و هفته‌ای یک جلسه بصورت مجازی داشته باشیم.

در ادامه حسین عباس نژاد مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان تصریح کرد: بندر شهید رجایی با خطوط راه آهن و تجهیزات پیشرفته آمادگی هرگونه سرمایه گذاری و تعریف عملیات جدید را دارد.

عباس نژاد خاطرنشان کرد: پیرو بازدید امروز و مذاکرات انجام شده، در مرحله نخست به منظور توسعه روابط دو کشور آماده واگذاری زمینی در بندر شهید رجایی به کشور قزاقستان هستیم.

وی اذعان داشت: بنادر و دریانوردی هرمزگان آمادگی دارد تسهیلات لازم را برای سرمایه گذاری مطلوب برای حمل و نقل و ترانزیت کالا برای کشور قزاقستان فراهم کند.

رئیس کمیته توسعه صنعتی وزارت صنعت و توسعه زیرساخت قزاقستان بیان کرد: اکنون حجم مبادلات تجاری میان ایران و قزاقستان یک میلیون تن در سال است و در تلاشیم این مبادلات را به چهار میلیون تن در سال برسانیم.

ایلیاس اسپانوو در پایان افزود: اکنون کالاهای عمده مبالاتی میان دو کشور مواد غذایی از جمله غلات است که در آینده قصد داریم محصولاتی از جمله زغال سنگ و آهن برای ایران صادر کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه