English

در آیین تجلیل از برگزیدگان صنعت و معدن یزد، از برترین های سال ۱۴۰۱ تقدیر شد

آیین تجلیل از برگزیدگان صنعت و معدن استان یزد با هدف تقدیر از واحدهای نمونه صنعتی و معدنی و پیشکسوتان استان در سال 1401 با حضور معاون وزیر صمت، مسئولان استان و فعالین اقتصادی استان برگزار شد.

در آیین تجلیل از برگزیدگان صنعت و معدن یزد، از برترین های سال 1401 تقدیر شد

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد، آیین تجلیل از برگزیدگان صنعت و معدن یزد با حضور معاون وزیر صمت ، استاندار یزد ، مدیرکل سازمان صمت استان و بزرگان صنعت و معدن به میزبانی خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد برگزار شد.

مراسم روز صنعت و معدن، فرصتی برای بیان مسائل و مشکلات سرمایه گذاران

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد در مراسم تجلیل از برگزیدگان صنعت و معدن استان اظهار داشت: برگزیدگان این مراسم از برترین‌های صنعت و معدن استان یزد هستند که بر اساس امتیاز عملکرد و بعضا استعلام‌ انجمن های تخصصی و دستگاه‌های اجرایی مربوطه انتخاب شده اند. البته تعداد دیگری از فعالین اقتصادی نیز از جمله بهترین‌ها هستند و در طول یک سال گذشته‌ تلاش خوبی در امر اقتصادی داشتند. اما امکان تجلیل از همه عزیزان در این فرصت کوتاه میسر نیست.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد با بیان اینکه روز ملی صنعت و معدن اوایل تیرماه است گفت: استان‌ها به تناسب وضعیتی که دارند این مناسبت را در زمان‌های متفاوت برگزار می‌کنند. در این جمع‌ها، سرمایه‌گذاران مسائل و مشکلات را مطرح می‌کنند و مسئولین استانی و کشوری نیز رهنمون های خود را بیان می دارند.

 

مشکلات و مسائل تکراری از موانع اصلی تولید است 

کلانتر تصریح کرد: مسئولان کشوری بارها و بارها مسائل و مشکلات این حوزه را شنیده‌اند و بسیاری از چالش‌ها را بهتر از ما می‌دانند. سوال اینجاست که چرا این مشکلات رفع نمی‌شود؟ اگر مشکلات مطرح شده در جلسات کارگروه های تسهیل و رفع موانع تولید و اقتصاد مقاومتی احصا و دسته بندی شود و مسئولان چیکده‌ای از مشکلات صنعت‌گران را دریافت کنند می توان ریشه مشکلات را دریافت و یکبار برای همیشه حل کرد.

وی افزود: متاسفانه صنعتگر و فعال اقتصادی به جای پرداختن به امور شرکت در جلسه تحقیق و توسعه و برنامه ریزی به منظور رونق تولید و صادرات باید وقت خود را پشت درب اتاق مسئولین برای رفع موانع و مشکلاتی صرف کند که نقشی در ایجاد آن نداشته است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد بیان کرد: موضوعات مشابه که ده‌ها بار در استان‌های مختلف طرح شده، نباید حل نشده باقی مانده و مجددا تکرار شود.

کلانتر گفت: باید بتوانیم ریشه‌ای و اساسی با موضوع برخورد کنیم، شاید با یک بار تذکر جدی مدیران ارشد استان و کشور به متولی موضوع که چرا تاکنون این مسائل حل نشده است، بتوان برخی موارد را بطور اساسی و برای همیشه مرتفع کرد. 

وی گفت: سال‌های سال است که بحث اقتصاد و حمایت از تولید در کشور مطرح می‌شود اما باز مشکل حل نمی‌شود و از بالاترین مقام کشور تا پایین‌ترین فرد آن را مطرح می‌کنند. 

وی با اشاره به آگاهی مسئولان‌ از مشکلات گفت: اگر همه می دانیم چرا مسئله حل نشده باقی مانده است و بارها و بارها برخی مسائل و مشکلات مطرح می‌شود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد گفت: برخی از مدیران کشوری حوزه اقتصاد و صنعت اصول حکمرانی را نمی‌دانند، حکمرانی علم است باید فراگرفته شود نباید مشکلات تکراری در حوزه اقتصاد و تولید وجود داشته باشد، این موضوع نشان دهنده این است که مدیر مربوطه نتوانسته است یاد بگیرد که چگونه حکمرانی نماید. 

وی ادامه داد: اگر مسئولان استان نیروهای کاربلد و نخبه در کنار خود داشته باشند کارها سرعت بیشتری می‌گیرد. لازم است سعی کنیم قبل از انتصاب مدیران، آموزش دهیم 

کلانتر بیان کرد: همانطور که فعالین حوزه اقتصاد دیجیتال به دلیل مشکلات و محدودیت های اینترنت مجبور شدند برای ادامه کسب و کار خود به فیلترشکن های نامطمئن متوسل شوند، نباید با ایجاد محدودیت های غیر ضروری در فضای کسب و کار، فعالین اقتصادی حوزه تولید را مجبور به استفاده از روش های غیر متعارف و خدای ناکرده فساد سوق دهیم.

محمدرضا علمدار یزدی در مراسم تجلیل از برگزیدگان صنعت و معدن استان یزد اظهار داشت: استان یزد دومین استان معدنی، چهارمین استان صنعتی و هشتمین استان صادرکننده غیر نفتی کشور بوده و بهشت سرمایه‌گذاری ایران است. 

وی با تشریح وضعیت سیمای صنعت استان یزد گفت: بیش از ۱۴۰۰ قلم کالا در استان یزد تولید می‌شود و ۴۱۰ قلم کالای استان به بیش از ۹۰ کشور دنیا صادر می‌شود که نشان از بخش خصوصی توانمند است.‌ مجموعه‌های حاکمیتی استان یزد دست به دست هم دادند که موانع تولید حل شود. 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان یزد گفت: استان یزد در فولاد، کاشی و سرامیک، محصولات گلخانه‌ای، قطب تولید محصولات کنجدی کشور است. شعار ما "از سنگ تا قطعه" است و خوشبختانه در استان یزد ماشین آلات کاشی و سرامیک، فولاد و نساجی ساخته می‌شود که در راستای تحقق فرامین مقام معظم رهبری است. 

علمدار تصریح کرد: در بخش معدن استان یزد با شناسایی بیش از ۵۴ نوع ماده معدنی در جایگاه اول کشور در تنوع مواد معدنی هستیم و در ذخایر معدنی در جایگاه دوم قرار داریم که با اکتشافات جدیدی که در حال انجام است در جایگاه اول قرار خواهیم گرفت.

استان یزد در جایگاه اول اجرای پروژه‌های تحولی قرار دارد

علمدار  در مراسم تجلیل از برگزیدگان گفت: بر اساس پنج راهبردی که توسط دکتر فاطمی امین وزیر صمت برای ما ترسیم شده است در حال کار هستیم و این راهبردها شامل گسترش اقتصاد دانش بنیان، تقسیم سودآوری فعایت‌ها، ارتقا توانمندی و هم افزایی کسب و کارها، گسترش صادرات و اصلاح حکمرانی بخش صنعت معدن و تجارت چراغ راه است. 

وی تشریح کرد: برای رسیدن به این ۵ راهبرد ۳۶ پروژه تحولی تعریف شده است که این پروژه‌های تحولی توسط وزیر و معاونین رصد و پالایش می‌شوند که در نتیجه تلاش‌های شما فعالین اقتصادی و همراهی دستگاه‌های اجرایی، استان یزد رتبه اول پروژه‌های تحولی را دارد. 

وی گفت: چند مورد از پروژه‌های مهم تحولی کسب و کار شامل اصلاح مجوزها، توازن سرمایه‌گذاری در سطح استان، فعال سازی صنایع و معادن راکد و زیر ظرفیت، بازسازی و نوسازی صنایع، ساماندهی رسته‌های صنعتی، ارتقا مدیریت بنگاه‌ها، اطلاع‌رسانی به مردم و مسئولین اقتصادی، پیمایش اطلاعات کسب و کارها و سامانه پاسخگویی است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان یزد گفت: فعالین اقتصادی و مردم استان یزد از قدیم، به سخت کوشی، پرکاری، پاک دستی و صداقت مشهورند و صنایع این استان در رشد و توسعه خود پیوست‌های مختلف عدالت، پیوست زیست محیطی و پیوست مسئولیت های اجتماعی خود را رعایت می‌کنند. 

علمدار خاطرنشان کرد: در دوران کرونا هیچ کمبودی در لوازم بهداشتی و بیمارستانی، تولید اکسیژن احساس نشد و صنعت و معدن در کنار مردم بودند و صنعتکاری و معدنکاری که تازه خط تولید خود را راه‌انداخته بود مسؤلیت اجتماعی خود را ایفا کرد. 

مدیرکل صمت استان یزد افزود: زیرساخت‌های حمل و نقل در استان یزد با کمک صنایع و معادن راه‌اندازی شده و در حال راه‌اندازی است. شرکت یزدایران در ماه‌های آینده راه‌اندازی خواهد شد همچنین طرح آب رسانی به یزد با همت صنعتکاران و معدن کاران انجام می‌شود و برای تسریع در امر خط دوم انتقال آب از خلیج فارس معادن مجددا پای کار خواهند آمد.

دلیل استواری استان یزد، داشتن اصالت است

سحر گلکار، عضو کمیسیون بانوان خانه صنعت معدن و تجارت استان یزد در مراسم تجلیل از برگزیدگان صنعت و معدن استان یزد اظهار داشت: استان یزد پیشرو در جذب سرمایه‌گذار از دیگر استان‌ها است. 

وی گفت: مهمان خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد هستیم، کلمه خانه امن‌ترین و مقدس‌ترین محلی است که چهار امید دارد، بقا، ماندگاری و پایداری اولین آن است و دلیل استواری استان یزد در این دوران‌ها داشتن اصالت است. 

عضو کمیسیون بانوان خانه صنعت معدن و تجارت استان یزد گفت: مبنای اصالت تکرار و استمرار فضلیت‌های اخلاقی ارزشمند ملی و مذهبی در طول نسل‌ها و سال‌ها است. مردم یزد در طول قرن‌ها فضیلت‌های خوب خود را حفظ کردند.

گلکار بیان کرد: رشد یکی از امیدهای خانه است، چرا که نمی‌توان بدون رشد حرف از پیشرفت و توسعه زد، خطوط تولید و حجم تولید را توسعه داد و محصولات را گرانقدرتر و ارزشمندتر به کشورها و بازارهای بین‌المللی عرضه کرد اما به توانمندسازی منابع و نیروی انسانی نپرداخت. 

وی ادامه داد: شاید در توازن توسعه استان یزد کمی نسبت به توانمندسازی زنان و بانوان غفلت شده است و کارهایی که لازم بوده تا زنان و دختران که با رتبه‌های خوب وارد عرصه شدند اکنون در کنار شما بایستند، صورت نگرفته است. 

 

دختران یزدی از سختی کار نمی‌ترسند 

عضو کمیسیون بانوان خانه صنعت معدن و تجارت استان یزد عنوان کرد: دختران یزدی از سختی کار نمی‌ترسند و فقط باور صنعت‌گران را احتیاج دارند، لذا خواهشمندیم که تسهیلات ویژه برای دختران فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های یزد به منظور توسعه منابع انسانی مورد توجه قرار بگیرد. 

گلکار بیان کرد: وقتی صحبت از مسئولیت اجتماعی می‌شود فقط منحصر به امور محیط زیستی نیست، نباید از معضلات اجتماعی به خصوص اعتیاد غافل شد، باید دوشادوش افرادی که با این بلای خانمان سوز مبارزه می‌کنند بایستیم و چنانچه مسئولیت بهبود و مداوای کارکنان و پرسنلی که مبتلا شدند و سرپرستی خانواده‌های آن‌ها اقدام شود جلو خواهیم افتاد. 

وی با اشاره به نهضت آموزش ورزش همگانی و آموزش کمک‌های اولیه در مدارس گفت: ما باید نسبت به معضل و مشکلات، آموزش فوری داشته باشیم.

بیشترین رشد اقتصادی کشور متعلق به استان یزد بوده است/ نام یزدی بر روی محصولات، افتخاری برای همگان

محمدمهدی برادران در آیین تجلیل از برگزیدگان صنعت و معدن استان یزد گفت: یکی از مهمترین ویژگی‌های یزد بهره‌مندی از صنعت‌گران توانمند است و در شرایط کنونی که موضوع کم‌آبی و صنایع کم‌آبخواه یکی از مهمترین موضوعات کشور است استان یزد توانسته در حوزه گسترش این صنایع اقدامات بسیار خوبی انجام دهد. 

وی تصریح کرد: کاشی و سرامیک از جمله صنایعی که توسعه قابل توجهی در استان یزد داشته و به سمت مصرف کم آب رفته است در حال حرکت است و ما امروز از یک واحد کاشی و سرامیک که آب مصرفی خود را به میزان بسیار زیادی کاهش داده بود بازدید کردیم. 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت استان یزد با اشاره به ۳۲۹۰ واحد فعال در صنعت استان یزد گفت: بیش از هزار مجوز دیگر صادر شده است که تا 5/1 سال آینده به تعداد واحدهای فعال افزوده می‌شود. 

برادران با اشاره به اهمیت توجه به صنایع مورد نیاز به خصوص صنعت نساجی در استان یزد گفت: این صنعت مزیت‌های فراوانی دارد و زمینه‌ساز ایجاد فرصت‌های شغلی بسیار زیادی در این استان به حساب می‌آید. 

وی با ابراز خرسندی از نقش پررنگ صنایع و معادن در ایفای نقش مسؤلیت اجتماعی بیان کرد: نام تجاری فارسی و نام ساخت ایرانی و نام یزدی بر روی محصولات، افتخاری برای همگان است. 

معاون وزیر با اشاره به سخت کوشی مردم استان یزد در ایجاد قنات به طول ۳۰۰ کیلومتر برای انتقال آب گفت: مردم این استان بودند که همواره توانستند با سخت کوشی خود دستاوردهای خوبی در زمینه تولید شیشه، کاشی و سرامیک داشته و در صنایع متوسط و صنایع پایین‌دست اقدامات خوبی انجام دهند. 

 

استان یزد در حوزه معدن با رشد ۱۹.۱ درصد و در حوزه صنعت با رشد 9.1 درصد رتبه اول را دارد.

برادران افزود: بر اساس آمار سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل آن، بیشترین رشد اقتصادی کشور متعلق به استان یزد بوده است و استان در حوزه معدن ۱۹.۱ درصد و در حوزه صنعت 9.1 درصد رشد اقتصادی داشته که از نرخ متوسط کشور بالاتر بوده است و رتبه اول را کسب نموده است. 

وی با ابراز امیدواری از تداوم روند رو به رشد صنعت و معدن در استان یزد که در سال‌های اخیر شتاب گرفته است گفت: رشد اقتصادی کشور در ۱۰ سال اخیر عددی قریب به صفر را تجربه کرده است و در یک سال اخیر حال صنعت و تجارت تغییر کرده و ما به رشد ۵.۱ درصد و در صادرات به رشد ۱۶ درصد نسبت به سال قبل رسیدیم که عملکرد قابل توجهی است. 

برادران با بیان اینکه در این مراسم انتظارات بجایی مطرح شد گفت: امیدواریم در ادامه بتوانیم روند و مسیر توسعه استان یزد را دنبال کنیم . 

معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت استان یزد افزود: اینکه امروز می‌بینیم پس از مطرح شدن موضوع استیضاح وزیر صمت، انجمن‌های تخصصی به صورت داوطلبانه بیانیه‌های متعدد حمایتی می‌دهند نشان دهنده اقدامات بسیار خوبی است که انجام شده و نمایندگان صنعت از نمایندگان خود در مجلس می‌خواهند در این حوزه افراد را حمایت کنند. 

برادران گفت: هدف ما تقویت صادرات در عرصه بین‌المللی، رقابی کردن بازار، کاهش قیمت‌ها و پرآوازه کردن نام یزد در کشور و سطح جهان است.

 

قدردانی از اصحاب اقتصاد و صنعت، وظیفه مسئولان است

مهران فاطمی امشب در آیین تجلیل از برگزیدگان صنعت و معدن استان یزد اظهار داشت: تجلیل، تکریم و قدردانی از اصحاب اقتصاد، صنعت و سرمایه‌گذاری در استان وظیفه ما است و خداوند به ما امر کرده است که تقدیر و تشکر کنیم و بخشی از تشکر برگزاری این مراسم است. 

وی گفت: : آسیب‌شناسی، بازتعریف و نگاه به گذشته برای اصلاح و تقویت مسیر لازم است تا متوجه شویم کجا دچار مشکل هستیم، نقطه ضعف و قوت ما کجا بوده است، قرارگیری همه این‌ها در کنار همدلی، هم‌زبانی و تعامل سبب می‌شود مسیر را با سرعت بالاتری سپری کنیم. 

استاندار یزد خاطرنشان کرد: در عرصه مباحث کارآفرینی، سرمایه‌گذاری، صنعت مشکلاتی داریم و هیچ کس نمی‌تواند این مشکلات را که بخشی ساختاری، بخشی مدیریتی و بخشی فرهنگی است نادیده بگیرد. اما باید به هر کدام وزن مشخص خود را داد. 

فاطمی عنوان کرد: یکی از سیاست‌های قطعی دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهور و تکلیفی که بر استانداران و وزرای اقتصادی داشتند این بود که واحدهای تولیدی راکد یا زیر ظرفیت باید مسئله شان حل و فعال شود و این موضوع جزو مصوبات سفر رئیس جمهور به استان قرار گرفت.

وی افزود: ما  تیمی را برای شناسایی این واحدها و بررسی آنها تشکیل دادیم که با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شده که 323 واحد تولیدی با مشکل تعطیلی یا فعالیت کمتر از ظرفیت مواجه بودند.

فاطمی ادامه داد: علت این امر بررسی شد که تأمین مواد اولیه و نقدینگی جزو عوامل بود . اما عاملی که نقش مهم‌تری دارد، اختلاف بین شرکا، ضعف در مدیریت، رعایت نکردن مسئله بهره‌وری و مسائلی از این قبیل بود که باید همه را در کنار هم دید. 

استاندار یزد با بیان اینکه آمارسازی و عددسازی فایده ندارد گفت: آمارها دروغ نمی‌گویند. طبق رسمی‌ترین مرکز آمار کشور رشد اقتصادی استان یزد ۷.۵۵ در استان یزد بوده که ما رشد اقتصادی ۸.۳ درصدی را پیش‌بینی کرده بودیم. 

 

استان یزد بالاترین کاهش نرخ بیکاری بانوان را دارد/ عمده پیشرفت‌های استان یزد مرهون تلاش‌های صنعت‌گران است 

فاطمی در این نشست عنوان کرد: در حال حاضر بالاترین کاهش نرخ بیکاری کشور در استان یزد از 13 درصد به ۷.۷ دهم درصد رسید، بالاترین نرخ مشارکت اقتصادی، بالاترین نسبت اشتغال، بالاترین کاهش نرخ بیکاری بانوان، بالاترین نرخ مشارکت اقتصادی و بالاترین رشد صنعتی و اقتصادی کشور مربوط به استان یزد بوده است و بخش عمده‌ای از این پیشرفت‌ها به دلیل تلاش‌های صنعت‌گران است. 

فاطمی بیان کرد: بالاترین تعداد جلسات ستاد تسهیل، بالاترین تعداد جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی استان و قوه قضائیه، بالاترین تعداد جلسات با نخبگان و اصحاب صنعت، شورای گفت‌وگوی بخش خصوص و دولت، بالاترین تعداد جلسات شورای هماهنگی بانک‌ها همه برای این بوده است که راهی پیدا شود گره کارها حل شود.

وی گفت: استان یزد زیباترین شهرک صنعتی کشور را دارد و واحدهای تولیدی استان زنده و پویا بوده و با امید به آینده کار می‌کنند اما گلایه‌مند ضعف‌هایی هم هستند. 

وی ادامه داد: در استان یزد آب نیست، در شهرستان میبد با توجه به فرونشست‌ها، زمین مناسب برای طرح نهضت ملی مسکن نداشتیم، باید مسئله آب را در استان حل کنیم.

استاندار گفت:  برای اولین بار در این دولت مصوب شد از محل شرکت‌های معدنی ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای پروژه انتقال آب به استان یزد پرداخت شود و به عنوان هزینه مالیاتی آن‌ها ثبت شود‌ که ۲.۵ برابر اعتبارات عمرانی استان یزد است تا آب مورد نیاز صنعت تأمین شود. 

استاندار یزد بیان کرد: ۸۱۰ میلیارد تومان از محل شرکت معدنی چادرملو برای اجرای خط پدافندی انتقال آب انجام شد، این خط ۳۰ کیلومتری قدرت دارد ۵۷ میلیون مترمکعب آب را به مخازن ذخیره هدایت کند. 

وی گفت: دو معدن در استان اختصاص یافته است تا مسیر اجرایی انجام شود و کلنگ‌زنی انتقال آب از دریا به زودی انجام شود که در فاز اول ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب در طی دو سال و نیم اجرا خواهد شد که به قیمت امروز به ۶۷ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که بعدها به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید‌.

هزار میلیارد تومان هزینه راه‌اندازی شرکت پروازی در یزد

فاطمی افزود: در این دولت برای رونق صنعت گردشگری پیگیری شد. نزدیک به هزار میلیارد تومان برای راه‌اندازی شرکت پروازی مصوب شده است. بیشترین میزان جذب تسهیلات تکلیفی و حمایتی تبصره‌های 16 و 18 در همین یک سال انجام شده و دنبال می‌‌کنیم که باز هم در باقی مانده امسال و سال آینده این سهم را افزایش دهیم. 

استاندار یزد گفت: ما عملا و اعتقادا و قانونا متناسب با روح انقلاب اسلامی به عنوان کارگزاران انقلاب اسلامی خود را نوکر مردم، کارآفرینان و صنعتگران می‌دانیم و به این نوکری افتخار می‌کنیم، این درس و گفتمان نوکری را امام به ما آموخت و رهبر انقلاب و رئیس جمهور محترم آن را دنبال می‌کنند. 

فاطمی با بیان اینکه به معنای واقعی به صنعت‌گرانمان می‌بالیم و برای بهبود فعالیت آنها با تمام تلاش حرکت می‌کنیم گفت: در این مسیر در صورتی که مدیری ضعیف عمل کند و سبب نارضایتی شود قطعا برخورد لازم صورت می‌پذیرد.

در بخش نهایی و ویژه این رویداد، از 34 واحد برگزیده صنعتی و معدنی، پیشکسوتان و شرکت های دانش بنیان و تحقیق و توسعه استان توسط معاون وزیر صمت، استاندار و مقامات استان با اهدای تندیس و لوح، تقدیر به عمل آمد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه