English

خطر سکته قلبی و مغزی در کمین افراد بالای ۳۰ سال

رییس مرکز بهداشت شهرستان قم با اشاره به بیماری‌های قلبی و عروقی به‌عنوان اولین علت مرگ در سراسر دنیا، گفت: با هدف ارزیابی سطح خطر ابتلا به سکته‌های قلبی و مغزی در کلیه افراد بالای ۳۰ سال، طرح ایراپن یا خطرسنجی سکته‌های قلبی و مغزی در همه مراکز و پایگاه‌های سلامت این استان در حال انجام است.

خطر سکته قلبی و مغزی در کمین افراد بالای 30 سال

به گزارش خبرگزاری موج قم، بهاره زارع در این زمینه افزود: برای دریافت این خدمت، افراد بالای ۳۰ سال به نزدیک‌ترین مرکز یا پایگاه سلامت مراجعه نموده و پرونده الکترونیک سلامت تشکیل دهند.

وی اضافه کرد: در این طرح مشخصات فردی، سابقه ابتلای به بیماری غیرواگیر در فرد و بستگان درجه یک توسط مراقبین سلامت بررسی و سپس وزن، قد، دور کمر، فشار خون، قند خون ناشتا و کلسترول کنترل می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس نتایج تن‌سنجی و آزمایش‌های انجام شده، میزان خطر بروز سکته‌های قلبی و مغزی محاسبه خواهد شد و پس از انجام خطرسنجی مشخص می‌شود احتمال ابتلا فرد به سکته‌های قلبی یا مغزی در ۱۰ سال آینده چقدر می‌باشد.

زارع بیان کرد: بعد از ارزیابی، افراد در چهار گروه کم‌خطر، دارای خطر متوسط، دارای خطر زیاد و دارای خطر خیلی زیاد از نظر میزان خطر ۱۰ ساله ابتلا به سکته‌های قلبی و مغزی طبقه‌بندی می‌شوند و بر اساس آن خدمات، آموزش‌ها و مشاوره‌های لازم به افراد ارائه می‌شود.

وی افزود: پیگیری و مراقبت افرادی که خطرسنجی شده‌اند بر اساس میزان خطر تعیین شده به‌صورت دوره‌ای توسط مراقبین سلامت، کارشناسان تغذیه و پزشکان مراکز خدمات جامع سلامت انجام می‌شود.

وی ضمن دعوت از همشهریان بالای ۳۰ سال برای مراجعه به نزدیک‌ترین پایگاه سلامت محله خود، گفت: همه خدمات مربوط به برنامه خطرسنجی سلامت رایگان می‌باشد و باتوجه به این‌که اطلاع از نتیجه آزمایش قند و کلسترول فرد برای ارائه این خدمت، الزامی است همشهریان گرامی، در صورتی‌که نتایج آزمایش قند و کلسترول مربوط به یک سال گذشته را دارند حتما هنگام مراجعه همراه خود داشته باشند و در غیر این صورت آزمایش قند و کلسترول برای مراجعین به‌صورت رایگان انجام خواهد شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه