English

پاس‌کاری مدیران فرهنگی استان در انجام وظایف قانونی؛

نشاط جوانان کرمانشاه در گرو انتخاب نخبگان گزینشی است

سومین جلسه شورای فرهنگ عمومی کرمانشاه در حالی برگزار شد که به‌رغم تلاش‌های دبیر شورا مبنی بر عمل‌گرا کردن مصوبات شورا، هنوز برخی از مدیران عضو در گیرودار یارکشی نخبگان دغدغه‌مند استان هستند.

نشاط جوانان کرمانشاه در گرو انتخاب نخبگان گزینشی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، سومین جلسه شورای فرهنگ عمومی کرمانشاه  و حضور مدیران ارشد استان از نماینده ولی‌فقیه در استان، عضو مجلس خبرگان رهبری، استاندار کرمانشاه، فرمانده نیروی انتظامی استان، شهردار کرمانشاه، رئیس سازمان برنامه بودجه، نماینده آموزش‌وپرورش، مدیرکل میراث فرهنگی و ... همه و همه دور یک میز جمع شده بودند، برای برگزاری جلسه‌ای که به تعبیر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه که خروجی داشته باشد.

حال با این مقدمه اولیه باید به این تعریف اساسی برسیم که اصلاً "نشاط و امید در جامعه چه تعریفی دارد؛ ناگفته پیداست که انسان‌ها موجودی هدفمند و جویای امید و نشاط، خوشبختی و سعادت و بهروزی هستند و تا زمانی که به آنچه نیاز داشته باشند دست نیابند احساس نشاط و خوشبختی و امید و سعادت نمی‌کنند.

شاید به‌جرئت بتوان گفت همه تلاش انسان‌ها در جهت یافتن شادی، نشاط، امید برای آینده متحول است. پس در واقع می‌توان گفت احساس نشاط و امید یکی از مهم‌ترین راهبردهای انسان برای مقابله با مشکلات پیش رو است.

«علی صفدری نیز با توضیح این مطلب که در نیازسنجی فرهنگ امروز کرمانشاه ایجاد روحیه نشاط و امید در جوانان استان با ارزیابی جمع 50 نفره نخبگان کرمانشاه به نتیجه نهایی رسیده است، اظهار داشت: طی یک کار کارشناسی و جلسات متعدد و فشرده با اساتید دانشگاه‌های و نخبگان کرمانشاه به یک جمع‌بندی کلی از اولویت‌های نیاز فرهنگی استان دست پیدا کردیم که اگر مسئولین مربوطه هرکدام به وظایف خود در چارچوب ارائه یک زمان‌بندی دقیق عملیاتی نمایند، قطعاً بارقه‌های ایجاد امید و نشاط در سطح جامعه و در بین جوانان استان شکل خواهد گرفت.

صفدری به اقدامات صورت گرفته در این زمینه طی دو سه ماه اخیر اشاره کرد و گفت: از تیرماه امسال کارگروه علمی و مشورتی شورای فرهنگ عمومی استان کار خود را با حضور 10 نفر از اساتید برجسته استان در حوزه‌های مختلف روانشناسی، جامعه‌شناسی، معماری، الهیات و فلسفه و... آغاز کرد.

وی افزود: این کارگروه جلسات هفتگی داشته و به اولویت‌های فرهنگی استان و راهکارهای ارتقا آن‌ها می‌پردازد و با توجه به اولویت ارتقا امید و نشاط در استان، این کارگروه تصمیم گرفت در گام اول خود به گفت‌وگو با جامعه نخبگانی در این زمینه بنشیند.

صفدری گفت: در همین راستا 50 نفر از نخبگان دانشگاهی و حوزوی انتخاب شده و خوشبختانه موفق شدیم با 35 نفر از آن‌ها گفت‌وگوی مفصلی در این زمینه داشته و پیشنهادها و دغدغه‌ها و راهکارهای آن‌ها را کسب کنیم.

وی افزود: طی این گفت‌وگوها 330 نکته مهم احصا شد که از این نکات به ارائه 50 راهکار رسیدیم.

تعیین تکلیف وضعیت قطار شهری و شهربازی کرمانشاه در اولویت قرار بگیرد

صفدری گفت: در میان این 50 راهکار نیز پنج راهکار به عنوان راهکارهای آغازین در نظر گرفته شد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از اجرای هرچه سریع‌تر پروژه قطار شهری و بازگشایی شهربازی کرمانشاه.

وی تأکید کرد: طی نظراتی که از نخبگان کسب کرده‌ایم دو پروژه راه‌اندازی قطار شهری و شهربازی می‌تواند نقش مهمی در ارتقا امید و نشاط در جامعه داشته باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه به روند کند پیشرفت پروژه قطار شهری در 10 سال گذشته اشاره کرد و افزود: اینکه مردم هرروز این ستون‌ها را که هیچ پیشرفتی ندارند در وسط شهر مشاهده می‌کنند، قطعاً نقش مؤثری در کاهش امید و نشاط در میان آن‌ها خواهد داشت و نیاز است که این پروژه هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

صفدری گفت: همچنین پروژه شهربازی کرمانشاه هم برای ایجاد فضایی جهت سرگرمی جوانان و نوجوانان می‌تواند به عنوان گام‌های آغازین نقش مؤثری در ارتقا امید و نشاط در کرمانشاه داشته باشد.»

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همه مسئولان حاضر را به جزوات آماده‌شده ارجاع می‌داد اما آنچه خیلی نظرم را به خود جلب کرد، توجه به این نکته مهم بود که گویی در نگاه برخی از مسئولان شهری حاضر در جلسه آن‌چنان بی‌میلی در بیان این آسیب‌ها دیده می‌شد که گویی اصلاً این مشکلات وجود ندارد!

سخنران بعدی مراسم آیت‌الله محمود محمدی عراقی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری بودند که از همان ابتدای سخن به اتفاقات اخیر در کشور پرداخته و بر لزوم کارکرد عملی در فرهنگ‌سازی درست برای جلوگیری از وقوع دوباره این آسیب‌ها در بین مردم بخصوص قشر جوان استان تأکید داشت.

وی وجود شادی و نشاط را عامل اصلی ایجاد امید در بین مردم و جوانان عنوان کرد و تأکید داشت: باید ستادی قوی متشکل از تمام دستگاه‌های مؤثر برای اجرای ویژه‌برنامه‌ها در استان تشکیل شود تا بتوانیم موجی از شادی و نشاط را در میان جوانان ایجاد کنیم.

یک اولویت فرهنگی را پیدا کنید تا در کوتاه‌مدت عملیاتی شود

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه خروجی جلسات شورای فرهنگی استان باید در سطح جامعه دیده شود، خاطرنشان ساخت: برگزاری برنامه‌های جشن محور و مسابقه محور در سطح استان جهت ایجاد شادی و نشاط میان جوانان و نوجوانان و حتی بنا به تعبیر رئیس‌جمهور، برگزاری نشست‌ها، میزگردها و حتی مکان‌های برای بیان اعتراضات در بین جوانان و حتی دانشگاه‌ها قطعاً می‌تواند مسیر گفتمان را در سطح کشور افزایش داده و دشمنان دیگر نمی‌توانند از صدای مردم به نفع ایجاد ناامنی و اغتشاش در سطح جامعه بهره ببرند.

این مسئول ابراز امیدواری کرد روند جدیدی که در شورای فرهنگ عمومی استان با تمرکز بر اولویت‌های فرهنگی استان آغاز شده ادامه پیدا کند و زمان طولانی (شش ماه تا یک سال) فقط اختصاص به یک اولویت فرهنگی استان پیدا کرده و بر روی آن اولویت فرهنگی به‌صورت ریشه‌ای و مؤثر کار شود.»

واقعیت امر هم همین است که از سالیان گذشته تاکنون کم نبوده‌اند جلسات، هم‌اندیشی‌ها و کارگروه‌های مختلف که تنها خروجی‌شان محدود به چند کاغذ تحت عنوان صورت‌جلسه بوده است و عملاً نه‌تنها نتوانسته باری را از روی دوش مردم بردارد بلکه فقط وقت و زمان عموم جامعه را به بهانه " رفع مشکلات مردم " هدر داده‌اند.

نخبگان مطرح کننده اولویت‌های فرهنگی را قبول ندارم

آن‌چنان‌که از اولویت‌بندی اولیه چالش‌های فرهنگی در مسیر ایجاد روحیه امید و نشاط در جامعه عنوان شد، توپ اصلی کار کردن به زمین شهرداری افتاد، " تعیین تکلیف پروژه نیمه‌تمام قطار شهری و شهربازی کرمانشاه".

اما پاسخ‌های دکتر نوروزی، شهردار کرمانشاه در نوع خود بسیار جالب‌توجه بود، وی با تأکید بر اینکه خودش به‌واسطه سال‌ها حضور در هیئت‌علمی دانشگاهی جزو نخبگان به شمار می‌رود، به آقای صفدری پیشنهاد داد، در انتخاب نخبگان ارزیابی تجدیدنظر کند.

شهردار کرمانشاه با تأکید بر اینکه مطمئن است که این پروژه‌ها در اولویت دغدغه مردم کرمانشاه نیستند، ادامه داد: مردم ما امروز با آسفالت و رفع استپ و پیاده راه‌سازی بیشتر شاد می‌شوند.

شهردار کرمانشاه با انتقاد از دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی، نظرخواهی صرف از نخبگان را راهکار مؤثری ندانست و افزود: بعضاً شاهد هستیم که دغدغه‌های مردم و خواسته‌های آن‌ها با جامعه نخبگانی متفاوت است و باید برای فهم درخواست اصلی مردم از خود مردم عامه هم نظرخواهی شود.

وعده سر خرمن...

نوروزی گفت: قطعاً پروژه قطار شهری را با جدیت دنبال می‌کنیم و هم‌اکنون تونل این پروژه به طول 5.5 کیلومتر به مناقصه رفته و امیدواریم ظرف یک سال آینده تونل پروژه تکمیل شود.

شهردار کرمانشاه افزود: همچنین در تلاش هستیم ظرف دو سال آینده بتوانیم بخشی از این پروژه را برای استفاده مردم به بهره‌برداری برسانیم.

نوروزی گفت: در خصوص شهربازی کرمانشاه هم این پروژه به کسی داده‌شده بود که صلاحیت نداشت و با همکاری مراجع قضایی توانستیم خلع ید پیمانکار پروژه را بگیریم.

وی افزود: زمین پروژه حدود 13.5 هکتار است و نیاز به سرمایه‌گذاری 170 میلیارد تومانی دارد و برای همین به دنبال یک سرمایه‌گذار توانمند هستیم.

شهردار کرمانشاه گفت: در این زمینه صحبت‌هایی با هلدینگ بانک ملت صورت گرفته که خوشبختانه آن‌ها برای سرمایه‌گذاری در این پروژه و راه‌اندازی یک شهربازی مدرن در کرمانشاه اعلام آمادگی کرده‌اند.»

سخنان جناب شهردار که به پایان رسید خیلی دلم میخاست در مقام یک شهروند کرمانشاهی این نکته کوچ را به ایشان یادآور شوم که به درست است کرمانشاه متأسفانه به دلیل سلیقه‌ای عمل کردن از اولیه‌ترین نیازهای شهروندی همچون آسفالت و سد معبر و پیاده‌رو محروم هستند، اما این دغدغه‌هایی که فرمودید لزوماً ارتباطی با حوزه فرهنگ عمومی و ایجاد نشاط جامعه و جوانانمان ندارد و اگر صریح‌تر بخواهم عنوان کنم، این مواردی که بیان نمودید در واقع جزو کارکرد اصلی و روتین حوزه شهرداری‌هاست که البته آن‌هم به مدد واژه تکراری به نام " کمبود بودجه" همیشه ناقص اجرا می‌گردد.

سیمای استانی که صدایش تقریباً قطع‌شده است

سخنران بعدی معاونت خبر صداوسیمای کرمانشاه بود که به‌قول‌معروف گفتنی با تشکر از حوزه فرهنگ و ارشاد استان و تائید سخنان آقای شهردار، یکی به نعل و بعدی را به میخ زد.

اما خلاصه سخنانش این بود که «به ما بگویید چه بسازیم که خوشحالتان کنیم، به روی چشم...» واقعیت امر این است که من شک دارم اگر یک نظرسنجی عمومی در بین خانواده‌های همین برنامه‌سازان استان کرمانشاه هم برگزار شود، تعداد چندانی حتی کنترل کانال را به سمت شبکه استانی بچرخانند، چه برسد به اینکه با آن شاد شوند...

اماکن بسته بازی و فضای مجازی باعث مشکلات اخیر از سوی جوانان است

بیانات معاون آموزشی سازمان آموزش‌وپرورش استان نیز در این جلسه جالب‌توجه بود، وی در وهله نخست با تأکید بر اینکه هیچ آسیب و مشکلی در مدارس استان ما وجود ندارد، این مشکلات اخیر ناشی از هیجانات جوانان را زیر سر اماکن و بخش‌های خصوص بازی و وقت گذراندن جوانان دانست.

اما یک شیرپاک‌خورده‌ای نبود که به این بزرگوار بگوید، برادر من حق با شماست چون این‌همه سینما، پارک، فضای بازی، فرهنگسرای فعال، و امکانات پاک و بی‌آلایش گذران امور و اوقات فراغت برای نوجوان و جوان کرمانشاهی‌مان فراهم کرده‌ایم، دیگر چه مرضی وجود دارد که برای تخلیه شور جوانی به اتاق‌های فرار بازی و کلوپ گیم ها و در اکثر موارد فضاهای مجازی روی می‌آورید!

شورای فرهنگ عمومی کرمانشاه

وقتی دشمن با یک مسئله ساده این‌طور جوسازی می‌کند، پس روی فرهنگ خوب کارنکرده‌ایم

بهمن امیری مقدم استاندار کرمانشاه هم به عنوان سخنران پایانی این جلسه با تأکید بر لزوم حضور تمام مدیران عضو در جلسات شورای فرهنگ عمومی استان گفت: فعالیت‌های این شورا از اهمیت بسیاری برخوردار است و تمام مدیران عضو باید در آن مشارکت فعال داشته باشند.

امیری مقدم فرهنگ را اساس جامعه دانست و گفت: اگر فرهنگ جهت‌گیری صحیحی داشته باشد می‌تواند جامعه را سعادتمند کند و خلاف آن می‌تواند موجب تباهی یک جامعه شود و در همین راستا همه باید متوجه اهمیت بالای فرهنگ باشند.

وی تأکید کرد: همین اهمیت بالای فرهنگ موجب شده دشمنان بر روی این مسئله متمرکزشده و از این محل درصدد ضربه زدن به کشور بربیایند.

استاندار کرمانشاه در ادامه با قدردانی از اقدامات دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان گفت: کارهای خوبی صورت گرفته اما باید بدانیم که نخبگان فقط اساتید دانشگاه نیستند و باید از نخبگان قشرهای دیگر مانند نخبگان صنوف، دانشجویان و ... هم استفاده شود. به‌طور مثال در بحث فرهنگ بازار نخبگان صنوف می‌توانند نظرات بهتر و مؤثرتری داشته باشند و باید از ظرفیت آن‌ها استفاده شود.

استاندار کرمانشاه همچنین بر استفاده از نتایج پژوهش‌های گذشته هم تأکید کرد و افزود: وقتی پژوهش‌های مختلفی قبلاً صورت گرفته و برای آن‌ها هزینه شده چرا نباید از نتایج آن‌ها استفاده کنیم و دوباره دست به انجام پژوهش‌های تکراری بزنیم.

امیری مقدم گفت: در کنار این‌ها باید از نظرات مردم به طرق مختلف هم استفاده شود و جامعه مشورتی ما فقط در سطح نخبگان خلاصه نشود.

استاندار کرمانشاه تأکید کرد: مسئله مهم دیگر این است که طرح دغدغه و پیشنهاد کاری از پیش نمی‌برد و باید از نخبگان بخواهیم راهکارهای قابل‌اجرا هم ارائه کنند تا بتوان به نتیجه رسید.

امیری مقدم در ادامه با انتقاد از فعالیت نهادهای فرهنگی گفت: این‌همه کانون مساجد و این‌همه دستگاه‌های فرهنگی داریم و وضع فرهنگ ما این است و این‌ها نشان می‌دهد که کار فرهنگی مؤثر صورت نگرفته است.

وی افزود: وقتی دشمن سر یک مسئله ساده می‌تواند این‌طور جوسازی کند و برخی نوجوانان ما را فریب دهد نشان می‌دهد که آن‌ها چقدر روی مسائل فرهنگی و فضای مجازی کارکرده‌اند و ما اقدام مؤثری انجام نداده‌ایم.

استاندار کرمانشاه گفت: مسئله مهم دیگر این است که نهادهای فرهنگی باید به دنبال جذب مخاطبان جدید باشند. اینکه برخی 10 مرتبه در اردوی راهیان نور شرکت می‌کنند فایده‌ای ندارد و نوجوانان جدید باید در این برنامه‌ها حاضر شوند.

امیری مقدم گفت: رسانه‌ها هم مسئله مهم دیگری است که باید به آن توجه شود، چراکه رسانه‌ها هستند که می‌توانند شادی و نشاط و امید را در جامعه ایجاد کرده و آن را ارتقا دهند.

استاندار کرمانشاه گفت: در کنار همه این‌ها باید به جشن‌های مذهبی و ملی هم توجه ویژه شود، به‌طور مثال همین حالا در ماه ربیع‌الاول هستیم که هم هفته وحدت و هم آغاز امامت امام زمان (عج) در آن قرار دارد، اما دریغ از اجرای برنامه‌های جشن و شادی در سطح استان و باید مسئولین مربوطه در این زمینه برنامه‌ریزی و اقدام جدی کنند.»

واقع امر این است که جامعه از سویی به وجود آورنده شرایطی است که فرد می‌تواند فرد و افراد را به‌سوی تحقق آرزوهای خود سوق دهد و از طرف دیگر زمینه‌ساز تحقق فضایی باشد که بتواند به کنش‌های متقابل و ارتباط با همنوعانی که باعث آرامش و ایجاد آرامش و امنیت خاطر برای بهبود نشاط و زندگی مناسب باشند جهت بدهد چون اگر بخواهیم متغیرهای اشاره بالا را با رویکرد متغیرهای اجتماعی مؤثر در توسعه امید و نشاط و چابکی برای برون‌رفت از آسیب‌های اجتماعی وضع موجود جامعه و کشور موردبررسی دقیق دانش اجتماعی و جامعه‌شناسی قرار داریم آحاد جامعه آماری نسل امروز باید به این واقعیت علمی پژوهش‌های جامعه‌شناسی واقف باشند که به دست آوردن و یا تزریق امید، نشاط و شادابی همانند کالای لوکس و اورجینال نیست که مدل به مدل بر اساس نوع آوری بشر دارای گزینه‌های جدیدی باشند. چون متغیرهای روان‌شناختی این تئوری جنبه درونی و محیطی و فرا محیطی انسان دارد و بلکه آن‌ها باید بالنده شوند تا زمینه ظهور امید و نشاط در فرد و جامعه مهیا گردد.

به هر ترتیب احساس نشاط اجتماعی، میزان امید به آینده، میزان ارضای نیازها، نگرش مثبت به فضای اخلاقی عمومی در بین جامعه مخاطب کلان‌شهرها خصوصاً در سطح احساس همبستگی اجتماعی خیلی پایین است و نیز احساس امنیت و احساس عدالت اجتماعی ناشی از تئوریزه شده فساد و اپیدمی آن بیشتر شکست‌خورده است و باارزش‌های حاکم فاصله دارد. ولی در عوض میزان پایبندی به ارزش‌ها در سطوح پایین جامعه و بستر فقر نشین ها تغییر نکرده و پایدار است برعکس آرمان‌خواهان ارزشی جامعه و بنابراین مدیریت اجرایی جامعه و سردمداران جناح اول و دوم و یا سخت و نرم باید نسبت به متغیرهای مورد ابراز مردم، باید به تغییر برنامه‌های استراتژیک و نقشه راه اعلام‌شده به مردم هر چه سریع‌تر اقدام نمایند. چون یکی از آسیب‌ها و سونامی آتی و حاضر شکاف نسلی است که به هیچ جناح و سبک مدیریتی غیرحرفه‌ای رحم نخواهد کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه