English

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

احتمال گسترش سریع وبا وجود دارد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: با توجه به اینکه وبا در کشور‌های همجوار شیوع پیدا کرده است، به دلیل حجم تردد مسافران ورودی به کشور، انتظار می‌رود تعداد مبتلایان به این بیماری در کشور روند رو به افزایشی داشته باشد؛ لذا رعایت اصول بهداشتی مورد تاکید است.

احتمال گسترش سریع وبا وجود دارد

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، جواد حسینی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خبری اعلام کرد: تاکنون ۳۴ بیمار مشکوک به وبا که سابقه سفر به کشور عراق را داشته اند، در استان خراسان رضوی شناسایی شده اند.

جواد حسینی افزود: نتیجه آزمایش ۱۷ نفر از این تعداد، قطعی شده است، ولی بقیه به دلیل مراجعه نکردن برای انجام آزمایشات تکمیلی، نتیجه آزمایش آن‌ها مشخص نیست.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: تمامی بیماران مورد پیگیری و مراقبت قرار گرفته اند و حال عمومی آن‌ها مساعد است؛ ضمنا آموزش لازم به بیمار و اطرافیان آن‌ها در خصوص پیشگیری و مراقبت داده شده است و ۷۵ درصد افراد مبتلا به وبا ، بدون علامت هستند و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، بهترین راهکار در پیشگیری از ابتلا به وبا است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه وبا در کشور‌های همجوار شیوع پیدا کرده است، به دلیل حجم تردد مسافران ورودی به کشور، انتظار می‌رود تعداد مبتلایان به این بیماری در کشور روند رو به افزایشی داشته باشد؛ لذا رعایت اصول بهداشتی مورد تاکید است.

حسینی متذکر شد: وبا یک عفونت اسهالی حاد واگیردار است که به واسطه خوردن آب و غذای آلوده ایجاد می‌شود و این بیماری با دسترسی نداشتن به آب آشامیدنی و غذای بهداشتی و فقدان سیستم جمع آوری فاضلاب مناسب، ارتباط دارد و در صورت رعایت نکردن بهداشت فردی، قدرت سرایت بالایی به اطرافیان دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: احتمال گسترش سریع وبا وجوددارد و اگرچه اغلب افراد مبتلا به وبا علائم بالینی نداشته یا علائم خفیف دارند و بدون درمان بهبود می‌یابند، ولی در حدود ۵ درصد موارد نیز دچار اسهال حاد آبکی شدید می‌شوند که در این گروه از بیماران حتی تا ۵۰ درصد احتمال مرگ و میر وجود دارد.

وی اظهار کرد: وبا را می‌توان با مایع درمانی خوراکی و یا تزریقی همراه با تجویز آنتی بیوتیک مناسب به صورت موفق درمان کرد، همچنین آموزش مردم درباره استفاده از غذا و آب سالم و همچنین اهمیت شست و شوی دست‌ها و استفاده از سرویس بهداشتی از بروز موارد جدید جلوگیری می‌کند.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به شیوع بیماری وبا در کشور عراق و با توجه به اینکه برخی از زائرین ایرانی برگشته ازآن کشور دچار بیماری شده اند، از افرادی که به کشور عراق سفر می‌کنند درخواست می شود مواد غذایی خود را از محل مطمئن و بهداشتی تهیه و حتما آب آشامیدنی بسته‌بندی شده استفاده کنند.

حسینی در خاتمه خاطرنشان کرد: افراد در صورت مشاهده علائمی، چون تب و اسهال به صورت حاد آبکی بدون دل‌درد و دل‌پیچه و همراه با استفراغ، به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه