English

آزادسازی چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی در البرز

رییس کل دادگستری البرز گفت: چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی این استان از ابتدای سال جاری تاکنون آزاد سازی شد.

آزادسازی چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی در البرز

به گزارش خبرگزاری موج البرز، «حسین فاضلی هریکندی» روز یکشنبه با اشاره به فعالیت های شورای حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی و منابع طبیعی افزود: در پنج ماهه نخست امسال، علاوه بر جلوگیری از احداث بنا و تغییرکاربری غیرمجاز از طریق اعمال تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها، احکام قلع و قمع ۴۶ ویلای غیرمجاز  که آراء قطعی آن پیش از این از سوی دادگاههای استان صادر گردیده بود، اجراء شده است.

وی با بیان اینکه  شهرستان ساوجبلاغ با یک هزار و ۹۸۷ هکتار بیشترین آزاد سازی را در استان داشته اظهار داشت: شهرستان های چهارباغ با یک هزار و ۱۳۱ هکتار، کرج با ۶۶۲ و نظرآباد با ۶۰۰ هکتار در جایگاه های بعدی در خصوص آزاد سازی اراضی کشاورزی در البرز قرار دارند.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۵ درصد تغییر کاربری‌ها در همان ابتدای تغییرکاربری از طریق سامانه هوشمند «کشت یار» شناسایی شده است، تصریح کرد: این سامانه نقش مهمی در پیشگیری و جلوگیری از تغییر کاربری‌های غیرمجاز در استان البرز دارد.

انسداد ۱۴۱ چاه غیرمجاز وی در بخش دیگری از سخنان خود فرونشست زمین و کمبود منابع آبی با توجه به شرایط خشکسالی را یکی از چالش‌های سال های اخیر و آینده استان دانست و متذکر شد: با توجه به این شرایط، در کلیه حوزه های قضایی، پیگیری مقابله با حفر چاه های غیرمجاز در دستور کار بوده تا جایی که در چهار ماهه ابتدایی امسال ۱۴۱مورد انسداد و پلمب چاه های غیرمجاز انجام و در ۴۰ مورد نیز ادوات غیرمجاز حفاری توقیف شده است. رییس  شورای حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی و منابع طبیعی استان البرز در ادامه به تبیین اقدامات انجام شده در حوزه آزادسازی حریم و بستر رودخانه‌ها پرداخت و گفت: در مجموع در استان البرز بیش از ۲۰۵ هزار مترمربع آزادسازی بستر رودخانه ها انجام شده که بیشترین آن  در شهرستان ساوجبلاغ با ۱۱۰ هزار متر بوده است.

فاضلی هریکندی در ادامه با اشاره به دستور دی ماه سال گذشته ریاست  قوه قضائیه در خصوص آزادسازی حریم و بستر رودخانه ها و سواحل دریاها گفت: رییس قوه قضائیه به عنوان رییس شورای عالی حفظ حقوق بیت‌المال، خواستار آغاز اجرای آزادسازی بستر رودخانه ها با رودخانه کرج شد که در همین رابطه دستگاه‌های حکومتی، دولتی و افراد عادی دارای ساخت وساز در بستر رودخانه مکلف به انجام اقدامات یکپارچه و هماهنگ شدند.

وی برگزاری جلسه ویژه آزادسازی رودخانه کرج در دادگستری استان البرز ۴۸ ساعت پس از این دستور ریاست  قوه قضائیه را اقدام ویژه مجموعه خود در اجرای این مطالبه برشمرد و افزود: با اجرای این عملیات  که در سه فاز عملیاتی و پیگیری می شود اولویت آزادسازی توسط خود متصرفان در دستور کار قرار دارد.

آزادسازی ۵۰ هکتار وی با اعلام اینکه از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاکنون حدود ۵۰ هکتار آزادسازی در حریم و بستر رودخانه کرج انجام شده که از این مقدار حدود ۲۱ هکتار آن در سال جاری بود اضافه کرد: با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته جهت ادامه آزادسازی حریم و بستر رودخانه کرج، این میزان در ماه های آینده رشد بیشتری در این  شهرستان خواهد داشت.

فاضلی هریکندی در ادامه به اقدامات انجام شده در حوزه آزادسازی اراضی ملی و منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: در پنج ماهه اول امسال با اجرای احکام قضایی حدود ۲ هکتار و ۳۵۰۰ مترمربع در قالب ۱۱ فقره آزادسازی اراضی ملی و منابع طبیعی انجام شده و  همچنین در خصوص پرونده های تخریب و تصرف موضوع ماده ۵۵ بیش از ۳۸ هکتار  اعمال قانون شده است.رییس کل دادگستری البرز خاطر نشان کرد: همچنین  در زمینه جلوگیری و رفع تجاوز به اراضی ملی و منابع طبیعی  در  ذیل تبصره یک ماده ۵۵ در بیش از ۴۶هکتار اقدام قانونی انجام شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه