English

گزارش موج از جایگاه خبرنگاران قم در روز خبرنگار؛

از به حاشیه رفتن روز خبرنگار تا روزنه‌های امید

مراسم روز خبرنگار امسال از دیگاه اصحاب رسانه قم فراز و نشیب‌های مختلفی داشت، تعدادی انسجام در برگزاری مراسم را یک نقطه عطف و قوت قلمداد می‌کنند و تعدادی هم از عدم توجه به همه خبرنگاران گله کردند اما همه آن‌ها در اینکه رسانه به حمایت در طول سال نیاز دارد و نباید به یک روز بسنده کرد هم نظر بودند.

از به حاشیه رفتن روز خبرنگار تا روزنه‌های امید

به گزارش خبرگزاری موج قم، در میانه ماه گذشته، روز خبرنگار را پشت سر گذاشتیم، هر سال نزدیک روز خبرنگار که می‌شود و یکی دو هفته بعد از آن حرف از رسانه‌ها و حمایت آن‌ها مطرح است و مراسم‌های مختلف برای تجلیل از خبرنگاران برگزار می‌شود.

اما بعد از اینکه مرداد به پایان رسید انگار که حرف از خبرنگاران و حمایت آن‌ها هم به آرشیو می‌رود تا مرداد سال بعد از راه برسد و حرف از حمایت خبرنگاران از کمد ذهن، گفتار و رفتار مسئولین بیرون بیاید و از این قشر یاد شود.

البته انکار نمی‌کنیم هستند برخی مسئولان که به فکر باشند و اقدامات مختلف انجام دهند اما هم‌صدایی و هم افزایی در این راستا وجود ندارد و همین باعث شده حمایت از خبرنگاران به حرف آن هم یک بار در سال تبدیل شود.

امسال روز خبرنگار با روز عاشورا مصادف شده بود و شاید همین باعث شد غربت خبرنگاران بیشتر باشد، مراسم‌های مختلفی برگزار شد اما چنانچه باید و شاید حرف دل و نیاز خبرنگاران دیده نشد.

برای بررسی آنچه به مناسبت روز خبرنگار در استان گذشت به سراغ تعدادی از فعالین رسانه استان رفته و نظر آن‌ها را جویا شدیم.

فضاسازی برای فعالیت خبری بهترین هدیه برای خبرنگاران است

خبرنگاران قمی

یکی از پیشکوستان رسانه استان با اشاره به اینکه امسال فضای روانی جامعه و فضاسازی‌ها بیشتر به سمت عزاداری بود، گفت: اقدام خانه مطبوعات و برنامه خودمانی خوب بود، البته اگر محرم هم نبود باز هم شاهد تکرار مکررات بودیم و در یک روز جمع می‌شدند، حرف می‌زدند و بعد از آن فراموش می‌شد.

حسین محمدرضایی ادامه داد: جایگاه رسانه و خبرنگاران را باید خود رسانه‌ای‌ها تبیبن کنند، امروز وضعیت جامعه به نوعی است که چشم‌ها به روز خبرنگار است درصورتی که با اقداماتی این قشر انجام می‌دهند درواقع هر روز، روز خبرنگار است.

وی تاکید کرد: کاش مدیران با کار خوب به رسانه‌ها کمک می‌کردند تا خوب اطلاع رسانی کنیم اگر  فضا را فراهم کنند بهترین تشکر از خبرنگاران است، اگر نگاه‌ها نسبت به خبرنگار مثبت باشد نیاز نداریم در یک روز خاص برای ما برنامه بگیرند و در طول سال ممکن است شاهد موضع‌گیری‌ها باشیم.

این پیشکسوت رسانه استان با تاکید بر ضرورت تقویت صنف خبرنگاری گفت: صنف رسانه باید خود را تقویت کند تا زبان گویای اصحاب رسانه باشد، نیاز داریم رسانه‌ها در دوره‌های مختلف آموزشی حضور پیدا کنند و جامعه هدف و مخاطب را خوب بشناسند؛ اما چیزی که زجر آور است این است که عده‌ای دنبال این هستند که سواد رسانه در سطح جامعه ارتقا پیدا نکند.

وی اظهار کرد: باید وضعیت رسانه و توانمندی خبرنگار به حدی قوی باشد که مسئولین و شورای اطلاع رسانی به سراغ رسانه بیاید نه اینکه رسانه دنبال آن باشد، با کار صنفی این امر قابل تحقق است اما هنوز صنفی نداریم، باید صنف داشته باشیم تا مشکلات را حل و فصل کند.

شاهد استثمار خبری هستیم

خبرنگاران قمی

سرپرست خبرگزاری برنا در استان قم هم گفت: همیشه با برگزاری مراسم از طرف نهادها مخالف بودیم اگر قرار است برنامه برگزار شود باید متولیان رسانه این کار را انجام دهند که قبل از محرم ما در خانه مطبوعات این کار را انجام دادیم؛ البته این دلیل نمی‌شود نهادها و مجموعه‌ها کلا روز خبرنگار را فراموش کنند.

حسینی ادامه داد: خبرنگاران تمام سال را به انعکاس اخبار مجموعه‌های مختلف صرف می‌کنند و اگر این اخبار منعکس نشود کسی نمی‌داند نهادهای مختلف چه اقداماتی انجام داده‌اند، از این رو خبرنگاران جهاد می‌کنند، امسال بواسطه محرم روز خبرنگار به حاشیه رفت و بسیاری از مدیرانی که انتظار داشتیم حداقل با ارسال پیام از خبرنگار حوزه خود تشکر کنند، این کار را انجام ندادند و این موضوع جای گلایه داره و باید این قصور به نوعی جبران شود و بعد از ایام ماه محرم و صفر برنامه درخور داشته باشیم.

عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات استان قم عنوان کرد: متاسفانه متولیان امر سطح توقعات خبرنگاران را پایین آورده‌اند که جای خجالت دارد، ما حمایتی نمی‌بینیم و در دوران دولت‌های مختلف خبرنگار هیچ حمایتی نشده و جایگاه ندارد، یک نهاد اداری کوچک برای اعضایش خدمات رفاهی و محل اقامت در سفر دارد اما اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این اقدام را انجام نداده است.

وی ادامه داد: حمایت از خبرنگار به بسته اینترنت ختم شده که نسبت به آن هم اعتراض خود را اعلام کردیم، متاسفانه در جریان رسانه‌ای استان و کشور شاهد استثمار خبری هستیم و وضعیت خجالت آور است.

حسینی تاکید کرد: افرادی هستند که رسانه‌ای بودند و اکنون دست اندر کار شده‌اند، این افراد باید وضعیت مجموعه رسانه‌ای استان را پیگیری کنند انتظار ما بیشتر است و امیدواویم کم کاری‌ها جبران شود.

حل مشکلات معیشتی می‌توانست خبر خوش روز خبرنگار باشد

خبرنگاران قمی

مدیر مسئول و صاحب امتیاز قم گویا هم درباره برنامه‌های روز خبرنگار گفت: معمولا نهادهای اجرایی بودجه‌ای برای برگزاری مراسم روز خبرنگار ندارند و برای مراسم باید برنامه ریزی خاصی داشته باشند، باوجود این خانه مطبوعات، استانداری و ارشاد به اندازه بضاعت کار انجام دادند که درخور تقدیر است، اما برآورده شدن یا نشدن خواسته‌ها به ذایقه افراد بستگی دارد، درمجموع برگزاری مراسم‌ها فارغ از نگاه مادی نوعی صله ارحام خبرنگاران است که جای تقدیر دارد.

مهدی جنتی ادامه داد: در حمایت‌ها حمایت خاصی ندیدیم و اگر خبرنگاری فعالیتی انجام دهد خودش است و خدای خودش و بدون حامی خواهد بود.

 وی عنوان کرد: شاید اگر در روز خبرنگار درباره معیشت خبرنگاران خبر خوشی می‌دادند اقدام قابل توجهی می‌شد، داشتن صنف راه رسیدن به خواسته‌ها و پیگیری دغدغه‌ها تا رسیدن به نتیجه است، درواقع اگر  صنف منسجم، همراه و دغدغه‌مند داشته باشیم پنجاه درصد مشکلات حل می‌شود و امروز جای این صنف خالی است و امیدواریم شاهد راه اندازی آن باشیم.

ساماندهی خبرنگاران اتفاق خوش جامعه خبر در سال جاری بود

خبرنگاران قمی

یکی از عکاسان خبری هم با اشاره به اینکه برگزاری برنامه منسجم تجلیل در سال جاری اتفاق خوبی بود، گفت: البته تجلیل نباید منوط به یک روز و مراسم دورهمی و کادو دادن باشد و باید حمایت‌ها در طول سال تداوم داشته باشد و پاسخگویی و همکاری در طول سال را شاهد باشیم چرا که کرامت و عزت و احترام رسانه دارای اهمیت است.

مریزاد ادامه داد: اقدام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای ساماندهی خبرنگاران اتفاق خوب و امید بخشی بود که امسال شاهد آن بودیم و درواقع اگر حمایت‌ها صرف شعار نباشد هدیه خوبی است، از زمان تشکیل صندوق هنر وضعیت بهبود پیدا کرده ولی کفایت نمی‌کند و باید بیمه و امنیت شغلی خبرنگاران هم مورد توجه قرار گیرد.

وی عنوان کرد: ‌باتوجه به افزایش قیمت تجهیرات عکاسان خبری به حمایت نیاز دارند، در سفر رئیس جمهور هم قول حمایت داده شد اما هنوز آنطور که باید و شاید شاهد چیزی نبودیم.

عدم توجه ارشاد به رسانه‌ها تقطه تاریک روز خبرنگار امسال بود

خبرنگاران قمی

مدیرمسئول پایگاه قم فردا با اشاره به تقارن روز خبرنگار و عاشورا عنوان کرد: این تقارن موجب شد به نوعی روز خبرنگار آنطور که باید و شاید برگزار نشود و برخی نهادها که هر سال برنامه‌هایی داشتند چیزی اجرا نکنند، البته اقدام خانه مطبوعات خوب بود.

عباسعلی محمدی ادامه داد: سال گذشته مدیران ارشد و میانی فرهنگ و ارشاد استان به مناسبت روز خبرنگار در دفاتر رسانه‌ها حضور یافتند اما امسال این اتفاق نیفتاد و بالاتر از آن اینکه مدیرکل جدید تاکنون هیچ جلسه‌ای با مدیران رسانه‌ها نداشته و مغفول مانده که علت آن هم مشخص نیست و باید دید آیا به رسانه‌ها اعتقادی ندارد یا اینکه مشغله‌ها این دیدار را به تاخیر انداخته است، درواقع نقطه منفی، تاریک و ضعف روز خبرنگار امسال این بود که ارشاد هیچ کاری انجام نداد و مغفول واقع شد.

وی عنوان کرد: اصحاب رسانه در بیشتر زمان‌ها در جلسات هستند و یا زمان را صرف خبر می‌کنند و در این شرایط خانواده‌هایشان آن‌ها را درک و حمایت می‌کنند، شاید اگر در روز خبرنگار برنامه‌هایی تدارک دیده شود که خانواده‌ها هم حضور داشته باشند جنبه مثبتی داشته باشد.

برنامه منسجم نقطه قوت روز خبرنگار امسال بود

خبرنگاران قمی

یکی دیگر از فعالان رسانه استان درباره حمایت از خبرنگاران گفت: جشن امسال تا حدودی به نظرم خوب بود ضمن اینکه خانه مطبوعات هدیه نقدی هم برای خبرنگاران در نظر گرفته بود و داشتن برنامه منسجم از نقاط قوت مراسم امسال بود.

زهره مهرنوروزی ادامه داد: ما خبرنگاران حقوق خیلی پایینی داریم که جوابگوی نیازهایمان نیست، از این رو اگر حمایت مدیران به این سمت هدایت شود اتفاق خوبی رقم خورده است.

وی عنوان کرد: بخش قابل توجهی از فکر و زندگی ما خبرنگاران درگیر جامعه است و وقت کمی برای خود صرف می‌کنیم، از این رو داشتن نگاه متفاوت در حمایت از اصحاب رسانه و توجه به اوقات فراغت و سفر هم می‌تواند یکی از نکاتی باشد که به آن نیاز داریم.

مسئولان ارشاد و خانه مطبوعات قدرشناس نیست

خبرنگاران قمی

مدیر مسئول پایگاه خبری آستان بهارستان گفت: مراسم‌های روز خبرنگار در شأن خبرنگاران استان نبود؛ ما عشق کار خبری و کار برای مردم داریم اما حتی مسئولان ارشاد و خانه مطبوعات قدرشناس نیستند، دو سال است خبرنگاران روزنامه ۱۹دی به دلایلی از عضویت خانه مطبوعات خارج شدند و کسانی که عضو خانه مطبوعات نیستند اصلا دیده نشدند و صرفا شهرداری مبلغی را برای تقدیر از ما درنظر گرفت.

فاطمه سادات محمدی ادامه داد: استانداری، خانه مطبوعات و ارشاد همه با هم یک مراسم برگزار کردند اما در آن صرفا اصحاب رسانه عضو خانه مطبوعات دعوت شدند، سازمان‌ها هم گزینشی دعوت کردند و به همین خاطر در چند جا که دعوت شده بودم حضور پیدا نکردم.

وی عنوان کرد: به من که ۲۰ سال در این حوزه تلاش کردم حتی یک لوح تقدیر بی ارزش (از نظر مالی) یا یک شاخه گل داده نشد، من هیچ هزینه‌ای از هیچ ارگانی دریافت نمی‌کنم و فقط به دلیل علاقه در این حوزه مانده‌ام و هزینه‌های کارم از رشته‌های هنری است و جای تقدیر از پیشکسوتان این حوزه خالی بود.

این فعال رسانه استان اظهار کرد: سیاست زدگی جای سیاست ورزی و کار برای مردم و خبرنگاران را گرفته، گویا خانه مطبوعات هم پلی برای گرفتن مناصب دولتی شده و چند نفر از هیئت مدیره هم در سازمان‌های دولتی مشعول هستند و آنگونه که باید دغدغه خبرنگاران را ندارند.

مسئولین نسبت به اصحاب رسانه به شعار بسنده می‌کنند

خبرنگاران قمی

سرپرست روزنامه تجارت در استان قم هم گفت: روز ۱۷ مرداد در تقویم جمهوری اسلامی روز خبرنگار نام گرفته و در این روز دستگاه‌ها از یک سال فعالیت بی دریغ و بی منت اصحاب رسانه به صور مختلف تقدیر می‌کنند؛ اما چند سالی است که این تقدیر هم کاهش پیدا کرده و امسال نیز که روز خبرنگار با عاشورای حسینی مقارن بود بهانه‌ای شد تا هیچ دستگاهی نخواهد از اصحاب رسانه تجلیل کند.

سمانه سادات فقیه سبزواری ادامه داد: امسال خانه مطبوعات با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری جشن کوچکی برای اصحاب رسانه در قم برگزار کرد که جا دارد از هیئت مدیره خانه مطبوعات به دلیل تلاشی که در این زمینه داشتند تشکر کرد؛ اما نهادهای دولتی به بهانه نبود بودجه، عوض شدن مدیر مجموعه و سایر موارد به ارسال یک بیانیه و تقدیر مجازی بسنده کردند.

وی عنوان کرد: جالب است که در طول سال هرگاه به نهادهای مختلف استان مراجعه می‌کنیم حرف از عمل می‌زنند و دنبال پرهیز از شعار هستند ولی در روز خبرنگار نشان دادند که حداقل در ارتباط با اصحاب رسانه به شعار بسنده می‌کنند، ضمن اینکه در طول سال‌های گذشته هم برای اصحاب رسانه در قم حمایتی از سوی هیچ نهادی دیده نشده و امسال هم که مشخص بود عاشورای حسینی بهترین بهانه بود برای اینکه حتی کنفرانس خبری هم برگزار نکنند.

این فعال رسانه استان قم خاطر نشان کرد: اکنون که در هفته دولت قرار داریم نهادها از اصحاب رسانه انتظار دارند بیشتر از قبل برای انعکاس اخبار آنان تلاش کنند اما باز هم نمی‌خواهند حتی برای بازتاب اخبارشان در این زمان هزینه‌ای داشته باشند.

خبرنگار چشم بینا و گوش شنوای جامعه است و فعالیت نهادها بدون حضور خبرنگاران دیده نمی‌شود، خبرنگاران صنفی هستند که همیشه نیازها و کمبودهای جامعه را فریاد می‌زنند اما خودشان دیده نمی‌شوند، جا دارد مسئولین نسبت به خبرنگاران توجه ویژه داشته باشند و به دور از شعار برای حمایت از آن‌ها قدم بردارند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه