English

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان خبر داد؛

افتتاح ۱۷۹ پروژه بخش‌ کشاورزی همزمان با هفته دولت در اصفهان

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان از افتتاح ۱۷۹ پروژه در بخش‌ کشاورزی همزمان با هفته دولت در استان اصفهان خبر داد.

افتتاح ۱۷۹ پروژه بخش‌ کشاورزی همزمان با هفته دولت در اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، مهرداد مرادمند در جمع اصحاب رسانه با تبریک هفته دولت گفت: از سال گذشته تاکنون ۱۷۹ پروژه در حوزه کشاورزی استان اصفهان با اعتبار بالغ بر ۸۲۱ میلیارد تومان به ثمر رسیده است.

وی در خصوص پروژه ها توضیح داد: در بخش تولیدات گیاهی ۶۶ پروژه، در حوزه آب و خاک  وامور مهندسی ۵۷ پروژه، ۲۹ پروژه تولید دامی، طیور و آبزیان، هشت پروژه منابع طبیعی و آبخیزداری، هفت پروژه امور عشایر، چهار پروژه صنایع کشاورزی، چهار پروژه تعاون روستایی و چهار پروژه تحقیقات کشاورزی بوده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه پروژه‌ها در یک سال اخیر با مشارکت بخش خصوصی بوده است، افزود: آورده و سرمایه گذاریبخش خصوصی در پروژه‌های کشاورزی ۸۵ درصد بوده است.

مردادمند گفت: همچنین فرصت‌های شغلی ایجاد شده ناشی از اجرای این پروژه‌ها ۸۸۶ نفر، تثبیت اشتغال ۶۸۹ نفر و شمار بهره‌برداران از آنها ۶ هزار و ۹۸۴ خانوار است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره باینکه سرمایه گذاری بخش خصوصی سبب ماندگاری و پایداری این پروژه‌ها می شود، افزود: در اجرای این ۱۷۹ پروژه استان سهم دولت  ۱۵ درصد و به صورت تسهیلات بوده است که صرف امور زیربنایی شده است.

وی ادامه داد:  در یک سال گذشته ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در حوزه کشاورزی داده شده است که اصفهان رتبه اول کشور را در جذب تسهیلات تکلیفی داشته است.

مرادمند در خصوص وضعیت کشت و کار کشاورزان توضیح داد: در سال زراعی گذشته شاهد خشکی کامل رودخانه زاینده‌رود بودیم و آب تنها ۲ مرحله ۱۰ روزه برای نجات باغات غرب جاری شد.

 این مقام مسئول با اشاره باینکه  با برنامه ریزی های انجام شده در سال زراعی امسال ۳۲۰ میلیون مترمکعب آب از سد زاینده رود برای بخش کشاورزی اصفهان اختصاص یافت که به دلیل بارش های کم و کم بودن ذخیره سد زاینده‌رود تصمیم گرفته شد با هماهنگی کشاورزان و شرکت آب منطقه‌ای زمان رهاسازی آب برای کشت غلات کشاورزان شرق و باغات غرب استان به صورت جداگانه انجام شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: در بازگشایی ۱۰ روزه در بهمن ماه ، مزارع شرق اصفهان زیر کشت گندم، جو و گُلرنگ رفت و با وجود کم بارشی فصل بهار با مدیرت صحیح عملیات کشت و کار کشاورزان به خوبی انجام شد.

وی افزود: در سال زراعی جاری با آبی که برای شرق رهاسازی شد میزان گندم خریداری شده در استان بیش از ۱۵۰ درصد افزایش یافت و تاکنون ۶۳ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است.

این مقام مسئول در ارتباط با مزارع غرب استان نیز توضیح داد: از ابتدای سال جاری تاکنون چهار نوبت آبیاری از زاینده‌رود برای مزارع غرب اصفهان اختصاص یافت که سه نوبت آن در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و تیر تا سد نکوآباد مبارکه رهاسازی شد اما تخصیص مرداد هنوز انجام نشده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در خصوص حوزه دانش بنیان در بخش کشاورزی گفت:تولید بذر هیبریدی ۶ رقم محصول مورد نیاز در حوزه تحقیقات کشاورزی با همراهی دانشگاه‌ها و بخش خصوصی انجام می‌شود.

مهرداد مردادمند بیان داشت: در سال جدید  یکی از اولویت‌های بخش کشاورزی با توجه به شعار سال، توسعه شرکت‌های دانش بنیان واقعی در بخش کشاورزی است.

وی با رد موضوع آبیاری سبزی و صیفی در اصفهان با آب فاضلاب، گفت: سبزی کاری در منطقه ناژوان و خوراسگان و ابر و شهرستان‌های غربی استان انجام می‌شود که آب سالم و آب قنات و چشمه است.

این مقام مسئول درخصوص بازگردانده شدن بعضی محصولات گلخانه‌ای صادراتی از کشورهایی روسیه و عراق بیان کرد: بازگشت فلفل دُلمه‌ای ایران از روسیه به این دلیل بود که سمی که ما برای کشت این محصول استفاده می‌کردیم در آن کشور به ثبت نرسیده بود و بازگشت محصولات کشاوزی از عراق صرفاً جنبه سیاسی داشت که این موضوع حل و تولیدات ما به آن کشور صادر شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: در حال حاضر انواع محصولات کشاورزی مانند فلفل دلمه، بادمجان و کرفس از کشور در حال صادرات به کشورهای حوزه خلیج فار مانند امارات، قطر و عمان و از طریق ترکیه به اروپا و کشورهای حوزه اوراسیا است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه