English

رئیس حوزه هنری در آئین تعزیه خانه روستای فش خبر داد؛

تأسیس خانه تعزیه حوزه هنری استان کرمانشاه

رئیس حوزه هنری استان کرمانشاه با همراهی تنی چند از مسئولان فرهنگی در مراسم آئینی تعزیه‌خوانی که هرساله با استقبال ارادتمندان سیدالشهدا (ع) در در روستای تاریخی فَش استان کرمانشاه برگزار می‌شود حضور یافت و از میدان بزرگ تعزیه و حسینیه این روستا بازدید کرد.

تأسیس خانه تعزیه حوزه هنری استان کرمانشاه

 به گزارش خبرگزاری موج کرمانشاه، آزادی ضمن نشست صمیمی با اعضا و بانیان این مراسم آئینی و مذهبی، پیشنهاد‌هایی در خصوص به سازی مکان اجرای این مراسم و ساماندهی گروه‌های تعزیه با محوریت گروه تعزیه سنتی روستای فَش ارائه داد.

وی ابراز امیدواری کرد با کارشناسی و پیگیری واحد هنرهای نمایشی، هر چه زودتر خانه تعزیه حوزه هنری استان کرمانشاه تأسیس شود و طرح توسعه میدان بزرگ تعزیه به‌منظور بهبود حضور و اجرای این مراسم تاریخی، تهیه و با مشارکت دستگاه‌های ذی‌ربط استان عملیاتی شود.

اجرای مراسم تعزیه‌خوانی سوم امام حسین (علیه‌السلام) در روستای فَش کنگاور قدمتی چند صدساله دارد و بی‌شک این رویداد، بزرگ‌ترین اجتماع حسینی غرب کشور محسوب می‌شود. شروع مراسم حرکت هیئت سینه‌زنی و زنجیرزنی از درب مسجد روستا به سمت تکیه‌ی بزرگ حضرت سیدالشهدا روستای فَش است که پیشاپیش این دسته‌های عزاداری، کاروان نمادین اسرای کربلا حرکت می‌کنند. بعد از پایان یافتن عزاداری این هیئت، روحانی روستا ضمن خوش‌آمد گویی به تماشاگران و عزادارن حسینی نکات اخلاقی کوتاهی به سمع ایشان رسانده و بلافاصله اجرای تعزیه‌خوانی گروه عاشورائیان آغاز می‌شود. این تعزیه شامل صحنه‌های مختلفی پس از شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) ازجمله تاختن بر پیکر مطهر شهدای نینوا، غارت و به آتش کشیدن خیام حسینی، حرکت دادن کاروان اسرا، حضور قبیله‌ی بنی اسد، شناسایی و خاک‌سپاری شهدا در زمین کربلا است. در خاتمه همه‌ی اهالی روستای فَش با پخت غذای نذری در خانه‌هایشان و به‌قدر وسع و توان میزبان همه‌ی میهمانانی هستند که از استان‌ها و شهرستان‌های اطراف به دیدن مراسم آمده‌اند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه