English

مسئولان کجای ایمن سازی ایستاده اند؟!

زلزله ساختمان های ناایمن در اصفهان

حادثه متروپل آبادان نشان داد که از آنچه گفته می شود تا آنچه عمل می شود فاصله بسیار است و این فاصله با درد و جان مردم پر خواهد شد . این حادثه بدون شک نه اولین بوده و نه آخرین خواهد بود.

زلزله ساختمان های ناایمن در اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، ریزش ساختمان پلاسکو را هنوز کسی فراموش نکرده اما سوالی که همیشه بی پاسخ مانده این خواهد بود که چه زمانی قرار است ساختمان های ناایمن  با هدف پیشگیری از بروز حوادث ناگوار تعیین تکلیف شود ؟!

این در حالی است که امروز پیشروی دامنه زبانه‌های فرونشست زمین از دشت‌ها به بطن شهر اصفهان و بخش‌های مرکزی و حتی بافت تاریخی آن در حال حرکت است و نشان از خطر جدی زلزله‌ای خاموش و ادامه بقای در نصف جهان دارد. 

در کنار این سرعت گرفتن فرونشست در شهر اصفهان ساختمان های ناایمن نیز زمین این شهر را برای زندگی مردم آن نا ایمن کرده است.

آنطور که وحید مهدویان، معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان طی مصاحبه ای اعلام کرده در حال حاضر حدود ۳۲۸ ساختمان ناایمن در شهر اصفهان شناسایی شده که نکات ایمنی در آنها رعایت نشده و در ابعاد مختلف ایمنی دچار مشکل است .

ساختمان ناایمن4

آنطور که گفته شده بخش عمده‌ای از ساختمان‌های ناایمن را ساختمان‌های تجاری و اداری شکل می دهند که شامل فرسودگی شده است.  اما از آنطرف  در سال ۹۶ رسول زرگرپور استاندار وقت اصفهان اعلام کرد که حدود ۷۰ درصد ساختمان‌های ناایمن در اصفهان و دیگر شهر‌های بزرگ استان شناسایی و وضع موجود تا حدودی مشخص شده است و این موضوع باید به‌عنوان اولویت شهرداران درنظر گرفته شود.

باز هم سه سال بعد در سال ۹۹ محسن گلابی مدیرعامل وقت سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان اعلام کرد شمار ساختمان‌های بلند مرتبه شهر اصفهان که بسیار چشم‌نواز ساخته شده و واحد‌های آن به فروش رفته همچنان با مشکل ایمنی مواجه است و ساکنان آن هر روز در هراس از وقوع حادثه هستند که تعداد آن کم نیست .

منوچهر مهروی پور عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز پیش از این به اذعان معاونت خدمات شهری اعلام کرد که ۵۰۰ نقطه خطر داریم که باید به آن‌ها تذکر داده شود تا شاهد حوادث مرگبار نباشیم.

علی قاسم زاده شهردار اصفهان نیز اعلام کرده بود که فهرستی از اسامی ساختمان‌های ناایمن و فرسوده اصفهان تهیه کرده ایم، اما تا بررسی نهایی از انتشار آن معذوریم.

ساختمان ناایمن

شاید بررسی نهایی و انتشار اسامی ساختمان های نا ایمن در شهر اصفهان مصادف با ریزش یک یا چند از این ساختمان ها باشد و آن موقع است که هر کدام از سازمان ها اعلام خواهند کرد ؛ که ما گفتیم فلان سازمان و مسئول گوش ندادند ، ما اخطار دادیم آنها توجهی نکردند !

رعایت مقررات ملی ساختمان، ضوابط شهرسازی، ایمنی، اصول فنی، کنترل ساخت‌وسازها برای ساختمان‌سازی ایمن و توجه به معضلات بافت فرسوده و احیای بافت تاریخی می‌تواند از بروز حوادث متروپل و پلاسکو در شهرها پیشگیری کند، برخورد قانونی با تخلفات ساختمانی نیز امری مهم در جلوگیری از حوادث ناگوار و ناایمن است .

در حال حاضر در کلانشهرها برای پیشگیری از وقوع حوادث و افزایش ایمنی شهروندان اهمیت استفاده از تجهیزات ایمنی برای ساختمان‌سازی و رعایت مقررات حائز اهمیت است که برای روند فعالیت‌های ساخت و ساز و حفاظت از نیروی انسانی نیز مورد تاکید است.

ساختمان ناایمن در اصفهان

رعایت نکات ایمنی در ساختمان‌سازی از ضرورت‌های اصلی است، ریزش ساختمان‌هایی مانند متروپل آبادان، پلاسکو و موارد دیگر نشان می‌دهد که حادثه فروریختن ساختمان‌های ناایمن بلند مرتبه را تهدید می‌کند، باید ساختمان سازی در کلانشهرها مطابق مقررات و با رعایت تجهیزات ایمنی انجام شود تا از تهدید ریزش و خطر سقوط ساکنان به دور باشد .

ناایمن شدن ساختمان‌ها در شهرها به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد، برای جلوگیری از ساخت و ساز ساختمان‌های ناایمن در شهر رعایت مقررات ساختمان‌سازی و برخوردهای قانونی نقش مهمی دارد، به شرطی که مسئولان شهری نسبت به انجام آن تعهد داشته باشند .

چند نکته در این میان نباید فراموش شود باید اخطار به ساختمان‌های ناایمن رسانه‌ای شود تا شهروندان از ایمن یا ناایمن بودن آن اطلاع داشته باشند. البته نحوه مطرح کردن آن موضوعی بسیار مهم است تا مصداق تشویق اذهان عمومی نباشد، در مرحله بعد باید از ساخت‌وسازهایی که الزامات فنی و مهندسی در آن به درستی رعایت نمی‌شود، جلوگیری شود تا اتفاقاتی مشابه ساختمان متروپل آبادان اتفاق نیافتد، زیرا مبرهن است که ساختمان متروپل نوساز بوده است.

نگرانی مدیریت شهری باید ساختمان‌هایی باشد که زمان زیادی از احداث آن‌ها نمی‌گذرد.اگر بخواهیم ناایمنی را در شهر اصفهان نداشته باشیم نیاز به فرهنگ‌سازی، آموزش شهروندان و الزام به موارد مندرج در قانون است.

ساختمان ناایمن 5

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه