English

مدیر بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان اعلام کرد:

۸ نقطه پیشنهادی برای ایمن سازی بازار تاریخی اصفهان

مدیر بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان با اشاره به 8 نقطه پیشنهادی برای ایمن سازی بازار تاریخی اصفهان گفت: بازار یا مجموعه های تاریخی اصفهان چندحاکمیتی است که هم میراث و هم اداره کل اوقاف و امور خیریه، شهرداری راه و شهرسازی و ... روی این مجموعه ها مدیریت می کنند.

8 نقطه پیشنهادی برای ایمن سازی بازار تاریخی اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، سید رضا جعفریان‌ فر در جمع اصحاب رسانه بیان داشت: بازار یا مجموعه های تاریخی اصفهان چندحاکمیتی است که هم میراث و هم اداره کل اوقاف و امور خیریه، شهرداری راه و شهرسازی و ... روی این مجموعه ها مدیریت می کنند که این موارد می طلبد یک هماهنگی ویژه بین دستگاههای متولی انجام شود، با این وجود شهرداری اصفهان منتظر اقدامات سایر دستگاه های اجرایی در خصوص ایمنی بازار نبوده و وظایفی که بر عهده خود بوده است را انجام داده است.  

وی تاکید کرد: وجود انشعابات برق ناایمن، روشنایی بازار ، زمانبر بودن ورود و خروج بازار برای یگان های امدادی و ... از جمله برخی مشکلات بازار اصفهان است و یکی از پیشنهاداتی که مدیریت بحران برای این مشکلات داشت این بود که اداره کل میراث فرهنگی 8 نقطه را در اختیار سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی قرار دهد و این سازمان 8 پایگاه امداد و نجات و اطفاء حریق را در بازار ایجاد کند تا در صورت بروز حادثه در اولین فرصت اقدامات اولیه انجام شود؛ سایر موارد ایمنی بازار نیز به مجموعه میراث استان ابلاغ شده تا نسبت به رفع این موارد توسط دستگاه های مربوطه اقدام شود.

مدیر بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان با بیان اینکه یکی دیگر از وظایف مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان موضوع تدوین سناریو یا همان شرح خدمات و مباحث برنامه ریزی مقابله با رخدادهاست، گفت: در این خصوص سناریوهای مختلفی تدوین شده که پس از تایید عملیاتی و اجرا می شود، در مورد مباحث آموزش و پرورش نیز موضوعی در اداره کل آموزش و پرورش با عنوان ضابط 406 اداره کل آموزش و پرورش وجود دارد که این ضابطه به بحث ایمنی مدارس و مراکز آموزشی می پردازد.

وی در ادامه با اشاره به موارد ایمنی مترو، افزود: از اداره کل پدافند استان، دستگاه های امنیتی و انتظامی دعوت و از خط یک و دو بازدید به عمل آمد و موارد ایمنی، پایداری و تاب آوری مورد بررسی قرار گرفت، خط دوی مترو بر خلاف خط یک دارای پیوست الزامات پدافند غیرعامل است که این الزامات مباحث ایمنی و امنیتی مترو را مورد بررسی قرار می دهد و دارای ناظر است که برحسن اجرای الزامات پدافند غیرعامل در خط دوی مترو نظارت می کند.

جعفریان فر تاکید کرد: نقاط مورد نظر در خصوص مباحث ایمنی و امنیتی در خط یک نیز به طور مرتب رصد می شود، جلساتی با دستگاه های امنیتی و نظامی و سازمان قطار شهری برگزار و کلیه مباحث بیوتروریسم، امنیتی، پدافند زیستی و ... مورد بحث و بررسی قرار گرفت و امیدوارم بتوانیم مجموعه ای ایمن برای حمل و نقل ایمن مردم فراهم شود.

هشدار برای ایمنی پاساژهای قدیمی اصفهان

مدیر بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان ادامه داد: پیرامون مجموعه های تجاری دارای سابقه زیاد و بافت فرسوده کمیته ای با عنوان شناسایی ساختمان های بلندمرتبه و آسیب پذیر وجود دارد که به صورت مستمر در سطح شهر از کلیه این ساختمان ها بازدید می کنند، نقاط حادثه خیزدر خصوص این ساختمان ها احصا می شود و موارد توسط مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری به مدیران مناطق و پس از آن به مالکین ابلاغ می شود و در مهلتی قانونی از آنها خواسته می شود تا نقاط آسیب پذیر را رفع کنند. این موارد تنها وظیفه شهرداری اصفهان نبوده و می طلبد سایر دستگاه های اجرایی برای کمک به این موضوعات وارد میدان شوند تا فکری برای این مراکز آسیب دیده شود. 

وی با اشاره به زمان طلایی رسیدن نیروهای امداد و نجات و آتش نشان، اضافه کرد: استاندارد تعریف شده برای این موضوع 4 دقیقه است که با افتخار می گویم سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان در بیشتر موارد زیر این زمان در مکان حادثه حضور داشته است، البته استثنائاتی مانند حوادث آبان ماه وجود دارد. 

جعفریان فر تصریح کرد: شهرداری اصفهان در حال انجام چند طرح جامع مطالعاتی از جمله مطالعات جامع پدافند شهر اصفهان است که تا اسفندماه این طرح باید تکمیل شود، طرح جامع مطالعات آب گرفتگی، سیلاب شهری، جمع آوری و استحصال روان آب ها از دیگر این طرح هاست که با توجه به اینکه شهر اصفهان از زمان گذشته دارای مادی ها و نهرهایی بوده احتمال کمتری در خصوص سیلاب برای آن وجود دارد اما با توجه به اراضی نظامی و وارد شدن آبریزهای آن به معابر شهری می طلبد مطالعات جامعی در خصوص جمع آوری و استحصال روان آب های آن داشته باشیم، سعی می شود از این روان آب ها برای موارد آبیاری استفاده شود.

تهیه طرح جامع فرونشست اصفهان

وی با بیان اینکه طرح جامع مطالعات فرونشست زمین از دیگر طرح های در دستور اجراست، افزود: اصفهان دارای پهنه خطر بالای فرونشست از لحاظ سکونتگاه های شهری است، طبق استانداردهای بین المللی فرونشست 4 میلیمتر زمین در سال جزو موارد بحرانی است اما فرونشست زمین اصفهان در برخی محل ها بیشتر است که حرکات تدریجی ناشی از این فرونشست منجر به شکاف هایی درون زمین شده است.

مدیر بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان گفت: طبق تحقیقاتی که به عمل آمده هم اکنون 18 استان در مناطق خطر بالای فرونشست است که اصفهان در ردیف اول قرار دارد مطالعاتی در این زمینه انجام داده ایم که شرح خدمات آن برای معاونت برنامه ریزی انجام و به زودی مشاور انتخاب و مطالعات آن انجام می شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه