English

رئیس شعبه سازمان تامین اجتماعی کاشان اعلام کرد؛

۶۰ درصد جمعیت کاشان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند

رئیس شعبه تامین اجتماعی کاشان گفت: ۶۰ درصد جمعیت کاشان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

۶۰ درصد جمعیت کاشان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، امیر سالار ربیعی در نشست خبری با اصحاب رسانه بیان داشت: ۲۲۰ هزار و ۳۳ نفر تحت پوشش بیمه شده اصلی، مستمری بگیر و بازماندگان که تقریبا با جمعیت کنونی کاشان بالای ۶۰ درصد بیمه تامین اجتماعی در شهرستان هستند.

به گفته وی، شعبه تامین اجتماعی کاشان با توجه به محدوده خدمت رسانی خود ۴۱ هزار و ۳۳۲ نفر بیمه شده اجباری در چهار هزار و ۲۸۶ کارگاه فعال و پیمانکاری شهرک صنعتی امیرکبیر فاز ۱ و ۲، شهرک کویر و اصناف کاشا‌ن دارد.

رئیس شعبه تامین اجتماعی کاشان گفت: ۴۱ هزار و ۳۳۲ نفر بیمه شده اجباری با ۶۲ هزار و ۷۵۱ نفرات تبعی آن در کل ۱۰۴ هزار و ۸۳ نفر مجموعه بیمه شدگان می‌شود.

ربیعی بیان کرد: ۲۵ هزار نفر بیمه شده مشاغل آزاد، اختیاری، رانندگان، کارگران ساختمانی و بیمه شدگان توافقی سازمان در کاشان است که بیمه چهار هزار و ۴۸۳ نفر از رانندگان با کمک ۱۳ و نیم درصد حق بیمه از سوی دولت پرداخت می‌شود.

وی در ادامه افزود: ۷۳۸ نفر مشمول بیمه بیکاری نیز با پرداخت ماهیانه یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تقریبا از پنج سال گذشته تا کنون در کاشان وجود دارد.

این مقام مسئول بیان داشت: ۱۱۰ هزار بیمه شده کاشان به اندازه چند استان کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و خراسان جنوبی است، اما هنوز نتوانسته حتی یک بیمارستان تامین اجتماعی آن را بسازد.

وی گفت: کاشان اکنون ۲۶ هزار مستمری بگیر و تا پنج سال آینده منطقه کاشان و آران و بیدگل حدود ۴۰ هزار مستمری بگیر حتی تا نطنز و بادرود خواهد داشت با جمعیت افراد مسن و پیر که مجبور شوند حتی برای یک جراحی ساده به استان‌های همجوار بروند چرا که هنوز مطالبات سازمان نتوانسته وصول و بیمارستان تأمین اجتماعی آن ساخته شود؟! امید است که دستگاه قضایی و قانون بتوانند حقوق مردم و کارگران را برگردانند.

 وجود اتباع بدون مجوز چالش تامین اجتماعی کاشان

رئیس شعبه تامین اجتماعی کاشان افزود: مشکل دوم سازمان تامین اجتماعی، وجود اتباع بدون مجوز فعالیت، اقامت و اشتغال هستند که متاسفانه کاشان از سالیان گذشته میزبان آن‌ها بوده و اکنون نیز با وجود مهاجرت‌های شدید اتباع از افغانستان به ایران، افزایش ورود آن‌ها به این شهرستان و اشتغال در صنایع و اصناف جای نیروی کار ایرانی را اشغال کردند.

ربیعی گفت: با توجه به اینکه مجوز فعالیت و اقامت نداشتن اتباع، ندادن حق بیمه کارفرما برایشان و سوء استفاده از آن‌ها در واقع به بازار کار کاشان و سازمان تامین اجتماعی لطمه می‌زنند و متاسفانه علاوه بر از بین رفتن فرهنگ کار به واسطه وجود اتباع مسایل امنیتی زیادی نیز برای شهر بوجود می‌آید.

وی بیان کرد:اکنون از بین آمار چندین هزار نفری مشغول به کار اتباع در کارخانه‌ها ۵۳۵ نفر از اتباع خارجی دارای مجوز در کاشان هستند که کارفرما‌ها بیمه آن‌ها را پرداخت می‌کنند، اما ۱۰۰ در صد بیش از این به ویژه با هجوم مهاجران از افغانستان به کشور بیش از این آمار اتباع شاغل وجود دارد.

ربیعی اظهار داشت:  حداقل هشت هزار نفر آمار اتباع زن و مرد شاغل بدون مجوز در صنایع و اصناف کاشا‌ن مشغول به کار هستند که همت تدبیر شهری خاص را می‌طلبد تا این مشکل برطرف شود.

رئیس شعبه تامین اجتماعی کاشان گفت: آمار اشتغال اتباع در صنعت شهرستان وحشتناک است بطوریکه اگر نیروی اشغال به کار اتباع زن و مرد از بعضی صنایع ما از جمله دامداری‌ها، مرغداری‌ها و حتی در نساجی‌های کوچک (که با وجود محدودیت‌های مذهبی خود زنانشان را آوردند و به صورت گروهی کار را بصورت تیمی اجاره می‌کنند) یا در فرش بافی‌ها خارج شوند صنعت ما متوقف می‌شود، چون نیروی کار خود شهرستان انجام نمی‌دهد.

ربیعی گفت: وجود نیروی شاغل اتباع بدون مجوز در واقع یک تهدید برای شهرستان هستند که تدبیر و چاره اندیشی اداره کار و ورود فرمانداری را می‌طلبد تا این مشکل برطرف شود.

ارسال نکردن لیست واقعی کارگران توسط ادارات و کارگاه ها

ربیعی بیان کرد: چالش سوم تأمین اجتماعی در کاشان ارسال نکردن لیست واقعی آمار کارگران در صنایع از سوی کارفرمایان است که در زمان بازنشستگی افراد با افت درآمدی شدید و مشکل مواجه می‌شوند، چون کارفرما لیست واقعی درآمدی او را ارائه نمی‌کرده است.

رئیس شعبه گفت: با توجه به تورم موجود و هزینه‌های سنگین زندگی زمان بازنشسته حقوقشان نیم شده است. مجبور به اشتغال غیر رسمی واجبار به کار دوباره در صنایع می‌شود.

رئیس شعبه تامین اجتماعی کاشان گفت: کارگران با توجه به ارائه خدمات غیر حضوری سازمان تامین اجتماعی هر ماه می‌توانند با مراجعه به سایت es.tamin.ir و داشتن نام کاربری و رمز ورود به سامانه از وضعیت ارسال دستمزد و وضعیت شغلی خود مطلع شود.

ربیعی گفت: کارگر در کارگاه بالای ۵۰ نفر باید برای دریافت  حقوق واقعی از طریق ادعای سابقه و مدارک حقوقی خود از طریق سازمان مطالبه و پیگیری کند.

ارسال نکردن لیست واقعی بیمه مساوی با از دست دادن معافیت دولتی است

او می‌گوید: ماهیانه لیست بین پنج تا ۱۰ درصد لیست کارگران از سوی کارفرما برای حق بیمه اعلام نمی‌شود که سازمان بعد آنرا با توجه به بخشنامه ۱۲ وصول می‌کند.

وی افزود، اما کارگاه‌های مورد معافیت دولت در صورتیکه در زمان مقرر حق بیمه را پرداخت نکنند معافیت دولتی آن برداشته می‌شود و بعد باید کارفرما جریمه و سه برابر آن را پرداخت کند، اما در مواقع مشکلات مالی کارفرما در کارگاه‌های بزرگ تا ۶ ماه برای ارائه لیست معوق با مساعدت سازمان فرصت دارد.

تحقق دولت الکترونیک مانع از عدم ارسال لیست واقعی بیمه می‌شود

رئیس شعبه تامین اجتماعی کاشان گفت: خوشبختانه با تحقق دولت الکترونیک می‌تواند مشکل رد نکردن آمار واقعی لیست بیمه کارگران از سوی کارفرمایان برطرف شود به این ترتیب که تمام پرداختی‌های کارفرمایان بابت دستمزد آن‌ها در لیست‌های ارسالی به بانک با سازمان تامین اجتماعی یعنی لیست پرداخت حقوق و بیمه تامین اجتماعی آن‌ها با یکدیگر در سامانه بانکی انطباق داده می‌شود.

ربیعی گفت: علاوه بر اجرای طرح کنترل و انطباق لیست بیمه و پرداخت حقوق در دولت الکترونیک با جدا شدن حساب‌های تجاری و شخصی افراد، پرداخت‌های حقوق نیز که از سیستم بانکی برای حساب کارگر فرستاده می‌شود با لیست بیمه او انطباق داده و در صورت مغایرت از سوی سازمان پیگیری و از تضیع حقوق کارگر جلوگیری می‌شود.

اجرای طرح پوشش بیمه ایرانیان برای زنان خانه‌دار و دانشجویان شاغل

ربیعی گفت: همچنین طرح پوشش بیمه ایرانیان در سال جدید اجرا شد که زنان خانه‌دار زیر ۵۰ سال با پرداخت ۱۲ درصد حق بیمه به مبلغ ۵۱۸ هزار تومان و استفاده از درمان شوهر (در صورت درخواست سهم درمان+ پرداخت ۹۲ هزار تومان) بتوانند در آینده از کسورات بازنشستگی بهره‌مند شوند.

رئیس شعبه تامین اجتماعی افزود: دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه نیز می‌توانند از قرارداد ۱۲ درصد بیمه مشاغل آزاد استفاده کند و در دوره دانشجویی سابقه پرداخت بیمه برای خود ایجاد کنند.

رئیس شعبه تامین اجتماعی کاشان گفت: از سال گذشته تا کنون حدود سه هزار و ۲۷۸ نفر قرارداد مشاغل آزاد غیر حضوری و هزار و ۹۹ نفر بیمه اختیاری غیرحضوری در سامانه افراد ثبت کردند که بیشتر آن‌ها از بیمه شده‌های جدید بودند.

ربیعی گفت: در سه ماهه نخست امسال علاوه بر پرداخت ۱۰۷ وام بلاعوض (هر کدام چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، حقوق یک ماه) به زوج‌های جوانی که دو سال حق بیمه پرداخت کرده‌اند، ۸۳ هزینه کفن و دفن بلاعوض و ۶۷۷ غرامت بیماری نیز به کارگران پرداخت شده است.

وی گفت، سه هزار و ۲۲۰ کارگر ساختمانی در کاشان تحت پوشش تامین اجتماعی هستند و ۲۶۰ نفر در نوبت بیمه از مهرماه سال ۹۷ تاکنون هستند.

رئیس شعبه تامین اجتماعی کاشان بیان کرد: با توجه به اینکه سهمیه‌ای برای کارگران ساختمانی داده نمی‌شود یکی از مشکلات سازمان در کاشان افرادی هستند که غیر عادلانه و به ناحق بدون اشتغال به کار بیمه شدند.

ربیعی اظهار نمود: امسال با طرح پایش کلی سازمان توسط همکاران و کارگزاران شعبه کاشان و بازرسی از محل کار، سکونت و پایش نظام‌مند در پایگاه اصناف برای جواز کسب، سامانه حمل و نقل عمومی و کشوری برای مجوز یا سامانه کسب و کار اینترنتی آمار افرادی که غیرعادلانه بیمه شدند مشخص می‌شود.

ربیعی گفت: از ابتدای امسال تاکنون هر ماه بیمه ۲۰ نفر قطع شده است، البته اعتراضات هم بررسی می‌شود.

او می‌گوید: علاوه بر شروع پایش بیمه رانندگان درون شهری با توجه به الزام قانونی ۱۲ درصد کل کارگران ساختمانی توسط بازرسی گروه دو نفره نیز در ماه بازدید می‌شوند.

تراز منفی ۸۰ درصدی/ ۸۰ میلیارد تومانی دریافتی و پرداختی بیمه تامین اجتماعی در کاشان

ربیعی گفت: در شهر کاشان در سال ۱۴۰۰ متوسط درآمد ماهیانه ۸۸ میلیارد تومان و متوسط درآمد ۱۰۲ میلیارد تومان در فروردین امسال با اختلاف فاحش بین پرداختی و وصولی بوده است.

رئیس شعبه تامین اجتماعی کاشان بیان کرد: با توجه به ضریب پشتیبانی در نظام صندوق بازنشستگی کشور (تقسیم تعداد بیمه شده تقسیم بر مستمری بگیر) ضریب پشتیبانی در کاشان ۲.۵۳ است در حالیکه استاندارد آن ۶.۳۷ است.

به گفته وی، ضریب پشتیبانی در کاشان حتی از ضریب پشتیبانی سه در اصفهان کمتر است و بر اساس وصولی‌ها نمی‌تواند مستمری پرداخت مستمری کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه