English

در اولین نشست هم‌اندیشی دامپزشکی و نمایندگان نهادهای دینی و اقشار اجتماعی مطرح شد:

طرح مردمی‌سازی ارتقاء سلامت و بهداشت مواد غذایی در ایلام

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان گفت: از راههای ارزشمند و بی‌بدیل ارتقاء فرهنگ و سلامت مواد غذایی، مردمی‌سازی آن در یک طرح و تحرک چند جانبه است و نهادهای دینی و اجتماعی با نفوذ گفتاری و رفتاری خود به سلامت جامعه یاری رسانند.

طرح مردمی‌سازی ارتقاء سلامت و بهداشت مواد غذایی در ایلام

به گزارش خبرگزاری موج ایلام، در اولین نشست هم‌اندیشی دامپزشکی و نمایندگان نهادهای دینی و اقشار اجتماعی که در ایلام برگزار شد یونس احمدی با اشاره به جایگاه پرورش و صنعت دام که از گذشته‌های دور فرصت‌های اقتصادی بی‌شماری برای مردم ایجاد کرده‌است گفت : امروز در موضوع ارتقاء سلامت غذا بخصوص مصرف گوشت و فرآورده‌های خام دامی برنامه‌هایی در بخش اداری در حال اجراست تا مواد غذایی با بهداشت و سلامت کامل به دست مردم برسد.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان ایلام افزود: در این ارتباط ما با مسائلی عمدتاً بومی به خصوص در موضوع کشتار بهداشتی دام‌ها مواجه هستیم که لازم است طرحهای موجود گسترش کمی و کیفی یافته و از اصل افزایش سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی وانسانی استفاده کنیم، به عنوان مثال پشتیبانی و پیش‌قدمی نهادهای اجتماعی و اثرگذار مانند جامعۀ طلاب و روحانیون، بسیج، ایثارگران، جهادگران، گروههای  جهادی و همچنین دانشگاهیان، فرهنگیان و اصناف و بازاریان در این طرح‌ها و ورود به بحث گفت‌ و گو با مردم برای توجه به بهداشت مواد غذایی و تهیه آن از مراکز مجاز با رعایت استاندارها می‌تواند به افزایش بهره‌وری و کاهش زمان برای اثرگذاری این طرح‌ها کمک کند.

 احمدی اضافه کرد: برنامه ارتقاء سلامت بهداشتی غذا در استان باید از حالت مسأله‌ای کیفی به ضرورتی اجتناب‌ناپذیر و فوری بدل و با اجرای برنامه‌های مختلف و با ارتباط با نهادهای مؤثر جامعه به نوعی دغدغۀ عمومی و مردمی مبدل شود.

مرتضی شمس معاون پژوهشی مرکز تحقیقات بیمارهای مشترک انسان و دام دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز در این جلسه با اشاره به اینکه یکی از بخش‌های فعال در این دانشگاه مرکز بیماری‌های مشترک است گفت: از بیش از ۱۷۰۰ بیماری عفونی شناخته شده حدود ۷۰۰ مورد آنها بیماری مشترک بین انسان و دام محسوب می شود.

 وی افزود: برخی از زئونوزها یا بیمارهای مشترک انسان و دام به صورت معناداری آمار بیشتری در استان دارند که این امر نشان می‌دهد برای پرورش و ارتباط پایدار و بی خطر  با دام و اطمینان از سلامت آنها و همچنین کشتار بهداشتی دام‌ها و استفاده از  فرآورده‌های خام دامی سالم نیازمند فعالیت بیشتری در استان هستیم. لازم است نهاد‌های دولتی و همچنین مردمی در این خصوص اهتمام و ارتباط بیشتری با هم بخصوص در موضوع همکاری‌های بین بخشی درحوزه  تحقیقات کاربردی داشته باشند

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه