English

مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار:

۹۰ هزار تریکوکارت بین شالیکاران فریدونکناری توزیع شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فریدونکنار گفت: برای کنترل بیولوژیک آفت ساقه خوار برنج در نسل اول و دوم 90 هزار عدد تریکوکارت بین کشاورزان این شهرستان توزیع شد.

90 هزار تریکوکارت بین شالیکاران فریدونکناری توزیع شد

به گزارش خبرگزاری موج مازندران، حمیدرضا معماریان با اشاره به اهمیت مبارزه بیولوژیک در کنترل آفات محصولات زراعی و باغی برای حفظ سلامت محیط زیست و تولید محصولات غذایی سالم، اظهار داشت: یکی از روش‌های مبارزه با آفات گیاهان، استفاده از حشرات مفید موجود در طبیعت است که این حشرات می‌توانند حشرات زیان‌آور را از بین ببرند.

وی ادامه داد: زنبورهای تریکوگراما می توانند با کنترل بیولوژیک آفت به ما کمک کنند، کاربرد آنها به محیط زیست آسیب نمی‌زند اما سموم شیمیایی آثار مخرب زیست محیطی بر روی  آب، خاک، هوا و سلامت انسان دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فریدونکنار تصریح کرد: زنبور تریکوگراما حشره‌ای ریز و ظریفی با طول حدود یک میلیمتر است که برای مقابله با آفات گیاهی از آنها استفاده می شود و می‌تواند کرم ساقه خوار برنج‌ را کنترل کند.

وی با بیان اینکه زنبور تریکوگراما برای یافتن تخم میزبان در مزرعه، پروازهای کوتاهی انجام می‌دهد، افزود: این زنبور با ایجاد سوراخ در پوسته تخم آفت در داخل آن 2-1 عدد تخم قرار می‌دهد، بعد از 12-8 روز (در دمای 28-25 درجه سانتی‌گراد) زنبور از داخل تخم، خارج می‌شود، هر زنبور ماده در حدود 70-40 عدد تخم میزبان (آفت) را پارازیت (آلوده) می‌کند.

معماریان عنوان داشت: برای استفاده صحیح از زنبور تریکوگراما توصیه می شود، در ساعات خنک روز تریکوکارت‌های حاوی شفیره زنبور رها سازی شود.

وی کاهش مصرف سموم شیمیایی، حفاظت از محیط زیست و کاهش هزینه‌های تولید را از مهمترین مزایای اجرای طرح مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه خوار برنج برشمرد و گفت: استفاده از مواد بیولوژیک در کنترل آفات از روش‌ های مرسوم بوده و نقش بسزایی در حفظ زیست بوم، توسعه پایدار کشاورزی و نیز تولید محصول سالم دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فریدونکنار ابراز داشت: برای کنترل بیولوژیک آفت ساقه خوار برنج در نسل اول 25 هزار عدد تریکوکارت در 250 هکتار و نسل دوم 65 هزار عدد تریکوکارت در 650 هکتار از مزارع شالیزاری این شهرستان توزیع شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه