English

تکنیک در خدمت اصالت؛

برپایی نمایشگاه نقاشی‌های عیسی جنگانی در بندرعباس

نمایشگاه نقاشی عیسی جنگانی با 30 اثر در سبک سورئالیسم از 16 تا 26 تیرماه در سالن هتل هما بندرعباس برپا خواهد بود.

برپایی نمایشگاه نقاشی‌های عیسی جنگانی در بندرعباس

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، نمایشگاه نقاشی عیسی جنگانی نفر با 30 اثر در ابعاد آثار 140×140 و با تکنیک رنگ‌روغن در سبک سورئالیسم از 16 تا 26 تیرماه در سالن هتل هما بندرعباس برپا خواهد بود. جنگانی این آثار را از حدود ۵ سال پیش تولید کرده است و بازدیدکنندگان می‌توانند از 18 تا 22 برای بازدید از نمایشگاه اقدام کنند.

گفتنی است افتتاحیه این مراسم ساعت 18 روز پنجشنبه 16 تیرماه برگزار خواهد شد.

جنگانی کیست و چه کرده است؟!

عیسی جنگانی نفر، طراح، نقاش و معلم هرمزگانی است که چهاردهم خرداد ماه 1352در محله خواجه عطا، بندرعباس متولد شد. وی نزدیک به چهل سال کار نقاشی و تدریس را دنبال کرده منتخب ششمین دوسالانه نقاشان کشور بوده است. وی یکی از پایه گذاران آموزش در جزایر استان و محلات است و برگزاری بیش از ۲۳ نمایشگاه انفرادی و گروهی در داخل و خارج از کشور را در کارنامه دارد و داور جشنواره های تجسمی مختلفی بوده و ریاست انجمن هنرهای تجسمی را به مدت سه سال عهده داشته است.

سید حسین اوجاقی، طراح نماد جام جهانی 2022 قطر،  الهه عبدالله زاده، مدرس دانشگاه و برنده جایزه چهاردهمین جشنواره تجسمی فجر سال 1400، معصومه زاهدی، مدرس دانشگاه و فارغ تحصیل دانشگاه هند و شیما علیزاده نخلی، مدرس دانشگاه و نفر نخست بخش طراحی «طبیعت بی جان» از نسل طلایی شاگردان جنگانی به حساب می‌‌آیند.

زایش اثر هنری از کالبد بوم فرهنگ‌ها

جنگانی آمیزه هنر و فرهنگ، آفرینشگر آثار انرژیک و شگفتانه است. زایش اثر هنری از کالبد بوم فرهنگ‌ها با نگرش نوستالژیک، شاهکاری فراتر از تصور را رقم می‌زند. دل‌پذیرترین، زیباترین، ماندگارترین و خاطره‌انگیزترین برش زندگی، با عطر دل‌انگیز هنر شکل می‌گیرد. وقتی پای نقاشی در میان باشد، می‌توان معجزه را متصور بود.

اگر نقش‌ها، تاریخ اقوام را روایت کنند، عنصر خیال را به خدمت بگیرند، خلاقیت آن‌ها را ایجاد کند، مفاهیم متعالی را بیان کنند و اندیشه و دغدغه عامل اصلی وجودی‌شان باشد، می‌درخشند و لذت می‌آفرینند. آنجا ایدئال‌ها، اتفاقاً اتفاق می‌افتد؛ بنابراین می‌توان موسیقی قلم، رقص رنگ و «سرکنگی» احساس را به نظاره نشست. این ویژگی‌ها ما را به هنرنمایی یک هنرمند نوآور، خوش‌قلب، پیشکسوت و مردمی فرامی‌خواند. این فرصت فرزانگی را قدر می‌نهیم و با شما همدلان همراه می‌شویم.

فلسفه یک نام: «چغ»

«چغ» واژه‌ای زندگی‌بخش که معطر است. «چغ» جان می‌بخشد، سبز است، از یک فصل نو حکایت دارد. رسم پیشینان را ترسیم می‌کند. «چغ» همان شکوفه است که شکوه پشت آن پیداست. این دو حرف به‌هم‌پیوسته، دو نسل و شاید بیشتر را با خود دارد. نام بندری بامسما که در قلب نقاش، «چغ» زده است، بر سرش سایه می‌افکند و عشق را بازگو می‌کند.

انقلابی در هنر نقاشی

نوگرایی، نفس را تازه می‌کند. سریال نقاشی را برای نخستین بار از بندرعباس- قلب ناایستای ایران‌زمین- شاهد خواهیم بود. 10 «چغ»، هر «چغ» مشتمل بر 30 اثر خواهد بود. سرانجام300  اثر رنگ‌روغن زیبا زاده می‌شود تا «بازی زندگی» برنده داشته باشد. روایتی که با یک بازی آغاز می‌شود، حال دلمان را خوش می‌کند و نشانه‌ها را به ما می‌آموزد. فرشته‌ای از دل پرتلاطم دریا زاده شده که با زورق سفید وارد افسانه‌های هرمزگان می‌شود و به‌سادگی روایتگر چیچکاهای هرمزگان خواهد بود. سنت‌ها، رسوم، نمادها و اسطوره‌های زیست‌بوم زرخیزمان را در گفت‌وگو با مفاخر جغرافیای هرمزگان بیان می‌کند.

فرهیختگان در «چغ» نخست

تابلو «رامی» زیر نور، خیره‌کننده است. نخستین چهره فرهنگی هرمزگان که قلبش در سینه تابلو می‌تپد، زنده‌یاد ابراهیم منصفی، خنیاگر و بازیگر جنوب با بادگیرها و «بت گورن» خاطره بازی می‌کند. روانشاد منصور نعیمی، سخنور، عکاس، مستندساز و پژوهشگر نام‌آشنای بندرعباس در تابلو دیگری دوستانه با ما سخن می‌گوید. خالو قنبر راستگو و موسی کمالی هم برای پری‌های دریایی می‌نوازند و می‌کوبند. یوسف و هادی آرمین، رو در روی هم به غم‌های دنیا پشت کرده‌اند. سعید آرمات، شاعر و معلم بندری در جیب جامه‌اش «کلودنکی» پر از آواز پرستو دارد. مجید سرنی زاده، مؤلف و پژوهشگر حوزه نمایش برای موسیقی سنتی‌مان شمع می‌افروزد. ابراهیم پشتکوهی کارگردان و نویسنده نمایش شانه‌به‌شانه اختاپوس می‌رقصد و به احترام فرهنگ شادمانی، کلاه از سر گرفته است. علی‌خان حبیب زاده، خواننده صاحب سبک، وانت «سوز» را پرگاز کرده است و «هوباد گنو» می‌رود. در «چغ» های بعدی نیز تابلو سدیدالسلطنه کبابی بندرعباسی، حسن کرمی، علی رضایی و سایر مفاخر این دیار نقاشی می‌شود.

بیشتر بخوانید: روایت زندگی یک استعداد ویژه در ورزش بانوان کشور

اهداف انسانی

باز هم هنر به مساعدت خودش و دیگران می‌آید. سود حاصل از مزایده آثار در چند بخش هزینه می‌شود. خیرین نیک‌اندیش این موضوع را با مهربانی‌شان اغلب پاس می‌دارند. ایجاد نگارخانه در «سایه خوش»، آب‌رسانی در بشاگرد، همدلی با کودکان کار و پشتیبانی از کودکان مبتلا به سرطان استان هرمزگان از اهداف ارزشمند، انسانی و دوست‌داشتنی این کار بزرگ فرهنگی هنری است.

نمایشگاه هست و نیست

این مجموعه شاد فرهنگ بومی، یک کار صرف نمایشگاهی نیست. فرشته‌ای با قلم جادوگر نقاش زاده می‌شود و تاریخ این سرزمین را به شیوه خودش روایت می‌کند. احساس مسئولیت و دغدغه مندی هنرمند معاصر در اشاعه فرهنگ نیکانی است که گریزی به پیش از ظهور دوربین می‌زند و از پستوی غبار گرفته عصر «بایی و باشوها» تصاویر دیده نشده‌ای را نمایش می‌دهد.

در این نمایشگاه تکنیک در خدمت اصالت است. تلاش شایسته و شاعرانه نقاشان برای تألیف کتابی سیصدصفحه‌ای است که به زبان جهانی سخن می‌گوید. موزه دیداری که گردشگران را مجذوب کند و موجب مباهات ساکنان این خطه باشد. به باور من، انسان‌های نقاش باهوش‌ترند، نگرانی‌ها و استرس‌های روزمره را با نگاه خوش‌بینانه‌شان، از جامعه دور می‌سازند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه