English

قاسم عمو عابدینی:

غایت بیانیه گام دوم، ذکر نقش دانشگاه‌ها در حال و آینده است

معاون وزیر علوم خبر داد: با توجه به پیشرفتهایی که در کشور شکل گرفته است باز هم عقب هستیم و نیاز به جهاد علمی برای جبران عقب ماندگیها داریم و این مسیر باید با جهاد علمی پیموده شود.

غایت بیانیه گام دوم، ذکر نقش دانشگاه‌ها در حال و آینده است

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، قاسم عمو عابدینی معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سخنانی عنوان کرد: برنامه راهبردی تحول در حوزه آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در راستای طرح تحول دولت سیزدهم با تاکید بر تحقق اسناد بالادستی، اهداف ارزشی ایرانی و اسلامی و رویکرد حکمی تدوین شده که شامل ۱۲ راهبرد و ۱۱ طرح کلان راهبردی است.

عمو عابدینی در پنجاه و هشتمین اجلاس سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی عالی کشور در دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: در این سند چهار چالش، هشت عامل، ۱۰ راهبرد و ۳۱ اقدام مورد ارزیابی قرار گرفته است و الزامات کلیدی تحول در حوزه آموزش در گرو اصلاح نظام حکمرانی آموزشی و اجرایی‌سازی آمایش آموزش عالی و تکمیلی است.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: الگوی دانشگاه محور باید به الگوی جامعه محور در توسعه کارکردهای اجتماعی، سیاستی و فرهنگی دانشگاه اسلامی تغییر یابد.

وی ادامه داد: برنامه راهبردی تحول در حوزه آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که در راستای طرح تحول دولت سیزدهم تنظیم شده متشکل از بخش‌های الگوواره‌های حاکم بر تحول در حوزه آموزش دانشگاه‌ها، الزامات تحول در حوزه آموزش دانشگاهها، سند تحول حوزه آموزش شامل اقدامات انجام شده و اقدامات آینده، ساختارها و سند تحول و دغدغه‌های آموزش است.

وی به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی در جبران عقب ماندگی و فتح قله‌های دانش اشاره کرد و افزود: با توجه به پیشرفتهایی که در کشور شکل گرفته است باز هم عقب هستیم و نیاز به جهاد علمی برای جبران عقب ماندگیها داریم و این مسیر باید با جهاد علمی پیموده شود زیرا غایت بیانیه گام دوم شکل گیری تمدن نوین اسلامی و نقش دانشگاه‌ها در حال و آینده ذکر شده است.

عمو عابدینی تاکید کرد: از لوازم نقش آفرینی دانشگاه‌ها در شکل گیری تمدن نوین اسلامی، نیازسنجی علمی برای حال و آینده، جلوگیری از کاهش سرعت پیشرفت علمی، اجرای دقیق نقشه جامع علمی، توجه به کیفیت در آموزش عالی، پیگیری جدی ارتباط دانشگاه و صنعت، نقش آفرینی دانشگاهها در اقتصاد مقاومتی، گسترش فضای فرهنگ ایمانی و اسلامی، عمق بخشی بصیرت دینی و سیاسی و میدان دادن به دانشجویان و اساتید ارزشی، انقلابی و متدین است.

وی تصریح کرد: در سند تحول ، نشانگرهای وضعیت مطلوب، چرخش‌های تحول آفرین و چالش‌ها، عوامل مرتبط با آن، راهبردها و اقدامات کلیدی برای رفع عوامل آن‌ در نظر گرفته شده و بر همین اساس، آموزش متمرکز بر توسعه کمی، تقاضای اجتماعی، تخصص‌بسنده و فردمحور به تربیت متمرکز بر توسعه کیفی، ظرفیت اشتغال‌پذیری، تخصص‌گرا، اخلاق‌مدار و خانواده‌محور در این سند مورد توجه قرار گرفته است.

عمو عابدینی یادآور: پژوهش معطوف به ارتقای جایگاه علمی بین‌المللی باید به پژوهش‌ نیازمحور، مزیت‌محور و اولویت‌محور تبدیل شود و اداره دانشگاه توسط دولت و یکسان‌انگاری در ماموریت‌های دانشگاه‌ها به خوداتکایی و استقلال ضابطه‌مند دانشگاه و پذیرش تنوع در ماموریت‌های دانشگاه‌ها منجر شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه