English

چشم‌انداز استان یزد در سند آمایش، برتری ترانزیت در حوزه مرکزی کشور است

کارشناس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد در نشست کارشناسی اندیشه و توسعه سازمان گفت: مرکز برتر خدمات بازرگانی، حمل و نقل و ترانزیت در حوزه مرکزی کشور را چشم‌انداز استان یزد در سند آمایش استان یزد عنوان کرد.

چشم‌انداز استان یزد در سند آمایش، برتری ترانزیت در حوزه مرکزی کشور است

به گزارش خبرگزاری موج یزد، سومین نشست کارشناسی اندیشه و توسعه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد با محوریت درآمدی بر مفاهیم لجستیک به همت گروه پژوهش سازمان صبح روز گذشته با حضور جمعی از کارشناسان و مدیران این سازمان در سالن اندیشه برگزار شد.

 در ابتدای این نشست، جعفر رحمانی معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با اشاره به بنگاه‌های اقتصادی با قدمت بالای صد سال در جهان، بیان داشت: متاسفانه در ایران بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی بالای صد سال محدود بوده که نیاز است به بررسی علل این عدم موفقیت پرداخته شود.

جعفر رحمانی از بنگاه شیرینی‌سازی حاج خلیفه رهبر به عنوان یکی از بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی با عمر بالای صدسال در ایران نام برد و گفت: از جمله کارهایی که یزدی‌ها در گذشته و حال در آن موفق بوده‌اند حوزه بازرگانی است که آن نیز به لجستیک ختم می‌شود.

وی لجستیک را به عنوان یکی از موضوعات اساسی در سند آمایش استان دانست که به علت جایگاه و موقعیت جغرافیایی و مسیر ریلی، استان یزد می‌تواند در این زمینه در کشور ممتاز باشد.

وی افزود: به همین دلیل در سند آمایش استان به این مهم متفاوت‌تر از سایر استان‌های مشابه به حوزه لجستیک پرداخته شده است.

محمد ضیاء اولیاء کارشناس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در این نشست به ارایه گزارشی تحت عنوان " درآمدی بر مفاهیم لجستیک" پرداخت و گفت: لجستیک یک فرآیند کلی مدیریتی است که مشخص می‌کند مواد و منابع (مورد نیاز تولید) چگونه تهیه، انبار و به مقصد نهایی ارسال می‌شوند.

محمد ضیاء اولیا لجستیک را مقوله بین بخشی در حوزه خدمات دانست که پیشران کسب و کار کشور است.

 وی در خصوص تفاوت لجستیک با ترانزیت، اظهار داشت: لجستیک فرآیند کلی مدیریت تهیه و تامین کالا، انبار و ذخیره سازی کالا، انتقال و تحویل به مشتری است در حالی که ترانزیت تنها حمل و نقل کالا محسوب می شود.

وی حمل‌ونقل، انبار و مدیریت اطلاعات را سه مولفه اصلی لجستیک معرفی کرد و افزود: سهم حمل‌ونقل ۶۲ درصد، سهم انبار و ذخیره‌سازی ۳۳ درصد و سهم مدیریت موجودی و اطلاعات ۵ درصد از متوسط هزینه‌های لجستیکی را شامل می‌شود.

کارشناس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با اشاره به تقسیم‌بندی و سطوح لجستیک، به تشریح حوزه‌های اصلی لجستیک تجاری پرداخت و گفت: مرکز لجستیک محدوده مشخصی است که به منظور تجمیع فعالیت‌های مرتبط با لجستیک و حمل ونقل کالا در بعد داخلی یا بین‌المللی و در راستای بهینه‌سازی فرآیندها و کاهش هزینه‌ها ایجاد می‌شود.

اولیاء با تشریح لجستیک در سند ملی آمایش سرزمین، تبدیل یزد به مرکز تجارت و بازرگانی نوین با عملکرد ملی و مرکز اصلی بارانداز ملی و پخش و صدور کالا و ارتقای جایگاه ترانزیتی و لجستیکی استان در راستای ایفای نقش ملی و فراملی را از اهداف بنیادین استان در این سند برشمرد.

وی مرکز برتر خدمات بازرگانی، حمل و نقل و ترانزیت در حوزه مرکزی کشور را چشم‌انداز استان یزد در این سند عنوان کرد و از ماموریت‌های توسعه استان در این حوزه سخن گفت.

در انتهای این نشست، حاضرین به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود در حوزه لجستیک پرداختند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی