English

۱۵۴ اثر صنایع دستی کردستان دارای نشان ملی مرغوبیت هستند

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان گفت: سال گذشته 15اثر صنایع دستی از کردستان مهر اصالت و نشان ملی مرغوبیت کالای صنایع دستی دریافت کردند و در مجموع تاکنون 154 اثر توانستند این نشان را دریافت کنند.

154 اثر صنایع دستی کردستان دارای نشان ملی مرغوبیت هستند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کردستان، یعقوب گویلیان صبح امروز در گفت و گو با خبرنگاران با بیان به اینکه در مجموع تاکنون 154 اثر از استان این نشان ملی را دریافت کرده‌اند، افزود: 15 محصول صنایع دستی کردستان که سال گذشته موفق شدند نشان ملی مرغوبیت کالا را دریافت کنند، شامل یک اثر گلیم، 2 اثر سراجیذ (چرم سازی)، سه اثر ساز سازی، سه اثر چاقو سازی و شش اثر نازک کاری بود.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ارزش تولیدات صنایع دستی استان افزون بر یک میلیارد و 100 میلیون ریال بود، گفت: 754 هزار دلار هم انواع محصولات صنایع دستی که توسط هنرمندان استان تولید شده بود به خارج از کشور از جمله کشور‌های عراق بویژه اقلیم کردستان، آلمان و کشور‌های حاشیه خلیج فارس صادر شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان افزود: بیشترین حجم صادرات استان را نازک کاری چوب، دست بافته‌های سنتی، زیورآلات سنتی، کلاش، سفال، حصیربافی، گیوه، نمد و محصولات چرمی به خود اختصاص داده است.

وی تعداد شاغلان صنایع دستی استان را بیش از 28 هزار نفر عنوان کرد و گفت: هنرمندان و بویژه بانوان کردستانی توانسته‌اند نقشی محوری در تولید و خلق محصولات بی‌بدیل صنایع دستی و ایجاد اشتغال داشته باشند، به طوری که افزون بر 85 درصد از شاغلان حوزه صنایع‌دستی استان را بانوان تشکیل می‌دهند.

گویلیان افزود: در سال گذشته 2 هزار و 890 مورد مجوز برای صنعتگران در استان صادر شد که از این تعداد 2 هزار و 878 فقره پروانه تولید انفرادی و 12 مورد مربوط به پروانه تولید کارگاهی بود.

وی گفت: این مجوز‌ها برای صنعتگران فعال در رشته‌های رودوزی سنتی، سفال‌گری، نازک‌کاری، البسه محلی، تولیدات چرم، جاجیم بافی، گلیم‌بافی، کلاش‌بافی، شال‌بافی و قلم‌زنی صادر شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی