English

با حضور معاون گردشگری وزارت میراث ؛

همایش گردشگری آیینی در کاشان برگزار شد

همایش گردشگری آیینی با حضور معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مشهد اردهال کاشان برگزار شد.

همایش گردشگری آیینی در کاشان برگزار شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در این همایش که همزمان با افتتاح دبیرخانه گردشگری آیینی در مشهد اردهال برگزار شد، گفت: حوزه گردشگری نیازمند میانداری و پیشگامی کسانی است که دغدغه‌های دینی دارند تا این دغدغه‌ها در تعامل مشترک با وزارتخانه جهت دهی شود.

علی اصغر شالبافیان افزود: انسجام در مفاهیم و اتحاد در عمل می‌تواند در حوزه اجرایی گردشگری دینی به وزارت میراث فرهنگی کمک کند همانطور که با دستور مقام عالی وزارت نیز تفاهم‌نامه‌ای مبنی بر کمک از حوزه‌های علمیه و طلاب و روحانیون تاکید شده است.

وی بیان کرد: استفاده از نظرات حوزه در سند تحول دولت نیز در بسیاری از مفاهیم از جمله خانواده محوری، تقویت گردشگری دینی و توجه به تصویر سازی درست از کشور مورد توجه قرار گرفته است.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گفت: معاونت گردشگری خودش را نیازمند پیاده سازی سند تحول دولت در تعامل مشترک با حوزه و استمداد از ایده‌های خواهران و برادران حوزه ملزم می‌داند.

شالبافیان گفت: برای تبیین گردشگری دینی، زیارت و خدمات درمانی به گفت وگوی بیشتری در وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی نیاز است.

 ظرفیت‌های دینی نقطه ثقل بسیاری از ظرفیت‌های گردشگری

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: نقطه ثقل بسیاری از ظرفیت‌های گردشگری ما در سفرهای داخلی مبتنی بر ظرفیت‌های دینی است.

شالبافیان گفت: در حوزه سفرهای داخلی یک بازار بزرگی به نام بازار مسلمانان شیعه با وجود تشابهات زیاد و برخی از تفاوت نظرها نیازمند یک نقطه اعتدالی است تا بتواند نوع مواجهه خود را مشخص کند.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی معتقد است: ظرفیت‌های خوب دینی بیش از از پیش نیازمند شناسایی و گفتمان چهار رکن گردشگری از جمله نوع رابطه بین ذی نفعان گردشگری،عرضه کنندگان گردشگری شامل مراکز اقامتی و راهنمایان، جامعه محلی که نفع اقتصادی ندارد و دولت است.

وی بیان کرد: معرفی حقوق گردشگر، اقناع جامعه محلی در توسعه گردشگری با حفظ فرهنگ حفظ محلی و تنظیم مناسبات ضروری است تا فلسفه گردشگری دارای ریشه در فرهنگ و بوم منطقه به خوبی تبیین شود.

 گردشگری دینی موثر در رفع بحران هویت

قائم مقام مدیرحوزه های علمیه در امور استان‌ها نیز گفت: تعامل با حوزه‌های علمیه در امور گردشگری دینی ضروری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید ملکی گفت: یکی از آسیب‌های ما بحران هویت است که با گردشگری دینی می‌توان هویت را تثبیت کرد.

وی گفت: هنر بیان وکلام، هنر قلم و نویسندگی و هنر تسلط به زبان‌های دیگر برای برقراری ارتباط و حیات ظرفیت بالفعل برای گردشگری دینی ملت متمدن ایران با برتر دین از اعتقاد و تمدن است.

این مقام مسئول بیان داشت: داشتن زبان دوم سوم در حوزه گردشگری بویژه گردشگری دینی و وجود زیر ساخت‌های خاص آن ضروری است.

قائم مقام مدیرحوزه های علمیه در امور استان‌ها افزود: بازدید از مناطق جنگی در راستای معرفی حماسه ایثار، شهادت و معنویت یکی از عرصه‌های گردشگر ی دینی است که بازدیدکنندگان آن به‌ویژه جوانان غیر مانوس با این حوزه‌ها را متحول و منقلب کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی گفت: عرصه گردشگری ایران با نگاه توحیدی و مسأله بین‌المللی می‌تواند به شکوفایی و ارتقا برسد.

 لزوم ترویج معارف مذهبی و تمدن ایرانی در گردشگری

 ملکی اظهار داشت: مدیران گردشگری کشور در مسئولیت سخت خود با ایمان، توکل و توسل می‌توانند در مسیر ترویج معارف اهل بیت عصمت و طهارت و تمدن ایرانی گام بردارند تا شاهد شکوفایی بیشتر در جامعه اسلامی و ایرانی باشند.

به گفته وی، توسعه گردشگری دینی با محوریت معارف اهل بیت(ع) زیر ساخت‌های لازم را ندارد بطوریکه اگر زیرساخت‌های لازم در گردشگری دینی رعایت نشود آسیب جدی به کشور وارد می‌شود و داشته‌های ما تسزغ با بی توجهی به تهدیدها از بین خواهد رفت.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی گفت: توجه به بحث تهاجم فرهنگی در گردشگری ضروری است چرا که در دهکده جهانی کسی می‌تواند کدخدایی کند که همه فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌ها را ببلعد و یک فرهنگ را حاکم کند.

وی خاطر نشان کرد: بحث تعارض فرهنگ‌ها و شاید گفتگو فرهنگ‌ها جدی است.

 هنر گردشگری دینی در رصد فرصت‌ها و تهدیدها

وی در ادمه سخنان خود اشاره کرد: هنر در گردشگری دینی دیدن تهدید‌ها و فرصت‌ها و مدیریت آن برای صدور تمدن ایرانی و اسلامی و حتی معرفی فرهنگ قرآن و اسلام جهان شمول به عنوان برترین کتاب و دین به جهانیان به شرط وجود زیرساخت‌های لازم است.

حجت السلام ملکی گفت: باور محکم و غنی نمی‌گذارد تا مغلوب فرهنگ‌های دیگر شویم.

 تسلط به زبان دوم ظرفیت تبلیغ گردشگری دینی

در حاشیه این همایش مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه کشور گفت: بیش از ۱۳ هزار طلبه زبان‌دان در حوزه‌های علمیه کشور علاوه پنج هزار طلبه عرب زبان به زبان مادریشان و ۳۰ هزار طلبه‌ آذری زبان دارای زبان مادریشان وجود دارد که یک ظرفیت بالفعل در گردشگری دینی است.

حجت الاسلام والمسلمین سید مفید حسینی کوهساری افزود: طلبه‌ها و روحانیون  که مسلط به زبان دوم باشند بهترین مبلغ برای دین مبین اسلام و مروج گردشگری برای جمهوری اسلامی هستند.

به گفته وی ، هم اکنون چندین مجموعه در قم آموزش‌های کوتاه مدت و بلندمدت را در فضای مجازی برای خارجی‌ها برگزار می‌کنند که می‌توان از این ظرفیت‌ها در حوزه گردشگری بهره‌گیری کرد.

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه کشور گفت: ۶ هزار نرم‌افزار در عرصه‌های مختلف از جمله دینی، فرهنگ و تاریخ کشور در مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه کشور تولید شد که می توان از این نرم‌افزارها در حوزه گردشگری آیینی نیز بهره برد.

حجت‌الاسلام حسینی کوهساری افزود: اقدام‌هایی در حوزه پژوهش گردشگری نیز انجام شده که اکنون در آغاز راه و برای نتیجه گیری نیازمند ساماندهی تشکل‌های مربوط به گردشگری است.

گفتنی است؛ نخستین دوره تخصصی مهارت افزایی عرصه گردشگری آیینی با موضوع «نقش اماکن مذهبی در توسعه گردشگری دینی و ظرفیت های گردشگری»، در مجتمع خورشید اردهال کاشان برگزار شد.

رونمایی از مجمع تشکل‌های گردشگری دینی، افتتاح دبیرخانه به طور رسمی و بازدید از مراکز تاریخی، گردشگری و دینی کاشان با حضور تشکل‌های دینی، افراد حقیقی و حقوقی فعال در عرصه گردشگری دینی از جمله برنامه‌های همایش گردشگری آیینی در کاشان بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه