English

پیمان اسکندری:

کردستان ظرفیت تولید بیش از ۵میلیون تن محصولات کشاورزی را دارد

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: کردستان ظرفیت تولید بیش از 5میلیون تن محصولات کشاورزی و دامی را دارد که موجب ایجاد اشتغال پایدار ورونق بخش کشاورزی خواهد شد.

کردستان ظرفیت تولید بیش از 5میلیون تن محصولات کشاورزی را دارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کردستان، پیمان اسکندری در نشست خبری با اصحاب رسانه استان به مناسبت هفته جهاد کشاورزی اظهار داشت:در حال حاضربخش کشاورزی و دامداری برای 500هزار نفر شغل ایجاد نموده که چیزی حدود 30درصد اشتغال پایدار در بخش کشاورزی می باشد و 600هزار نفر نیز به صورت مستقیم با کشاورزی و دامداری در ارتباط هستند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در خصوص صدور سند مالکیت برای اراضی کشاورزی استان گفت: در حال حاضر 4درصد از اراضی کشاورزی استان دارای سند مالکیت هستند وحدود 269 پلاک با مساحت بیش از 370 هزار هکتار از اراضی رفع تداخلات شده و در مرحلە آخر برای آن‌ها سند صادر می‌شود.

اسکندری در ادامه با اشارە بە اینکە بهرەوری آب در استان کردستان بیشتر از سایر استان‌ها است، عنوان کرد: در حال حاضر 12 درصد از اراضی استان کردستان آبی است کە میانگین کشوری آن 47 درصد است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: کردستان ظرفیت  تولیدبیش از  5 میلیون تن محصولات کشاورزی را دارد کە در حال حاضر 2 میلیون و 800 هزار تن محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود کە باتوجە بە تمهیدات و برنامەریزی‌های انجام شدە پیش‌بینی می‌شود کە این میزان طی 5 سال آیندە بە 5 میلیون تن برسد.

اسکندری در ادامه گفت: در سال گذشته خسارات زیادی به بخش کشاورزی و باغات استان وارد شده که با همکاری بانک کشاورزی مبلغ 130میلیارد تومان خسارت به کشاورزان بخش کشاورزی پرداخت شده و 77میلیاردتومان هم  برای امحال تسهیلات بانکی به کشاورزان خسارت دیده پرداخت گردیده است

 وی به مشکلات حلقه های بعد از تولید اشاره کرد وافزود: متاسفانه در کردستان فقط یک سردخانه برای نگهداری محصولات کشاورزی وجود دارد و نبود سردخانه، بسته بندی مناسب محصولات کشاورزی و همچنین نبود کارخانه در سطح استان برای فراوری محصولات کشاورزی مشکلاتی را در بخش کشاورزی ایجاد نموده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در ادامه افزود: با سفر ریاست جمهوری بە استان کردستان 80 درصد از پروژە‌های مطرح شدە مربوط بە پروژەهای آبی، تخصیص آب و تبدیل اراضی دیم بە آبی افتتاح و مورد بهره برداری قرار میگیرد  کە 16 هزار و 500 هکتار در این سفر برنامەریزی ودر طی دو سال اراضی استان از دیم بە آبی تبدیل خواهد شد.

وی همچنین بیان داشت:از مهمترین طرح های پیشران حوزه کشاورزی  تبدیل 96 هزار هکتار اراضی دیم به آبی، توسعه 50 هزار هکتار باغات و افزایش تولید 13 هزار تن گوشت قرمزمی باشد که  برای افق پنج سالە  کردستان در نظر گرفتە شدە اندو با تدابیر لازم این طرح ها در سطح استان تحقق خواهند یافت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان به ایجاد اشتغال در بخش زنبور داری اشاره کرد و گفت: تعداد7هزار و 600نفردر بخش تولید عسل  زنبورداری مشغول کار می باشدکه باهمکاری کارشناسان این حوزه در 23روستا برای تعداد330نفر دوره های آموزش زنبورداری برگزار گردیده  و مبلغ 120میلیون تومان تسهیلات از محل منابع بانکی نیز به آنها پرداخت می شود.

اسکندری در ادامه تصریح کرد: به مناسبت هفتە جهاد کشاورزی 85 پروژه با هزینه هزار و 222 میلیارد و 827 میلیون ریال افتتاح خواهد شد که تثبیت شغلی 305 نفر و اشتغال 195 نفررا به دنبال خواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه