English

شبیخون آوارها/ ایلام در آستانه تکرار متروپل قرار دارد

قطعا وقوع تخلفات ساختمانی یکی از آسیب‌هایی است که شهرهای کشور در دو دهه اخیر با آن روبرو شده‌اند و این رویداد از سیاست تأمین درآمد شهرداری‌ها از محل عوارض فروش تراکم ساختمانی و تغییر کاربری ناشی شده است.

شبیخون آوارها/ ایلام در آستانه تکرار متروپل قرار دارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج ایلام، تخلف در ساخت‌وسازها یکی از معضلاتی است که طی سال‌های اخیر مردم در اکثر شهرهای کشور به دلیل رشد شهرنشینی با آن مواجه شده‌اند و متأسفانه سودجویی سازندگان پروژه‌های ساختمانی، بی‌ توجهی و عدم نظارت کافی از سوی نهادهای مربوط، مهاجرت بی‌رویه به شهرها و... سبب شده هرروز شاهد گسترش غیراصولی ساختمان‌ها باشیم.

احداث بناهای مازاد بر پروانه یکی از پدیده‌هایی است که این روزها در اکثر مناطق شهری ازجمله ایلام با آن مواجه هستیم که این امر از سیاست‌های نادرست تأمین بخشی از درآمد شهرداری‌ها از محل عوارض ماده ۱۰۰ نشأت‌ گرفته و قطعا تا زمانی‌ که این تخلفات به عنوان یک منبع درآمد برای شهرداری‌ ها محسوب شود اقدام اصولی جهت برخورد با این تخلفات انجام نمی‌ گیرد و قطعا بارها شاهد بروز حوادثی همچون متروپل آبادان خواهیم بود.

لزوم رسیدگی به گزارش تخلفات

عضو هیئت علمی گروه مهندسی عمران دانشگاه ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری موج ایلام با بیان اینکه یکی از مهم‌ ترین تخلفات در حوزه ساخت‌ و ساز تخلفات مربوط به اضافه بنا است که خلاف ضوابط شهرسازی است، اظهار داشت: در آیین‌ نامه به‌ صراحت مهندسین از نظارت بر نقشه‌ هایی که خلاف ضوابط شهرسازی باشند منع شده‌اند.

همایون شاوردی اضافه کرد: شهرداری باید به تخلفاتی که از سوی مهندسین سازمان نظام مهندسی گزارش می‌ شود رسیدگی نماید و هر چه سریع‌ تر از مالک پروژه‌ ها درخواست نمایند اصلاحات لازم انجام گیرد.

رییس شورای انتظامی نظام مهندسی استان ایلام افزود: متأسفانه آن‌ گونه که باید این مهم مورد توجه قرار نگرفته است و شهرداری‌ ها تنها به اخذ جرائم از متخلفان بسنده کرده‌اند و اخذ جرائم به‌ اساسی‌ ترین منبع درآمد شهرداری‌ ها تبدیل‌شده است.

وی با بیان این‌ که شهرداری به‌ عنوان پلیس ساختمان در شهرها شناخته‌ شده است، خاطر نشان کرد: شهرداری‌ ها باید از هرگونه تخلفات ساختمانی جلوگیری نمایند و به‌  محض گزارش ناظران سازمان نظام مهندسی پروژه متوقف شده و تا رفع نواقص از عملیات ساخت و ساز جلوگیری شود.

دخیل بودن سازمان‌ها و نهادها در ساخت‌ و سازی‌  های غیرمجاز

عضو سازمان نظام مهندسی و کارشناس‌ارشد مهندسی عمران در گفت‌وگو با خبرنگار موج گفت: متاسفانه برخی نهادها و سازمان‌ها خود را ملزم به رعایت ضوابط و قوانین توسعه شهری ندیده و از آن عدول کرده‌اند و این رویداد زمینه را برای بروز تخلفات ساختمانی در شهرها فراهم کرده است.

مهدی صیدی اضافه کرد: قطعاً بی‌ توجهی به این تخلفات می‌ تواند زیان‌های جبران‌ ناپذیری را بر پیکره شهرها وارد کند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ساخت‌ و سازهای غیرمجاز، بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه، مغایر با اصول شهرسازی و... نام برد که عمده این تخلفات ساختمانی ناشی از جلوگیری نکردن به موقع مأموران شهرداری، طولانی شدن روند صدور پروانه ساخت از مرحله تقاضا تا تأیید نهایی، مشکل مسکن، گرانی مصالح، عدم تدوین مقررات منطبق با نیازهای روز و نقص قوانین شهری است.

وی گفت: سازمان‌ها و نهادهای زیادی در بحث ساخت وسازهای غیر مجاز و ایجاد این معضل شهری دخیل هستند و باید بـه روابـط بـین سـازمان نظـام مهندسـی، وزارت مـسکن و شهرسـازی و شهرداری با دقت بیشتری در جهت یافتن راهکاری در این مورد بازنگری شود و شناسنامه فنی ساختمان که در قالب آن همه مراحل سـاخت وسـاز بایـد درج شـود و تمـام مشخصات فنی آن گزارش شود، یکی از بهترین راهکارهایی اسـت کـه مـی توانـد از تخلفـات ساختمانی جلوگیری کند و در صورت اجرای دقیق میتـوان سـاختمان هـای ایمـن در شـهرها ایجاد کرد.

دادن رنگ و بوی قانونی به تخلفات با اخذ جرائم

عبدالرضا ابوقداره نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری موج با بیان اینکه منظور از اضافه بنا (سطح اشغال، افزایش تراکم) ساختن ساختمان‌ها مازاد‌ برطرح تفصیلی شهر است، اظهار داشت: هر شهر دارای یک طرح تفصیلی‌ است که پس از تأیید وزارت راه و شهرسازی جهت اجرا از طریق وزارت کشور در اختیار شهرداری‌ ها قرار می‌ گیرد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ایلام اضافه کرد: ساختمان‌ ها می بایست براساس طرح تفصیلی ارائه‌ شده ساخته ‌شوند و در برخی مواقع شهرداری می‌ تواند جهت اعمال تغییرات این طرح پیشنهاداتی را به کمیسیون ماده ٥ ارائه دهد.

وی با بیان اینکه اضافه بنا مشکلاتی از قبیل افزایش ترافیک در منطقه، بروز مشکل در خدمات‌ دهی دستگاه‌ های خدمات رسان از جمله شرکت‌ آبفا، برق، مخابرات، آتش‌ نشانی و... ایجاد می‌ کند، افزود: سازمان نظام مهندسی ناظر بر اجرای پروژه‌ های مصوب می باشد و ناظران این سازمان وظیفه گزارش تخلفات را به مرجع صدور پروانه (شهرداری) دارند و شهرداری موظف است پس از دریافت گزارش ناظر با تخلفات ساختمانی برابر قانون برخورد نماید.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ایلام، گفت: با توجه به محدودیت منابع درآمدی سهل الوصول‌ ترین منبع درامدی شهرداری‌ها کمیسیون‌ های ماده ۱۰۰ است و متأسفانه با اخذ جرائم به تخلفات ساختمانی از جمله اضافه‌ بنا رنگ‌ و بوی قانونی داده می‌ شود.

وی با اشاره به این‌که معمولا اضافه‌ بنا و سطح اشغال و اضافه طبقات در سطح شهر ایلام بین ۲ تا ۳ طبقه است، خاطر نشان کرد: در برخی موارد شاهد ساخت اضافه‌ طبقات تا ۵ طبقه نیز بوده‌ایم.

ابوقداره با تاکید بر اینکه امکان ارائه خدمات توسط دستگاه‌های خدمات رسان در ایلام برای ساختمان‌ های بالای ۷ طبقه با مشکل مواجه است، افزود: ارائه نقشه غیرمصوب توسط مهندسان این سازمان به سازندگان نیز به یک مشکل تبدیل‌ شده و در صورت مشاهده این‌ گونه تخلف با متخلفان بر اساس قانون (تا تعلیق  پروانه) برخورد می‌ شود.

بر اساس گفته کارشناسان انجام برخی تخلفات در ساختمان‌ سازی کاهش استحکام بناها را بدنبال دارد و ممکن است چنین تخلفاتی در هر ساخت و سازی رخ دهد از این رو باید شهرداری‌ها به گزارشات تخلفات که توسط ناظران سازمان نظام مهندسی ارائه می‌ شود توجه داشته و با متخلفان بر اساس قانون برخورد کنند.

لزوم کاهش وابستگی شهرداری‌ها به جرائم ماده ۱۰۰

رییس شورای شهر ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری موج ایلام با بیان این‌که طی چند سال اخیر شاهد رشد بی‌رویه تراکم مسکن بوده‌ایم، اضافه کرد: افزایش جمعیت و کمبود زمین در شهر ایلام سبب شده شاهد ساخت‌ و ساز مجتمع‌ های چندین طبقه در سطح شهر باشیم.

سعید انوری‌ پور با تایید این‌ که برخی از اعتبارات شهرداری توسط پرداخت جرائم ماده ۱۰۰ تامین می‌شود، افزود: باید بدنبال درآمد پایدار برای شهرداری‌ ها باشیم تا وابستگی شهرداری به این منبع درآمد کاهش یابد.

عضو شورای شهر ایلام در ادامه با بیان اینکه مسئولین خود نیز باید به قانون تمکین نمایند خاطرنشان کرد: متأسفانه در برخی از مناطق شهر ایلام شاهد ساخت‌وساز خلاف قوانین و مقررات توسط مسئولان مربوط در اجرای طرح مسکن ملی هستیم.

وی با بیان اینکه می‌توان با نظارت دقیق و حذف ناظران نقشه‌های دوم از تخلفات اضافه بنا جلوگیری نماییم افزود: پیمانکارانی که به واسطه ساخت مجتمع‌ها در سطح شهرها فعالیت دارند زمینه اشتغال افراد بسیاری را فراهم کرده‌اند و نباید شرایطی ایجاد شود که این پیمانکاران تمایلی به ساخت و ساز در ایلام نداشته باشند.

رییس شورای شهر ایلام خاطرنشان کرد: باید با نظارت دقیق و کار کارشناسی زمینه فعالیت این پیمانکاران را فراهم شود و با حذف ناظران نقشه‌های دوم از تخلفات اضافه بنا جلوگیری نماییم.

می‌توان گفت تخلفات ساختمانی ماحصل تضاد منافع در شهرها بوده و تضاد منافع فردی- اجتماعی بارزترین شکل آن است، لذا سودآوری و رجحان خواسته‌های شخصی افراد می‌تواند به وقوع تخلف ساختمانی در هر جامعه ای بیانجامد، از این‌رو ضروری است نهادهای مربوط با نظارت دقیق از بروز تخلفات ساخت‌وساز جلوگیری کند، در غیر این صورت شاهد بروز حوادث ناگواری همچون حادثه تلخ متروپل خواهیم بود.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه