English

قاتل خاموش در کمین مردم ایلام/ دستگاه دیپلماسی چاره‌ای بیندیشد

ورود ریزگردها به آسمان برخی استان‌های کشور از جمله ایلام پدیده‌ای است که طی سال‌های اخیر شدت قابل‌توجهی داشته به‌طوری‌که امروزه به‌عنوان یک بحران ملی و بین‌المللی از آن یاد می‌شود.

قاتل خاموش در کمین مردم ایلام/ دستگاه دیپلماسی چاره‌ای بیندیشد

به‌گزارش خبرگزاری موج ایلام، متأسفانه هجوم هرازچندگاه ریزگردها که طی ماه‌های اخیر شدت چشمگیری داشته‌ زندگی بسیاری از مردم غرب و جنوب غرب را مختل کرده‌است و به یک بحران تبدیل‌شده که قطعا در صورت بی‌توجهی، آینده نگران‌کننده‌ای را در انتظار مناطق درگیر این پدیده قرار می‌دهد.

با توجه به اینکه براساس گفته کارشناسان منشاء ریزگردهایی که مدت‌هاست وارد استان ایلام می‌شوند کشورهای عراق، سوریه، عربستان و اردن است مسلما دستگاه دیپلماسی می‌تواند نقش مؤثری در پیگیری این مشکل و رفع آن داشته باشد اما متأسفانه این مهم آن‌گونه که باید مورد توجه وزارت خارج قرار نگرفته‌است و همین امر سبب شده پدیده ریزگردها همچنان جان و سلامت مردم مناطق درگیر این معضل را با مخاطرات جدی مواجه کند.

۸ کشور منشا ریزگردهای ایران

غلامرضا ابدالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری موج ایلام با بیان این‌که ۸ کشور به‌عنوان کانون ریزگردها شناسایی شده‌اند اظهار داشت: این کشورها شامل عراق، سوریه، اردن، عربستان، امارات، عمان، افغانستان و ترکمنستان می‌شود.

مدیرکل محیط‌‌‌‌ ‌زیست استان ایلام در ادامه اضافه کرد: منشاء ریزگردهایی که به استان ایلام وارد می‌شود کشورهای عراق، عربستان، سوریه و اردن است و خشک‌سالی‌های اخیر در تشدید این پدیده تاثیرگذار بوده‌است.

 وی ادامه داد: عدم رعایت حقابه‌های زیست‌محیطی، ساخت سدهای متعدد توسط ترکیه و... سبب بیابانی شدن منطقه و از بین رفتن پوشش گیاهی شده‌است.

ابدالی با بیان این‌که برای رفع این مشکل باید نشست‌هایی با حضور کشورهای مربوط برگزار شود اضافه کرد: همچنین باید سرمایه‌گذاری‌ها و تخصیص اعتبار صورت گیرد و تمامی کشورها ملزم به رعایت حقابه ها شوند.

وی ادامه داد: تثبیت خاک در کانون‌های ریزگردها با کاشت نهال، شن‌ریزی و... از جمله اقداماتی است که ضروری است به فراخور منطقه انجام گیرد و باید تلاش‌ها و رایزنی‌های لازم برای رفع این مشکل در سطح بین‌المللی انجام شود.

لزوم مهار کانون ریزگردها

علی‌طاهر سارایی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری موج ایلام با بیان این‌که پدیده ریزگردها طی سال‌های گذشته خساراتی به بخش‌های کشاورزی صنعت و... وارد کرده‌است گفت: برای کاهش پدیده ریزگردها باید کنترل و مهار کانون‌ها در دستور کار قرار گیرد.

معاونت نظارت و پایش سازمان حفاظت محیط زیست استان ایلام در ادامه اظهار داشت: نهال‌کاری، جنگل‌کاری، مالچ پاشی و پخش رطوبت در کانون‌های گرد و غبار ازجمله اقداماتی است که می‌تواند در کاهش این پدیده تأثیرگذار باشد.

سارایی با اشاره به این‌که در هنگام بروز پدیده گرد و غبار مردم باید تلاش کنند در معرض ریزگردها قرار نگیرند افزود: جهت جلوگیری از آسیب مردم باید از ماسک‌های استاندارد استفاده نمایند.

ریزگردها مهمترین مخاطره اقلیمی

زهره مقدم کارشناس ارشد محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار موج به علت پیدایش ریزگردها اشاره کرد و گفت: ریزگردها به طور طبیعی در یک اقلیم منطقه ای خشک و نیمه خشک وجود دارند و همچنین یکی از پدیده های طبیعی مناطق بیابانی در منطقه های خشک و نیمه خشک، وقوع طوفان های شن است که اخیرا ایران با این بحران مواجه شده است.

وی افزود: پدیده ریزگردها از مهمترین مخاطره های اقلیمی چند سال اخیر می باشد که معمولاً از سمت غرب و جنوب غرب وارد ایران شده و استانهای غربی ، جنوبی و مرکزی کشور را تحت تأثیر قرار می دهد و به لحاظ اجتماعی ، اقتصادی و زیست محیطی این مناطق را دچار مشکلات فراوان کرده است.

علت تشدید پدیده ریزگردها

مقدم اضافه کرد: گرمایش جهانی و خشکسالی‌های اخیر را شاید بتوان اصلی ترین علت وقوع این پدیده دانست ولی مواردی از قبیل ایجاد سدهای متعدد در ترکیه و طرح‌های انحراف آب در سوریه، خشک‌شدن تالاب‌های مهم در عراق و نواحی از ایران، سوءمدیریت در بی‌توجهی به احیای مناطق حساس به فرسایش بادی درکشور عراق و کاهش شدید بارش‌ها در خاورمیانه و افزایش بیابان زایی را در تشدید این پدیده می‌توان تاثبرگذار دانست.

این کارشناس ارشد محیط زیست در ادامه به راهکارهای مقابله با پدیده ریزگردها اشاره کرد و گفت: باید کانون های اصلی ریزگردها را شناسایی و کنترل کنیم.

وی با بیان اینکه روش های زیادی برای جلوگیری از ورود ذرات گرد وغبار در دنیا متداول است که همه ی آنها برای تثبیت خاک انجام می شوند افزود: مالچ پاشی و کاشت گیاه روش های مناسبی برای جلوگیری از ذرات گرد و غبار به هوا هستند و علاوه بر این با استفاده از مواد نفتی و پلیمری هم می توان خاک را تثبیت و از پخش آن به هوا جلوگیری کرد.

مقدم در پایان گفت: همچنین می توان با ایجاد دیوارهای بادشکن و احیای تالاب ها این پدیده را کنترل کرد.

آلودگی هوا توسط ریزگردها در مناطق مرزی کشور علاوه‌بر این‌که سلامت ساکنین را با مخاطرات جدی مواجه می‌کند، در آینده نیز سبب غیر قابل سکونت شدن این مناطق می‌شود که قطعا این امر هزینه‌های زیادی را برای حفاظت از مرزها به دولت‌ها تحمیل خواهد کرد، ازاین‌رو ضروری است دستگاه دیپلماسی کشور پیگیری‌ها و رایزنی‌های لازم را جهت رفع این مشکل انجام دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی