English

سخنگوی سازمان آتش نشانی کاشان در گفتگو با موج:

حرفه روابط عمومی از مشاغل سخت و زیان آور است

سخنگوی سازمان آتش نشانی کاشان گفت: سازمان آتش نشانی به علت ماهیتش و با توجه به شغل که داریم رسالت اصلی ما حفاظت از جان و مال هم وطنان و همشهریان در مقابل حوادث کاهش صدمات جلوگیری از تلفات و کم کردن خسارات مالی است.

حرفه روابط عمومی از مشاغل سخت و زیان آور است

روح الله فدائی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، بیان کرد: مهم ترین عاملی که باعث می شود خسارات مالی کاهش یابد مردم و سازمان هستند، آنچه مربوط به سازمان آتش نشانی می شود که از نظر تجهیزات در حد بهینه و به حد استاندارد از نظر تجهیزات خودرویی و تجهیزات وسایل عملیاتی کمبودی نباشد.

وی اظهار داشت: در کنار تجهیزات مدرن پرسنل نیز باید آموزش ببیند و با بهره گیری از تجهیزات بروز و کافی بتواند بهترین عمل انجام بدهند.

سخنگوی آتش نشانی کاشان ادامه داد: حرفه روابط عمومی از مشاغل سخت و زیان آور است که در مقایسه با دیگر کشورهای پیشرفته دنیا، متاسفانه در ایران به اندازه کافی به فراهم آوردن امکانات و شرایط اقتصادی و روحی مساعد برای آنان توجه ویژه ای نشده و این در حالی است که در کشورهای پیشرفته شغل روابط عمومی در زمره مشاغل با ریسک خطر بالا محسوب می شود.

وی گفت:شغل روابط عمومی توأم با استرس های طاقت فرسا و بعضاً مضر برای سلامت جسم و روح افرادی است که به این شغل بویژه در آتش نشانی مشغول می باشند و  طبق تحقیقات انجام شده، این حرفه در رتبه 4  فهرست مشاغل تنش زا و سخت و زیان آور قرار گرفته که با توجه به اینکه روابط عمومی آتش نشانی از معدود روابط عمومی هایی است که با شرایط مشروحه ذیل فعالیت می نماید، پیشنهاد می گردد تا در گروه اینگونه مشاغل قرار گرفته و از آنجاکه به عنوان تصویر بردار در عملیات های حریق و حادثه حضور دارند از شرایط یکسان عملیاتی برخوردارند به عنوان گروه عملیاتی به آن نگریسته شود.

 آماده باش در 24 ساعت شبانه روز

فدائی اظهار داشت: امروزه افرادی که در روابط عمومی فعالیت می کنند، باید همیشه در دسترس بوده و از لحاظ ذهنی به اصطلاح 24×7 ساعت آمادگی ارائه خدمت را داشته باشند. از سوی دیگر، این افراد مدام باید به اتخاذ تصمیمات فوری مبادرت کنند که همگی به توان ذهنی و جسمی بالا نیازمند بوده و استرس زیادی به این افراد وارد می شود که بطور مستقیم و غیر مستقیم در بازدهی ذهنی و جسمی افراد اثر گذاشته و موجب بروز اشتباهات متعددی در واکنش نسبت به تصمیم گیری های آنی می گردد. پژوهش های علمی نشان داده که ارگانیسم بدن انسان دارای ساعت بیولوژیکی است که وظیفه آن به عمل در آوردن دوره های منظم کار و تلاش، خواب و استراحت و واکنش های متناسب با آن است.

وی گفت: مکانیزم عملکرد این ساعت بیولوژیکی بر اساس مقدار ترشح هورمون ملاتونین است. میزان ترشح این هورمون در کارهای شبانه بیشترین مقدار است و در روشنائی روز متوقف می گردد. اثرات این هورمون بر آتش نشانان و روابط عمومی های آتش نشانی در هنگام شرکت در حوادث شبانه، مخاطره انگیز است.

استرس رانندگی و ترافیک

سخنگوی سازمان آتش نشانی کاشان  گفت: پس از اعلام حریق و حادثه، روابط عمومی های آتش نشانی به منظور مستندسازی و ثبت نحوه عملیات باید سوار بر خودروهای خود شده و در سطح شهر مسافتی را طی نمایند.

فدائی بیان داشت: رانندگی با خودرو  در ترافیک و معابر کلان شهرها و تقاطع های غیر هندسی، با توجه به استرس ناشی که آتش نشانان باید زمان طلائی  خود را به صحنه حادثه برسانند که این تایم طلائی بین 3تا 5 دقیقه است که دیر رسیدن به صحنه عملیات، روابط عمومی ها را از نظر روحی و روانی تحت تأثیر قرار می دهد؛ مضافاً اینکه اگر خودرو آنان  نیز توان حرکت و سرعت لازمه را نداشته باشند بر میزان ترشحات آدرنالین آنان افزوده شده و قلب و سیستم گردش خون و گوارش آنان را تحت تأثیر قرار می دهد.

وی افزود: صدای آژیر و بلند گو و نور چراغ گردان پس از اعلام هر مأموریتی، روابط عمومی های آتش نشانی به لحاظ تسریع در رسیدن به صحنه حادثه، با روشن نمودن آژیر و چراغ گردان خودرو  بطرف محل حادثه حرکت می نمایند. در حین حرکت نیز با بلندگوی آمپلی فایر، خودروهای دیگر را به منتهی الیه سمت راست خیابان راهنمایی کنند تا با سرعت بیشتری حرکت نمایند.

فدائی بیان کرد: طبیعتاً بکارگیری سریع تمام توانایی های فکری و بدنی بر آنان اثراتی خواهد گذاشت. مضافاً اینکه صدای ناهنجار آژیر و نور زننده چراغ گردان محرک سیستم عصبی می باشند. استرس جوابگویی به بیسیم اکثر آتش نشانان در هنگام جوابگویی به بی سیم در زمان اضطراری، دچار استرس شده و این امر را در روابط عمومی ها و در هنگام مکالمات آنان نیز می توان تشخیص داد. بطوری که روابط عمومی ها در مکالمات خود، دچار مشکل شده و جملات را بدون نظم و هماهنگی فکری بیان کرده و دچار اختلال در بیان میشوند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی کاشان  گفت:استفاده از دستگاه بیسیم و قرار گرفتن در تشعشات الکترومغناطیسی آن و ایجاد آلودگی صوتی توسط بیسیم به دلیل شنود 24 ساعته و آماده باش برای اعزام به محل حادثه حتی در حال استراحت و در منزل اثرات منفی ای بر روابط عمومی های آتش نشانی می گذارد.

حوادث

وی افزود: در هر حادثه ای، بدن شروع به ترشح هورمون هایی برای آمادگی در مقابل استرس ناشی از آن حادثه می نماید. این هورمون ها (آدرنالین و کورتیزول) می توانند بخش های مختلف بدن را دچار تخریب یا آسیب نمایند که این مشکلات بر روابط عمومی ها نیز تأثیرگذار است.

دود و گاز های سمی

سخنگوی سازمان آتش نشانی کاشان  گفت: یکی از محصولات حریق، دود و گازهای سمی می باشد. آمار نشان می دهد  85  درصد تلفات ناشی از حریق ها در اثر استنشاق دود و گازهای سمی است. علیرغم اینکه آتش نشانان  مجهز به تجهیزات تنفسی می باشند اما روابط عمومی ها به دلیل نوع کاری از استفاده تجهیزات ایمنی فردی تا حد زیادی محروم هستند.  بنابراین استنشاق دود و گازهایی که میزان کمی از آنها می تواند کشنده باشد خسارت جبران ناپذیری بر روابط عمومی ها  وارد می نماید و این امر غیرقابل اجتناب می باشد. بطوری که بارها شاهد بیهوشی و یا مسمومیت با انواع گازهای سمی و کشنده نظیر کلر، اکسیدهای نیتروژن، هیدروژن سیانید، اکرولین، ایزوسیانات، منواکسیدکربن، هیدروژن سولفوره و... در حوادث مختلف بوده ایم.

فدائی ادامه داد: تحقیقات نشان می دهد که اکثر آتش نشانان و روابط عمومی ها با توجه به میزان جذب و مدت زمان قرار گیری در معرض گازهای سمی، دچار عوارض متعددی از قبیل اختلالات تنفسی، گوارشی، ضایعات عصبی، خونی، قلبی، بیماری های پوستی، نرمی استخوان و اختلالات روانی می شوند.

 حرارت در محل حریق

سخنگوی سازمان آتش نشانی کاشان بیان داشت: شدت اثر و عوارض ناشی از حرارت حریق بر پوست و سیستم تنفسی بستگی به میزان درجه حرارت محیط و مدت زمان مواجهه با آن دارد. اثرات گرما و حرارت بر بدن انسان کاملاً ملموس است و سوختگی یکی از دردناکترین آسیب های جسمی است که اثرات روحی وروانی برای مصدوم و اطرافیان وی دارد.

وی افزود: سیستم تنفسی در برابر حرارت حساس تر از پوست است، بطوری که تنفس در دمای بالاتر از 52 درجه سانتیگراد باعث کاهش فشار بعلت انبساط رگ ها می گردد. اثرات هوای داغ و مرطوب به مراتب عوارض وخیم تری در پی خواهد داشت که متأسفانه روابط عمومی های آتش نشانی نیز  همیشه در معرض آن هستند. از طرفی شعله دارای تشعشات امواج مختلف از جمله مادون قرمز و ماوراء بنفش بوده است که مجاورت طولانی مدت با آنها عوارض مختلفی چون ضایعات بینایی، پوستی، ریوی و سوختگی در پی خواهد داشت.تماس یا جذب مواد شیمیایی از طریق پوست عوارض مواد شیمیایی چون اسیدها، قلیاها، موادخورنده و سوزاننده، حلال ها، حشره کش ها، آرسنیک ها، آفات نباتی و پاک کننده ها بر روی سلامت انسان بر کسی پوشیده نیست. هر یک از این مواد در صورت جذب توسط پوست عوارض مختلفی چون سوختگی و خورندگی پوست، بیماری های پوستی، اختلالات تنفسی و گوارشی و ضایعات خونی و قلبی در روابط عمومی های آتش نشانی ایجاد می نماید.

صدمات فیزیکی در حین انجام وظیفه

فدائی گفت: احتمال اینکه روابط عمومی های آتش نشانی در هر مأموریتی دچار صدمات فیزیکی که منجر به مرگ، قطع نخاع، شکستگی دست و پا یا شکستگی کمر در آنها شود، وجود دارد.

 رویت و تصویربرداری از صحنه های دلخراش و تالم آور

سخنگوی سازمان آتش نشانی کاشان گفت:حوادث حریق و نجات معمولاً مصدومین و کشته هایی را به همراه خواهد داشت. روابط عمومی های آتش نشانی نیز همانند آتش نشانان بطور مستقیم با این تصاویر در ارتباطت هستند و  باید از صحنه عملیات تصویر تهیه کنند که این موضوع در ذهن آنان نیز ثبت می شود.رویت صحنه های دلخراش مصدومین و کشته شدگان و نظاره گر بودن احساسات و عواطف خانواده های آنان، می تواند در آتش نشانان ایجاد استرس نماید و حتی تا چند روز پس از حادثه نیز آن صحنه دلخراش در افکار آنان تکرار شود و از نظر روحی و روانی تحت تأثیر قرار گیرند. ایجاد تنش و درگیری هنگام تصویربرداری

وی اظهار کرد: به وجود آمدن تنش در هنگام تصویربرداری از حریق و حادثه به دلیل مخالفت حادثه دیده نسبت به تهیه عکس و فیلم از حریم شخصی آنها که گاه منجر به فحاشی و حتی درگیری فیزیکی با فیلمبردار و عکاس روابط عمومی می گردد.

 پرتوهای یونساز

سخنگوی سازمان آتش نشانی کاشان  گفت: با پیشرفت تکنولوژی، استفاده از مواد رادیواکتیو در آزمایشات پزشکی، آزمایشات هسته ای، بمب های شیمیایی، تجهیزات الکترونیکی خودکار، فرایندهای شیمیایی و نیروگاه های مولد برق افزایش یافته است. بنابراین حریق های بیمارستان ها، آزمایشگاه ها، رادیولوژی ها، کلینیک ها، مراکز صنعتی و الکترونیکی که به نوعی از مواد رادیواکتیو استفاده می کنند، برای روابط عمومی های آتش نشانی بسیار خطرناک می باشد.   

وی تصریح کرد: در این حالت قدرت تصمیم گیری بطور معمول از روند طبیعی خارج شده و استرس ناشی از حضور مقامات مافوق و بازرسین در صحنه عملیات می تواند اثرات منفی بر سیستم دفاعی بدن آنها بگذارد.

 حفظ جان خود و افراد همکار

فدائی بیان داشت: حفظ جان خود ودیگران در حوادث اطفاء و امداد و نجات یکی از واجبات است که بر عهده هر آتش نشان می باشد و روابط عمومی های آتش نشانی نیز از این قاعده مستثنا نیستند. بنابراین در سخت ترین شرایط کاری رعایت نکات ایمنی که منجر به حفظ جان روابط عمومی ها شود ضروری است.

عوارض ناشی از وقوع انفجار در صحنه حادثه

سخنگوی سازمان آتش نشانی کاشان گفت: همانطور که در آتش نشانی این احتمال وجود دارد که اولین اشتباه هر آتش نشان، آخرین اشتباه او باشد و منجر به کشته شدن وی و دیگر همکاران او گردد. در ثبت و مستندسازی صحنه های عملیاتی هر لحظه احتمال انفجار وجود دارد و روابط عمومی های آتش نشانی ممکن است در این انفجار جان خود را از دست داده یا دچار جراحاتی سنگین شوند. نمونه بارز آن را می توان در طی سال های اخیر و در روابط عمومی های کشور بررسی و ملاحظه نمود

 ارگونومی وسایل، تجهیزات

فدائی گفت: ارگونومی به مفهوم هماهنگی و تناسب داشتن وسایل کار با بدن انسان در حالت طبیعی می باشد. در صورتی که این هماهنگی و تناسب کاهش یابد، موجب خستگی و افزایش فشارهای ناشی از کار با ابزار و تجهیزات مورد استفاده می گردد.

وی ادامه داد: فضای کار و ابزار و تجهیزات نامناسب می تواند عوارضی ناشی از مسایل ارگونومی را تشدید نماید.

حمل و نقل تجهیزات تصویربرداری

سخنگوی سازمان آتش نشانی کاشان توضیح داد: انتقال تجهیزات تصویربرداری و یا حمل آنها توسط افراد می تواند باعث بروز مشکلات فیزیکی برای روابط عمومی های آتش نشانی گردد. آسیب های وارده بر ستون فقرات به خصوص مهره های 3و4  آنان در اثر حمل و استفاده مداوم و بی وقفه از دوربین های تصویربرداری در شرایط سخت کاری  و یا پریدن از ارتفاع، عوارض ناگواری مانند دیسک کمر، فتق، کمر درد، پا درد و شکستگی لگن خاصره برای روابط عمومی های آتش نشانی ایجاد می نماید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه