English

محمود شبان:

عدم استقبال باغداران خلیل آباد به جمع آوری برگ انگور

مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد بیان کرد: این در حالی است که به علت ارزش دارویی و غذایی برگ مو، تقاضای بسیاری برای آن در بازارهای داخلی وجود دارد.

عدم استقبال باغداران خلیل آباد به جمع آوری برگ انگور

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، محمود شبان مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد در خبری اعلام کرد: شهرستان خلیل آباد از قطب های تولید انگور در خراسان رضوی است که ۶ هزار هکتار تاکستان دارد و سالانه ۱۵۰ هزار تن انگور از این سطح برداشت می‌شود و هر ساله با فرارسیدن فصل بهار، برداشت برگ انگور از تاکستان‌های شهرستان آغاز می‌شود.

شبان در ادامه این خبر اضافه کرد: اما امسال بارش تگرگ و خسارت باغهای انگور ، رغبتی در باغداران برای جمع‌آوری برگ نگذاشت و نتیجه آن کاهش چشمگیر برداشت برگ از باغ های شهرستان نسبت به پارسال بود.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد افزود: این در حالی است که به علت ارزش دارویی و غذایی برگ مو ، تقاضای بسیاری برای آن در بازارهای داخلی وجود دارد و همچنین به دلیل فقدان صنایع تبدیلی و بسته‌بندی در شهرستان خلیل‌آباد بخشی از تولیدات باغی این منطقه به ضایعات تبدیل می شود.

وی در ادامه متذکر شد: با این حال چندین مرکز جمع آوری برگ در شهرستان دایر شده است و همه روزه ۲۰ تن برگ مو در قالب ۲۰ کامیون از شهرستان بارگیری می‌شود؛ که این امر منجر به ایجاد اشتغال در روستاها به مدت ۵۰ روز و در هر روز ۸۰۰ نفر شده است.

 باغهای انگور

مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد اظهار کرد: چیدن برگ درخت انگور باعث توزیع صحیح و منظم مواد غذایی در اندام‌های بوته مو شده و موجب تهویه بیشتر و جلوگیری از فعالیت آفاتی چون سفیدک و پوسیدگی خوشه می‌شود، برگ درخت انگور سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید برای سلامت قلب و کاهش وزن است.

وی یادآور شد: ۸۰ درصد از انگور تولید شده در شهرستان خلیل آباد به کشمش تبدیل شده و مابقی برای تازه خوری به دیگر شهرستان ها و استانها و نیز کشورهای همسایه حمل می شود.

شبان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه برگ مو به صورت فله‌ای در بازار به فروش می‌رسد و مدت ماندگاری آن کم است، ایجاد واحدهای تبدیلی و بسته‌بندی مناسب برگ مو با ماندگاری طولانی، در این منطقه ضروری است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه