English

تعلیم و تربیت مقدم است یا آموزش درسی در مدارس غیر انتفاعی

نگاه اقتصادی، نبود فضای مناسب درسی و استخدام معلمان از کار افتاده، موجب شده اعتماد مردم به مدارس غیر انتفاهی از بین برود.

تعلیم و تربیت مقدم است یا آموزش درسی در مدارس غیر انتفاعی

به گزارش خبرگزاری موج، بیش از ۳ دهه است که مدارس غیر انتفاعی در عرصه آموزش و پرورش و در کشور ما روی کار آمده‌اند، به طور کلی، وجه تمایز مدارس غیر انتفاعی از مدارس دولتی این است که مدارس غیر انتفاعی با دریافت شهریه بیش‌تر از اولیای دانش آموز به آن‌ها این قول را می‌دهند که در قبال این وجه خدمات بیش‌تری به دانش آموزان ارائه دهند این که آیا این مدارس در واقعیت نیز مسئولیت سنگین‌تر خود را در قبال آموزش و پرورش و دانش آموزان به جای می‌آورند یانه سوالی است که ذهن والدین را مشغول می‌کند.

محیط آموزشی غیر استاندارد و نامتناسب

در بسیاری از مدارس غیر انتفاعی ساختمان مدارس اغلب مسکونی است و هیچ گونه تناسبی با مدارس متعارف و استاندارد ندارد.

در چنین مدارسی حیاطی دارای محیط باز برای رفع خستگی و تفریح دانش آموزان وجود ندارد.

علاوه بر این محیط آزمایشگاهی مناسبی برای کسب علم دانش آموزان نیز تأسیس نمی‌شود.

کلاس‌های درسی برخی از این مدارس نیز به گونه‌ای نیست که دانش آموز به راحتی بتواند به درس گوش فرا دهد.

به عبارتی، در بسیاری از مدارس غیرانتفاعی، میز و نیمکت کلاس درس وضعیت قابل قبولی از نظر علوم ارگونومی ندارند و برای نشستن دانش آموز مناسب نیستند.

آموزش ایروبیک به جای زنگ ورزش

به دلیل عدم نگرش مثبت خانواده‌ها مدارس غیر انتفاعی در رقابت تنگاتنگ با یکدیگر و حتی مدارس دولتی اقدام به تبلیغات گسترده می‌کنند که البته گاهی در تبلیغات خود از موضوعاتی استفاده می‌کنند که هیچ سنخیتی با نظام تعلیم و تربیت در نظام اسلامی ندارد.

طی چند سال گذشته بارها کارشناسان علوم تربیتی و امور مذهبی و حتی مسئولان فرهنگی نسبت به آموزش مخفیانه رقص در مهدکودک‌ها هشدار داده بودند که کسی این موضوع را با جدیت پیگیری نکرد و متاسفانه این معضل مانند زنگ تفریح بین مدارس ابتدایی و پیش دبسانی جا افتاد.

هزینه بالای آموزش

نگاه برخی مدارس غیر انتفاعی به دانش آموزان صرفا اقتصادی است، این موضوع موجب می‌شود تا کادر آموزشی در چنین مدارسی نتوانند با دانش آموزان ارتباط برقرار کنند یا اینکه تلاشی برای پیشرفت تحصیلی آنان انجام دهند.

در واقع، برخی مسئولین مدارس غیر انتفاعی ادعا می‌کنند که در مقابل دریافت هزینه‌های هنگفت از والدین دانش آموزان خدمات و آموزش‌های بیشتری را در مدرسه ارائه می‌کنند.

این در حالی است که بسیاری از این خدمات یا ارائه نمی‌شوند یا اگر هم در اختیار دانش آموزان قرار بگیرند، به هیچ وجه به نفع آنان تمام نمی‌شوند.

به همین دلیل نیز کیفیت آموزش در چنین مدارسی نسبت به گذشته بسیار افت داشته و حتی تأثیرات منفی روی روان دانش آموزان گذاشته‌اند.

کیفیت پایین آموزشی

یکی دیگر از معایب مدارس غیر انتفاعی این است که کیفیت آموزش در برخی مدارس به شدت افت داشته است.

به عبارت دیگر، معلمان بسیاری از مدارس غیر انتفاعی اغلب فارغ التحصیلان تازه کار یا افراد بیکار دانشگاهی هستند که تجربه لازم و کافی در زمینه آموزش ندارند.

در برخی موارد هم معلمان بازنشسته و خسته از کار آموزش و پرورش به عنوان کادر آموزشی این مدارس استخدام می‌شوند که در ازای دریافت مبلغی ناچیز حاضر به تدریس در این مدارس می‌شوند.

در واقع، مسئولان برخی مدارس غیر انتفاعی برای کاهش هزینه‌های خود تلاش می‌کنند تا کادر آموزشی خود را با کمترین هزینه ممکن دور هم جمع کنند.

این افراد نیز برای آن که بتوانند شغلی داشته باشند، به ناچار تدریس در چنین جایگاهی را قبول می‌کنند.

نمرات غیر واقعی دانش آموزان

در برخی از مدارس غیر انتفاعی نیز نمره فروشی مرسوم شده است.

برخی از معلمان برای آن که استاندارد پایین آموزش در کلاس‌های درسی خود را پنهان کنند، نمراتی بالاتر از نمره واقعی به دانش آموزان می‌دهند.

عمق این فاجعه نیز در نمرات مربوط به امتحانات نهایی دانش آموزان آشکار می‌شود.

در سایر پایه‌های تحصیلی نیز کادر آموزشی برای بالا جلوه دادن سطح آموزشی مدرسه، نمراتی فراتر از توانمندی واقعی دانش آموزان به آنان می‌دهند.

در برخی موارد دیده شده معلمان به ازای دریافت هزینه بیشتر از اولیای دانش آموز کلاس‌های خارج از مدرسه برای دریافت نمره بیشتر آنان طلب می‌کنند.

از سوی دیگر، در برخی از مدارس ساعات دروس مطابق برنامه زمان بندی آموزش و پرورش به دانش آموزان ارائه نمی‌شود.

برای مثال، ممکن است در برخی مدارس غیر انتفاعی از ساعات درسی،مانند تعلیمات دینی کاسته شده و ساعات آموزشی بیشتری به درس فیزیک اختصاص داده شود با این توجیه که ضریب چنین دروسی در کنکور بیشتر است!

زمان آموزش

از نظر زمان آموزش، مدارس دولتی و غیر انتفاعی هر دو موظف هستند که مطابق الگوی آموزش و پرورش دروس مشخص شده را تا ساعت ۱۲ به دانش آموزان ارائه دهند.

البته مدارس غیر انتفاعی با صلاح‌دید خود کلاس‌های جانبی و فوق برنامه نیز خارج از ساعات عادی کلاس برگزار می‌کنند.

 یکی از دغدغه های والدین دوره پیش دبستانی و آمادگی قبل از دبستان در مشکلات این مدارس می‌باشد که والدین را در دور راهی انتخاب دوره پیش دبستانی مدارس غیر انتفاعی یا دولتی و حتی مهدکودک‌ها سردرگم می‌کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه