English

حسن حسینی:

سرمنشاء بسیاری از رانت‌ها، مربوط چند نرخی شدن کالاهاست

رییس خانه صمت خراسان رضوی بیان کرد: بعد از انقلاب اسلامی در دو مرحله یارانه برخی اقلام حذف شد و این اقدام نتایج خوبی در ارتقای کیفی گندم و آرد و نان داشت، اما بعد از آن دوباره یارانه به گندم تعلق گرفت.

سرمنشاء بسیاری از رانت‌ها، مربوط چند نرخی شدن کالاهاست

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، حسن حسینی رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی عنوان کرد: بی تردید سرمنشاء بسیاری از رانتها در جامعه مربوط به اختصاص یارانه به اقلام و چند نرخی شدن کالا‌هایی مانند آرد بوده است.

حسینی ادامه داد: دولت قبل اقداماتی در خصوص حذف آرام شمول ارز ترجیحی در خصوص برخی اقلام انجام داده بود که واکنش‌های زیادی از سوی مردم نداشت، اما حذف ارز ترجیحی برای آرد و گندم توسط دولت سیزدهم سر و صدای زیادی توسط برخی افراد خاص و در فضای مجازی به پا کرده است.

رییس خانه صمت خراسان رضوی همچنین اضافه کرد: بعد از انقلاب اسلامی در دو مرحله یارانه برخی اقلام حذف شد و این اقدام نتایج خوبی در ارتقای کیفی گندم و آرد و نان داشت، اما بعد از آن دوباره یارانه به گندم تعلق گرفت.

وی اظهار کرد: تا پیش از تصمیم دولت سیزدهم برای حذف یارانه ها، دولت گندم را با احتساب تمام هزینه‌های جانبی آن هر کیلوگرم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان از کشاورز می‌خرید که در نهایت هر کیلوگرم برای دولت ۱۵ هزار تومان تمام می‌شد، بعد همین گندم را به قیمت هر کیلوگرم ۱۲ هزار تومان به مصرف کنندگان صنفی و صنعتی می‌داد.

حسینی متذکر شد: در شرایط مزبور و با احتساب تولید سالانه ۱۲ میلیون تن گندم در کشور و مصرف سرانه ۶.۵ کیلوگرم گندم برای هر ایرانی در ماه، اگر دولت یارانه گندم را نقدا به خود مردم پرداخت کند به مراتب با صرفه‌تر از اختصاص این یارانه به دستگاه‌های مختلف است و باعث می‌شود دست کسانی که از این یارانه ها، چندین میلیارد تومان پول به جیب می‌زنند، کوتاه شود.

رییس خانه صمت خراسان رضوی تاکید کرد: اگر توجه داشته باشید از سال قبل قیمت برنج ایرانی و حتی برنج خارجی با شیب ملایمی افزایش یافت، در حالی که مصرف غالب ایرانی‌ها برنج و نه ماکارونی است، اما در برابر سرو صدایی که برای گران شدن ماکارونی در فضای مجلس و توسط برخی افراد برپا شد، هیچ اعتراضی برای گران شدن برنج انجام نگرفت.

وی اعلام کرد: به طور قطع جیب کسانی که از یارانه گندم برای ماکارونی پر می‌شد، خیلی بزرگتر از جیب کسانی بوده است که از یارانه برنج نفع می‌بردند و نفع برخی افراد در یارانه اختصاص یافته به گندم به مراتب بیشتر از نفع برخی دیگر در یارانه برنج بوده است، لذا سرو صدا‌ها برای گران شدن ماکارونی بسیار زیاد است.

حسینی در خاتمه خاطرنشان کرد: به باور من، دولت باید محکم در برابر اعتراض‌ها ایستادگی کند و گندم را به همه با قیمت هر کیلوگرم ۱۲ هزار تومان بدهد که این امر قطعا به نفع مردم است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه