English

تیشه مدیران آبفا بر ریشه آبادانی؛

"مایه حیات" با بی‌تدبیری در حال ممات است

بدون شک تاثیر آب که منشأ آبادانی است در زندگی بشر انکارناپذیر است و قطعا زیست و حیات تمام موجودات وابسته به آب است و در صورت بروز مشکل در تامین این ماده حیاتی شاهد ورود صدمات جبران‌ناپذیری به زیست موجودات زنده خواهیم بود.

"مایه حیات" با بی‌تدبیری در حال ممات است

به گزارش خبرگزاری موج ایلام، طی سال‌های اخیر کاهش شدید بارش‌ها مشکلات عدیده‌ای از جمله کاهش منابع آبی ، خشکیدگی رودخانه‌ها و... را به‌دنبال داشته‌ به‌طوری‌که در بسیاری از مناطق کشور زنگ خطر بی‌آبی به صدا درآمده است.

متاسفانه امروزه وضعیت بی آبی در کشور، به بحران جدی تبدیل شده به گونه ای که ذخایر آب سدها و چاه‌ها به عنوان منابع تامین کننده آب شرب را با مشکل مواجه کرده است و این مساله نشان دهنده جدی بودن هشدار بحران خشکسالی جدی است.

بر اساس گفته رییس گروه پیش‌بینی هواشناسی ایلام میزان بارش‌ها در سال آبی جاری حدود ۶۵ درصد نسبت به بلندمدت کاهش داشته است که این امر در کاهش ذخایر آبی اثرگذار است.

دلایل متعددی در بروز بحران کم‌آبی در کشور و به تبع آن استان ایلام تاثیرگذار بوده که از جمله می‌توان به استفاده غیرصحیح از منابع آبی، برداشت بیش از حد آب‌های سطحی و زیرزمینی، فرسودگی خطوط توزیع و... اشاره کرد.

استان ایلام بیشترین میزان کاهش بارش 

علی پوراحمد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری موج ایلام اظهار داشت: در استان ایلام نسبت به سال گذشته شاهد کاهش ۴۲ درصدی بارش‌ها بوده‌ایم و نسبت به دراز مدت نیز بارش‌ها ۵۳ درصد کاهش داشته است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای ایلام با بیان اینکه بیشترین میزان کاهش مربوط به شهرستان مهران بوده اضافه کرد: در مجموع استان ایلام بیشترین کاهش بارش را نسبت به سایر استانها در سال آبی جاری داشته که این موضوع منابع آب استان را به شدت و به شکل بی سابقه ای تحت تاثیر قرار داده است.

وی همچنین به وضعیت آب‌های زیرزمینی اشاره کرد و افزود: هیدروگراف واحد دشت‌های استان حاکی از افت سطح آب زیرزمینی دشتها دارد که در برخی از مناطق مانند دهلران و مهران کاهش سطح آب‌ها بیشتر از سایر آبخوانها ست.

پوراحمد همچنین به وضعیت ذخایر آب سدها گریزی زد و خاطرنشان کرد: حجم فعلی مخازن سدها حدود ۴۸درصد است که نسبت به سال گذشته بیش از ۳۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام اضافه کرد:  کاهش بی سابقه بارندگی منابع آب استان را به شدت و به شکل نگران کننده ای تحت تاثیر قرار داده که برای عبور از این شرایط حاد بایستی همه دست اندرکاران بخش آب و مصرف کننده گان نسبت به کاهش مصرف و رعایت تصمیمات کارگروه ملی و استانی سازگاری با کم آبی اقدام نمایند در غیر این صورت با بحران جدی مواجه خواهیم بود.

فرسودگی خطوط انتقال و توزیع عامل هدررفت آب در استان ایلام

به گفته کارشناسان و صاحب‌نظران فرسودگی خطوط انتقال و توزیع آب هرساله هدرفت میزان بالایی از آب را سبب می شود، از این‌رو چاره‌اندیشی برای بهسازی خطوط انتقال آب ضروری است و باید مسئولان مربوط جهت تحقق این مهم اقدام نمایند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای ایلام در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری موج بیان داشت: فرسوده بودن شبکه‌های توزیع آب قطعا در هدر رفت آب تاثیرگذار است و میزان این هدر رفت در استان ایلام بالاست.

احسان یارمحمدی اضافه کرد: سرانه مصرف آب در کشور حدود ۲۵۰ لیتر در شبانه‌روز به‌ازای هر نفر است در حالی که در شهر ایلام طی شبانه‌روز حدود ۴۰۰ لیتر آب در ثانیه به ازای هر نفر وارد مدار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عدم رعایت الگوی مصرف، انشعابات غیرمجاز و... ازجمله معضلاتی است که شرکت آبفا با آن مواجه است خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه فرسوده بودن شبکه توزیع تاثیر چشمگیری در هدررفت آب دارد، باید برای این معضل چاره‌اندیشی شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای ایلام اصلی‌ترین راهکار در بلندمدت را اصلاح و بهبود شبکه توزیع عنوان کرد و گفت: قطعا تحقق این مهم هزینه‌بر و زمان‌بر است و با توجه به اهمیت موضوع باید به سرعت در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

یارمحمدی خاطرنشان کرد: در جلساتی که با حضور مسئولین شرکت آبفا برگزار شده پیشنهاد شد که آب دریافتی توسط شرکت آبفا از طریق کنتور تحویل گرفته شود تا میزان تحویل و توزیع مشخص گردد.

وی در پایان به ارائه راهکار جهت جلوگیری از هدر رفت آب در کوتاه مدت اشاره کرد و افزود: پیشنهاد می‌شود طی ماه‌های پیش رو که با بحران کمبود آب مواجه هستیم اکیپ‌هایی در سطح شهرها مستقر شوند که در صورت بروز شکستگی در خطوط توزیع جهت جلوگیری از هدررفت آب به‌سرعت نسبت به تعمیر آن‌ها اقدام شود.

قطعا شکستگی های پی در پی انشعابات آب در سطح شهرهای استان نشان دهنده اینست که آنگونه که باید به لزوم بهسازی خطوط انتقال آب در این استان توجه نشده و همین امر  هدر رفت بیش از پیش این ماده حیاتی را به دنبال داشته است.

متاسفانه پیگیری‌های خبرنگار خبرگزاری موج در خصوص اقدامات انجام شده توسط شرکت آبفا جهت بهسازی خطوط انتقال آب بی‌نتیجه ماند و مسئولان این شرکت پاسخگو نبودند.

بی شک علاوه بر موارد مذکور اتخاذ راهکارهای تشویقی برای مشترکان کم مصرف، قاطعیت در برخورد با افراد دخیل در کاهش میزان آب‌های زبرزمینی‌ و... نیز از دیگر مواردی است که باید مورد توجه مسئولان مربوط قرار گیرد.

از سوی دیگر استفاده از ظرفیت رسانه‌ها جهت ترویج فرهنگ صحیح استفاده از آب بین مردم نیز می‌تواند نتایج مثبتی به دنبال داشته باشد و باید گفت درست مصرف کردن و کم مصرف کردن در وضعیت کنونی که با بحران کم‌آبی مواجه هستیم، بهترین راهکار محسوب می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه