English

ظرفیت رها شده فرهنگی گردشگری رودخانه ساحلی قم/بخش خصوصی در انتظار ساماندهی وضعیت رودخانه

قم رود که از کوهستان های اطراف علی گودرز، خمین، گلپایگان وخوانسار سرچشمه می گیرد، از جنوب شرقی استان مرکزی و بخشی از استان قم میگذرد و از جمله جاهای دیدنی قم محسوب می شود که سالیان سال است که از سمت مسئولین مورد توجه قرار نگرفته و ظرفیت جا مانده گردشگری محسوب می‌شود.

ظرفیت رها شده فرهنگی گردشگری رودخانه ساحلی قم/بخش خصوصی در انتظار ساماندهی وضعیت رودخانه

به گزارش خبرگزاری موج قم، رضا صفری کارشناس منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج قم بیان کرد:سازمان زیبا سازی شهر قم تا به امروز ثابت کرده که نمیتواند از رودخانه بهره برداری تفریحی داشته باشد و سپردن این امر به بخش خصوصی که هر کدام صاحب ایده و فکر های بروز هستند میتواند به احیای رودخانه کمک کند. 

وی افزود:بخش خصوصی نه تنها جاذبه توریستی رودخانه را تقویت میکند بلکه نشاط اجتماعی را در شهروندان ایجاد میکند سالها شاهد این هستیم که مردم قم در تعطیلات، مجبور هستند به کیلومتر ها در اطراف قم سفر کنند و این معضل مردم را از نشاط اجتماعی دور کرده است.

وی عنوان کرد: نبود مکان های تفریحی در استان موجب شده مسافران سفر خود را تنها به زیارت در حرم حضرت معصومه (س)محدود کرده و برای ادامه سیاحت به استان های مجاور رجوع کنند درحالی که احداث مراکز تفریحی در حوزه رودخانه سبب افزایش آمار گردشگران و بهره برداری مسائل اقتصادی می شود.

ایده بخش خصوصی جهت احیای فرهنگ گردشگری در رودخانه چیست؟

سید حسین اخوان علوی مدیر یک شرکت دانش بنیان ایده هایی نابی در زمینه توریستی گردشگری قم دارد وی در این مورد به خبرنگار خبرگزاری موج گفت: ایجاد تعداد کثیری حوض در بستر رودخانه نه تنها سبب خنک شدن هوای گرم در فصل تابستان  میشود بلکه میتوان این حوض ها را به محلی برای تفریح و بهره بردای اقتصادی تبدیل کرد.

وی در ادامه شرح داد:احداث این جاذبه های تفریحی در حوض ها نظیر قایق رانی میتواند جاذبه گردشگری تفریحی در قم رقم بزند.

وی در پایان خاطر نشان کرد:باتوجه به اینکه استان قم مکان های تاریخی زیادی نظیر گنبد سبز و... دارد احیا مکان های تفریخی در قم میتواند این شهر را مورد توجه توریست بین المللی قرار دهد.

 ایجاد تسهیلات لازم برای سرمایه گذاری در بخش خصوصی:

ایجاد تسهیلات لازم برای بخش خصوصی نظیر پرداخت وام های بلند مدّت با بهره کم، واگذاری زمین مناسب با بهای دولتی، تسهیل صدور جواز ساختمانی و حذف تشریفات زاید و دست و پاگیر اداری به منظور ایجاد هتلها، رستورانها، تفریحگاهها و دیگر تأسیسات مورد نیاز صنعت جهانگردی و تضمین امنیّت سرمایه و سرمایه گذاری در صنعت توریسم توسط دولت به منظور ایجاد انگیزه و تمایل در بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این صنعت باید در نظر گرفته شود.

گسترش فعّالیتهای تبلیغاتی

شرکت فعّال در نمایشگاههای بین المللی در خارج از کشور و نمایش زیباییها و دیدنیهای ایران به مدعوین شرکت کننده از کشورهای مختلف برای جلب نظر جهانگردان، تهیه ماکت، عکسها و پوسترهای آثار تاریخی و باستانی، تهیه تقشه های توریستی و بروشورهای حاوی اطّلاعات مورد نیاز جهانگردان، ارائه نمونه های بدیع انواع صنایع دستی ایران(اعم از منبّت کاری، کنده کاری، قلمزنی، قالیبافی و…)تهیه و نمایش فیلم، اسلاید، برنامه های متنوّع رادیویی و تلویزیونی و…تأثیر قابل ملاحظه ای در معرفی و شناختن کشور و جلب توریست خواهد داشت.

تامین آب کشاورزی و رفع مشکل کم آبی قم در فصول گرم با کمک رودخانه ممکن میشود

عباس پورمیدانی مدیر سابق جهاد کشاورزی گفت:حقابه زیست محیطی باید در محیط زیست تأثیرگذار باشد و آبی که از سد خارج می شود، از همان ابتدا و در مسیر رودخانه، تأثیر مثبت و مؤثری در عرصه‌های زیست محیطی، گیاهان و حیات وحش و تغذیه منابع آب زیرزمینی دارد و نباید تأثیر آن را فقط در انتهای حوزه دنبال کنیم.

وی با اشاره به استفاده کشاورزان از آب رها شده در رودخانه قمرود در فصل تابستان، از خاموش شدن ۲۵۰ چاه در بیشتر اوقات در این فصل خبر داد و گفت: میزان آب مصرفی کشاورزان طی این مدت به جای چاه ها از این حقابه تأمین شده است و به نظر کارشناسان، وجود آب در زیرزمین اثرات زیست محیطی بیشتری نسبت به جاری شدن آب در روی زمین دارد.

رئیس سابق سازمان جهاد کشاورزی استان قم همچنین تصریح کرد: گیاهانی که با خشکی و کم آبی سازگار شده اند، زمان رشد آنها اواسط پاییز، اواخر زمستان و اوایل بهار است و اگر حقابه زیست محیطی رها شده در رودخانه قمرود در دشت های پایین دست توزیع شود، گیاهان را از خواب تابستانی بیرون آورده و باعث صدمه زدن به آنهامی شود.

وی با بیان اینکه محیط زیست یک عرصه پیوسته است و هرکجا آب بتواند آبادانی ایجاد کند، تأثیرهای زیست محیطی به دنبال دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به تبخیر سطحی بسیار زیاد در تابستان، توزیع آب در دشت هایی که اصلا شیب ندارند، به دلیل عمق بسیار کم، باعث افزایش تبخیر شده و برای محیط زیست تأثیر آنچنانی ندارد.

پورمیدانی در پایان با بیان اینکه ما کشاورزی را در بستر محیط زیست سالم و پایدار می خواهیم، اظهار داشت: حقابه زیست محیطی در رودخانه های فصلی، بیشتر مربوط به سیلاب ها بوده و آبی که در رودخانه ها جاری می شود، بیشتر برای کشاورزی تعریف شده است.  

گردشگری یکی از مهم ترین منابع توسعه پایدار شهر

دکتر مهدی ایران خواه کارشناس امور گردشگری تاسیس مکان های تفریحی درقم را لازم دانست و گفت: امروزه گردشگری به عنوان یکی از مهمترین صنایع توسعه پایدار توریسم شهری محسوب می شود.

وی همچنین با اشاره به راه حل های جدیدی در این ضمینه،عنوان کرد: ایجاد راهکارهای مناسب برای تقویت حل مشکلات گردشگری و کنترل معضلات " کنترل ترافیک- تخریب فضای سبز- نحوه ارائه خدمات به توریسم، حمل و نقل داخلی و خارجی به گردشگر از مواردی است که باید از سوی مسئولان مورد بررسی و برنامه ریزی قرار بگیرد.

وی افزود: رفع ناهماهنگی هرگونه مشکل و تلاش همه جانبه نهادهای متولی برای حل مشکلات و مسائل گردشگران شهری، طراحی وبلاگها، سایت های گردشگری مجازی، رسانه اختصاصی  و معرفی جاذبه های گردشگری از جمله توریسم شهری به صورت محلی- منطقه ای- ملی و بین المللی، حمایت از مشارکت بخش خصوصی، انجمن ها و سازمان های مردم نهاد در قالب ارائه دستاوردها و فعالیتهای فرهنگی از مواردی است که توسعه پایدار گردشگری را تقویت میکند.

رودی که سد 15 خرداد را تغذیه میکند چطور نمیتواند جاذبه گردشگری در شهر پدید آورد؟ 

سد ۱۵ خرداد در شمال شرقی شهرستان دلیجان و در فاصله ۵ کیلومتری آن قرار دارد، این سد با حداکثر ارتفاع از کف رودخانه ۳۰.۵۴ متر و ارتفاع از روی پی ۹۶ متر، طول تاج ۳۲۰ متر و عرض آن در تاج ۱۰ متر است. حجم آب مفید آن ۱۶۵ میلیون متر مکعب می‌باشد. این سد به وسیله آبهای جاری الیگودرز لرستان تحت عنوان رودخانه قمرود تغذیه می شود رودخانه قمرود پس از گذشتن از نیم ور و کنار محلات و غرب دلیجان بسوی قم می رود و در ناحیه (( پل دلاک )) در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی قم به قره چای پیوسته وارد مسیله شده و به کویر نمک می ریزد.

از دیدگاه جاذبه های طبیعی گردشگری، هر چند مسیر رودخانه قمرود به ویژه پیش از عبور از نیمور محلات به اندازه منطقه سربند و کزاز ، چرّا ، سرسبز و زیبا نیست اما جاذبه های گردشگری و ایرانگردی آن را نباید نادیده گرفت؛ به ویژه در مرکز قم در جوار حرم حضرت معصومه(س)می تواند در کنار جاذبه های طبیعی ش مجموعه بسیار زیبا و جذابی برای زائران و گردشگران به وجود آورد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    سرچشمه دز را خشکاند حالا به فکر گردشگری هستید ،با آوردن آب سرچشمه‌های دز به قم خوزستان و لرستان نابود کردید

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه