English

محمد میری دیسفانی:

خسارت سرما به محصولات باغات خراسان رضوی

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: به دلیل تغییرات اقلیمی و احتمال وقوع مخاطرات احتمالی از جمله سرمازدگی، بهره‌برداران باید اصول فنی را رعایت کنند.

خسارت سرما به محصولات باغات خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، محمد میری دیسفانی مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد: با کاهش شدید دما و سرمازدگی طی روزهای ۲۶ تا ۲۹ اسفند ماه پارسال افزون بر ۱۲ هزار میلیارد ریال به باغهای این استان خسارت وارد شد.

میری دیسفانی ادامه داد: این میزان خسارت به سطحی معادل۳۲ هزار و ۹۹۲ هکتار از باغها بارور استان وارد شده است و کاهش دمای هوا در سطح استان طی این مدت به سرشاخه‌ها و بخش‌های گل‌دهی درختان میوه در باغها آسیب جدی وارد کرده است و بر اساس برآورد انجام شده توسط کارشناسان بین ۶ تا ۷۰ درصد به محصولات مختلف باغبانی خسارت وارد شده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: باغ‌هایی که تحت پوشش بیمه قرار داشتند با ارزیابی توسط کارشناسان خسارت‌های وارده به آن‌ها پرداخت خواهد شد اما متأسفانه بخش عظیمی از باغ‌ها و مزارع خسارت دیده تحت پوشش بیمه نیستند و با ارزیابی میزان خسارت، به وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و کشور اعلام شد تا در صورت تأیید در هیات دولت و تخصیص اعتبارات و تسهیلات مربوطه، جبران خسارت وارده به کشاورزان و باغداران به روشهای مختلف پرداخت شود.

وی افزود: به دلیل تغییرات اقلیمی و احتمال وقوع مخاطرات احتمالی از جمله سرمازدگی، بهره‌برداران باید اصول فنی را رعایت کنند و ضمن زیر پوشش بیمه قرار دادن محصول خود، زیان ناشی از آن را کاهش دهند و از مزایای بیمه محصولات برخوردار شوند.

وی گفت: کشاورزانی که باغ خود را بیمه کرده‌اند خسارات را از صندوق بیمه کشاورزی دریافت می‌کنند  و ارائه تسهیلات یارانه دار برای اجرای طرح سایه‌بان به منظور جلوگیری از خسارات ناشی از تغییرات آب و هوایی در باغهای استان  که با نصب سایه بان علاوه بر جلوگیری از سرمازدگی و آفتاب سوختگی سرشاخه‌ها، شکوفه‌ها و محصولات باغی، میزان مصرف آب ۳۰ درصد کاهش می‌یابد و تمام تجهیزات مورد نیاز برای اجرای طرح سایه بان و تجهیزات بخاری‌های پلار و دمنده‌ها در صنایع داخلی تولید می‌شود.

میری ابراز کرد: بیشترین خسارت سرمازدگی مربوط به درختان هسته دار مثل گردو، انگور، انار، گیلاس، آلبالو، هلو، شلیل، زردآلو، آلو ،گوجه و بادام بوده که بین ۲۰ تا ۷۰ درصد بسته به نوع محصول، شهرستان و شدت سرما به آنها خسارت وارد شده است و پیش بینی می‌شود با کاهش ۲۶ هزار تنی محصولات باغبانی استان مواجه شویم.

وی اظهار کرد: متاسفانه هر ساله در ماههای بهمن، اسفند و اوایل فروردین ماه جبهه هوای سرد همراه با بارش برف به خراسان رضوی وارد می شود که موجب سرمازدگی درختان به ویژه بادام و زرد آلو و بخشی از مزارع زعفران می‌شود و طبق بررسیهای صورت گرفته بیشترین میزان خسارت وارده به بخش کشاورزی طی ۱۰ سال اخیر از ناحیه سرمازدگی بوده است و تنها اهرم برای کمک به خسارت دیدگان بخش کشاورزی صندوق بیمه است و کشاورزان خسارت دیده تنها از ناحیه بیمه  خسارت خود را جبران می‌کنند.

سرمازدگی باغات

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی  اعلام کرد: برودت هوا در روزهای پایانی سال گذشته و اوایل سال جاری در سطح استان خساراتی داشت و کارشناسان جهاد کشاورزی و سازمان هواشناسی قبل از وقوع کاهش شدید دما به روش‌های مختلف و با انتشار دستورالعمل‌های پیشگیری از خسارت سرمازدگی این موضوع را به کشاورزان و باغداران گوشزد می‌کنند.

وی یادآور شد: آسیب دیدگی شکوفه‌ها و سرمازدگی در واقع آسیب به اقتصاد کشاورزان و امنیت غذایی جامعه است بنابراین کشاورزان باید از این آسیب جدی تا حد توان جلوگیری کنند و در همین راستا کارشناسان هشدار می‌دهند با تغییرات اقلیمی طی یک دهه گذشته، بروز سرما طی فصل بهار در این استان به امری رایج و عادی تبدیل شده و باید اقدامات پیشگیرانه جدی‌تر دنبال و طرحهای برنامه ریزی شده عملیاتی شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی توضیح داد: پوشش بیمه‌ای، تغییر شیوه‌های کشت و جایگزینی ارقام دیر گل و متحمل به سرما به جای محصولات حساس و آسیب پذیر و استفاده از سامانه های ضد تگرگ و سرما در باغها، ارتقای سطح دانش بهره برداران در خصوص روشهای جلوگیری از کاهش خسارت و مدیریت بحران، تغذیه صحیح باغات با تکیه بر کودهای افزاینده مقاومت گیاه به سرما، افزایش ماده آلی خاک و انجام یخ آب زمستانه از جمله اقداماتی است که باید برای مقابله با این بحران به کار گرفته شود.

میری در خاتمه خاطرنشان کرد: تجهیز باغ‌ها به سامانه گرمایشی و سامانه ضد تگرک ضروری است ضمن این که استفاده از پوشش برای مقابله با نفوذ سرما نیز اقدامی است که می‌تواند درختان را در برابر سرما تا حدودی ایمن کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه