English

یادداشت:

خواب بهاری صنعت گردشگری در تبریز

«صنعت گردشگری در تبریز طی تعطیلات بهار امسال به خواب رفته است و وضعیت مناسبی ندارد» این جمله بخشی از یادداشت بهزاد شهلاچشم فعال رسانه‌ای است.

خواب بهاری صنعت گردشگری در تبریز

به گزارش خبرگزاری موج آذربایجان شرقی، بهزاد شهلاچشم در جدید ترین یادداشت خود نوشت: در این روزها که در بیشتر شهرهای کشور شاهد حضور خیل عظیمی از مسافران نوروزی هستیم در تبریز وضعیت فرق می‌کند و صنعت گردشگری در این شهر به خوابی بهاری و عمیق رفته است.

اکنون، ما ماندیم و گردشگری و مدیریت گردشگری و رونق گردشگری تبریز که رو به افول است و همچنان اهمیت آن درک نمی‌شود!

چرا گردشگری در تبریز رو به افول است؟!

نخست اینکه؛ پندارِ مدیران شهری تبریز از پدیده گردشگر (ی)، «دیدنِ صرف» از فضاهای شهری است و وقتی از تأمین زیرساخت‌های لازم صحبت می‌شود، رفع نیازها فقط به «امنیت» و «نیازهای زیستی» گردشگران محدود می‌شود.

نقطه مغفولِ حوزه گردشگری تبریز، عدم شناخت از «ماهیت سفر» است،توجه به گردشگر (ی) امری فرا مادی است، و آن توجه به معنویت است.

ادراک گردشگر، نه یک ادراک حسی، بلکه «ادراک معنوی» با جهان درون و بیرون است. سطح دریافتی که تمامی جوانب محیطی، درونی، اجتماعی و حسی و… را دربر می‌گیرد!

در دو دهه اخیر، مدیران شهری تبریز به جای ارتقا داشته‌های فرهنگی و تاریخی تبریز، گردشگران را به سمت فضاهای لوکس [و بی هویت] همچون لاله پارک سرازیر کردند و همین عامل باعث از بین رفتن ادراک و ادراک معنوی در گردشگر (ی) شده و عامل مهمی در افول این حوزه است!

دوم؛

سفر ماهیتی معنوی دارد و گردشگری هم خود فرهنگ محسوب می‌شود و اساساً در بستر فرهنگ رخ می‌دهد و هدف اول گردشگری وجه فرهنگی- اجتماعی و معرفتی آن است.

وقتی هدف اصلی گردشگری را درآمد اقتصادی قرار دهند، نتیجه امر افزایش سفر بدون درآمد خواهد بود! کما اینکه در سال‌های اخیر به دلیل افزایش کاذب سفرها به تبریز، فقط ترافیک شهری تبریز دچار اختلال شده و امری به نام گردشگری همچنان مغفول مانده است.

لذا برای جذب گردشگر، ابتدا باید یک نهاد متولی پیدا کنیم که فرهنگ این شهر را صحیح و بدون لکنت بیان کند.

سوم؛گرانفروشی خدمات گردشگری...

یکی از مشکلاتی که در سال‌های گذشته همواره نادیده گرفته شد، گرانفروشی خدمات گردشگری است!

برای اقتصادی کردن گردشگری تبریز، ابتدا باید زیرساخت‌ها ارزان می‌شد. اما چنین نشد! متاسفانه این روزها صنعت گردشگری شهر تبریز اوضاع خوبی ندارد.

برخی می‌گویند که ایام عید نوروز 1401 به دلیل آب و هوای سرد و نامطلوب گردشگر به تبریز نیامد! شاید در نگاه اول این فرضیه درست باشد اما یادمان نرفته که گردشگران تبریز [در گذشته هم] همگی این اذعان را داشته اند که لباس گرم برای هوای سرد تبریز با خودشان همراه آورده اند، حتی در فصل گرم تابستان.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه