English

فاطمه باقری:

شعار روز جهانی آب ۲۰۲۲ " آب زیرزمینی، مرئی شدن نامرئی" است

مهندس کارشناس محیط زیست بیان کرد: آب به عنوان یکی از نیازهای مهم زندگی بشریت است و بیش از سه چهارم کره زمین را آب فرا گرفته است و حدود ۳۰ درصد از این منابع آبی قابل استفاده است.

شعار روز جهانی آب ۲۰۲۲  " آب زیرزمینی، مرئی شدن نامرئی" است

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، فاطمه باقری مهندس کارشناس محیط زیست به مناسبت روز جهانی آب در یادداشتی اینگونه عنوان کرد: روز جهانی آب مصادف با دوم فروردین ۲۲ مارس از سوی سازمان ملل نام گذاری شده است و اولین بار در سال ۱۹۹۲ میلادی در کنفرانس محیط زیست توسعه سازمان ملل در شهر ریودوژانیرو کشور برزیل به عنوان روز ترویج و آگاه سازی مردم در مورد آب اختصاص داده اند.

شعار روز جهانی آب ۲۰۲۲  " آب زیرزمینی، مرئی شدن نامرئی" است و این شعار بر روی این موضوع تمرکز دارد که سفره های آب زیر زمینی، به عنوان یکی از مخازن ذخیره آب جهان،در حال از دست دادن ظرفیت های خود و خشک شدن هستند و این می تواند عواقب جدی برای مردم جهان ایجاد کند.

وی ادامه داد: آب به عنوان یکی از نیازهای مهم زندگی بشریت است و بیش از سه چهارم کره زمین را آب فرا گرفته است و حدود ۳۰ درصد از این منابع آبی قابل استفاده است و زندگی انسان ها صرفا برای آَشامیدن و استفاده روزانه نیست بلکه برای استفاده صنایع و کاربردهای کشاورزی نیز نقش موثری دارد.

آب های موجود در کره زمین همواره در حال تغییر شکل هستند، آب ها گاهی به شکل مایع، گاز و جامد هستند و با افزایش جمعیت دنیا، نیاز به آب هم بیشتر شده است، اگر چه فعالیت های غیر اصولی انسانی باعث آلودگی و کاهش منابع آبی شده است و در حال حاضر بسیاری از مناطق با کمبود آب مواجه هستند بطوریکه بیش از یک میلیارد نفر آب آشامیدنی کافی ندارند.

باقری تاکید کرد: زندگی تمام جانداران به آب وابسته است،حدود ۶۶ تا ۸۵ درصد وزن بدن انسان از آب تشکیل شده است و بسیاری از حیوانات، ماهی ها و گیاهان بخش اعظم نیاز غذایی خود را به صورت محلول توسط ریشه جذب می کنند و بسیاری از واکنش های شیمیایی و سوخت و ساز در بدن ما و حیوانات همگی در محیط های آبی انجام شده است و هم اکنون نزدیک به دو سوم کشورهای جهان با مشکل کمبود آب مواجه هستند و پساب های شهری، پساب های صنعتی، سموم کشاورزی و... جزء منابع آلاینده آب های سطحی و زیر زمینی محسوب می شوند.

کارشناس محیط زیست متذکر شد: کشور ایران فلاتی پهناور و کم باران با توزیع نامتناسب آب است و متوسط بارندگی در سطح کشور حدود ۲۴۰ تا ۲۵۰ میلی متر در سال است که در مقایسه با متوسط سالانه ۸۶۰ میلی متر در جهان رقمی حدود یک چهارم متوسط بارندگی در جهان را به خود اختصاص می دهد.

وی اذعان کرد: امروه با پیشرفت زندگی صنعتی و شهری و رشد جمعیت، مصرف آب به طور چشمگیری افزایش یافته است و بحران آب در سرتاسر دنیا رو به گسترش است و از اینرو اصلاح صحیح الگوی مصرف به یکی از دغدغه های کشورهای جهان تبدیل شده است.

باقری افزود: میزان مصرف سرانه با فرهنگ و ارتقای سطح بهداشت جوامع ارتباط مستقیم دارد و متاسفانه در کشور ما هنوز استفاده مطلوب از آب به شکل یک فرهنگ جایگاه خود را پیدا نکرده است و مجموعه اقدامات صورت گرفته در بخش تامین آب صرفا در مدیریت تولید و عرضه آب بوده و کمتر به مصرف صحیح آب توجه شده است.

باقری در خاتمه خاطرنشان کرد: مردم به عنوان  مصرف کنندگان می بایست دغدغه بهینه مصرف آب را داشته باشند و  این امر زمانی میسر می شود که نسبت به معضلات کم آبی و آلودگی آب آگاه باشند و در کنار آن آموزش و فرهنگسازی به عنوان پایه های اساسی یک تغییر اصولی در اصلاح الگوی مصرف می بایست در برنامه های دولت قرار گیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه