English

دبیر سومین جشنواره رسانه ای ابوذر مازندران:

مطبوعات به دنبال مطالبه‌گری باشند + اسامی برگزیدگان جشنواره ابوذر

دبیر سومین جشنواره رسانه ای ابوذر مازندران کرد: ضروری است که مطبوعات به دنبال مطالبه‌گری باشند و آن را صحیح بیاموزند و به سایرین بیاموزانند.

مطبوعات به دنبال مطالبه‌گری باشند + اسامی برگزیدگان جشنواره ابوذر

به گزارش خبرگزاری موج مازندران، حسین احمدی اظهار داشت: مازندران از جمله استان های پیشرو در برگزاری جشنواره‌های رسانه‌ای بوده و خبرنگاران این دیار اغلب اوقات روی خوش به جشنواره‌ها نشان دادند که جای خرسندی است.

وی ادامه داد: جشنواره‌های مطبوعاتی محل عرضه تولیدات خبری بوده و توسعه کیفی رسانه‌‌ها را دنبال می‌کند و افزایش انگیزه، تجلیل از فرهیختگان عرصه اطلاع‌رسانی و رشد ظرفیت‌ها از اهداف اصلی رخدادهای رسانه‌ای است.

دبیر سومین جشنواره رسانه ای ابوذر مازندران گفت: در این راستا دست اندرکاران جشنواره ابوذر بر آن شدند با برگزاری مداوم این رویداد رسانه‌ای گامی در تحقق اهداف فوق بردارند و جشنواره سوم را با رویکرد مطالبه‌گری کلید زنند، چنانچه با مشاهده آثار ارسالی دریافتیم مطالبه‌گری در سرخط اصلی رسانه‌های مازندران قرار دارد و  باید گفت که به تمام معنا ضروری است که مطبوعات به دنبال مطالبه‌گری باشند و آن را صحیح بیاموزند و به سایرین بیاموزانند.

وی بیان داشت: قطار جشنواره ابوذر، سومین ایستگاه خود را پشت سر گذاشت اما درباره نحوه برگزاری آن نکاتی را با شما درمیان می‌گذارم که ذکرشان خالی از لطف نیست.

احمدی خاطرنشان ساخت: متأسفانه در سال‌های اخیر در برگزاری جشنواره‌های مطبوعاتی مشکلاتی رقم خورده که ذهن آگاه خبرنگاران را خدشه دار کرده و از ناملایمات و بی‌عدالتی‌ها دلخور هستند.

وی افزود: سومین جشنواره رسانه‌ای ابوذر از ابتدای کار همه تلاش خود را مصروف داشت تا با شفاف‌سازی و بررسی علمی آثار، صیانت از تولیدات خبرنگاران را از مرحله دریافت تا داوری را به درستی انجام دهد تا بار دیگر شاهد اقبال عمومی به جشنواره‌ها باشیم.

دبیر سومین جشنواره رسانه ای ابوذر مازندران با اشاره به اینکه در این راه تمام تلاش خود را به کار بستیم تا با انتخاب برترین داوران ملی با ترکیبی از پیشکسوت و جوان، بهترین ها را معرفی کنیم و هرچند خود را مبرّا از خطا نمی دانیم، اظهار داشت: در این راستا هیأت داوران از سوی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت ارشاد و از بین داوران خُبره و تراز اول انتخاب و معرفی شدند و در مسیر داوری تلاش کردیم خللی به استقلال داوران وارد نشده و با طمأنینه بررسی آثار صورت گیرد.

وی عنوان داشت: در زمینه آثار رسیده به جشنواره هم باید بگویم متأسفانه در بخش‌های خبر، تیتر، کاریکاتور، اینفوگرافی و موشن گرافی، ضعف‌های عدیده ای وجود دارد که در بیانیه یکایک داوران در بخش‌های مختلف بدان اشاره شده است و با توجه به اینکه خبر و تیتر از ارکان اصلی روزنامه نگاری به حساب می‌آیند تلاش می‌کنیم با همکاری سازمان بسیج رسانه استان کارگاه‌های تخصصی را در راستای ارتقای دانش روزنامه نگاران برگزار کنیم و پایان جشنواره، پایان کار ما نیست.

احمدی تصریح کرد: از دیگر معضلات قابل رؤیت در این دوره، رپُرتاژگونه بودن برخی آثار است و بدین صورت که تولید رسانه‌ای با پرداخت رپرتاژی تلاش داشت هم محتوایی را انتشار و هم بخش اقتصادی خود را ارضا کند و اینگونه قلم زدن‌ها در خدمت جامعه و مردم نبوده و بیراهه می رود، هرچند واقف هستیم این روزها رسانه و اهالی اش با مشکلات عدیده اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی اضافه کرد: همچنین تیترهای عبارت‌گونه و طولانی در اغلب آثار توی ذوق می‌زد و برخی از نوشتار نیز با سه ردیف تیتر، چشم‌نوازی و بار فنی را تنزل دادند و داوران نیز به این موضوع صحه گذاشتند.

دبیر سومین جشنواره رسانه ای ابوذر مازندران ادامه داد: یکی دیگر از مباحثی که در این دوره به چشم می خورد، انتخاب اشتباه قالب آثار بود به طوری که همکاران رسانه‌ای با انتخاب نادرست قالب‌های خبری، خود را از مرحله داوری حذف می‌کردند که در این زمینه هم باید کارگاه‌های علمی برگزار تا مرزهای خبر، گزارش، مصاحبه و یادداشت به درستی شناخته شود.

وی گفت: پرداختن خبرنگاران به زیست بوم مازندران از نکات قابل ذکر این جشنواره بوده و توجه داوران به آثاری که اولویت‌های بومی را مدنظر قرار دادند در داوری‌‌ها به چشم می‌خورد.

این مسئول افزود: بخش ویژه جشنواره هم مزین به نام عالم بزرگ جهان اسلام علامه حسن زاده آملی بود که آثار رسیده در این بخش مورد رضایت داوران واقع نشد و از خبرنگاران می‌خواهیم با بیشتر نوشتن از این بزرگمرد در معرفی نخبگان و فرهیختگان این مرز و بوم، سنگ تمام بگذارند.

وی بیان داشت: به خود می بالیم که با ارسال 558 اثر به دبیرخانه جشنواره ابوذر شاهد رشد چشمگیر آثار بوده به طوری که میزان بیشتری اثر نسبت به جشنواره‌های همطراز استانی دریافت شد.

احمدی افزود: دست نوشته‌ها و قلمی‌‌های همکاران پرتلاش‌مان را با جانِ دل خواندیم و با بررسی های اولیه و حذف برخی آثار که دچار نقصان‌هایی بودند و الزامات جشنواره را رعایت نکردند، در نهایت 431 اثر در اختیار داوران محترم قرار گرفت که در پایان 22 اثر رسانه‌ای حائز رتبه شدند.

وی اظهار داشت: پرونده سوم هم بسته شد و آنچه باز می ماند راه پُر فراز و نشیب روزنامه نگاری است؛ مسیر طی شده پیشینیان ما و راه ناپیموده آیندگان که ما مسیر طی شده امروز را در قالب کتابی تقدیم روزنامه نگاران ارجمند می‌کنیم تا چراغ راهی باشد.

دبیر سومین جشنواره رسانه‌ای ابوذر مازندران با بیان اینکه قدردان اعتماد یکان یکان همگان هستیم و کوشش کردیم عادلانه و در مدار منطق حرکت کنیم، گفت: زیرا عمیقاً معتقدیم برپایی جشنواره‌ها سرآغاز آینده‌ای امیدآفرین برای رسانه‌‌ها است و بر این باوریم جشنواره ابوذر پایان رقابتی مطبوعاتی نیست بلکه آغازی برای حرکتی تازه و در راستای تقویت روحیه تعامل بین اصحاب رسانه است.

به  گزارش موج، نفرات برگزیده سومین جشنواره رسانه ای ابوذر در مازندران به شرح زیر اعلام شده است.

 

بخش اینفوگرافی:

خوش نشین ها: سید روح الله شجاعی کیاسری

بخش ویژه (علامه حسن زاده  آملی):

حُسنِ حَسن اثر النازپاک نیا از روزنامه حرف مازندران

بخش تیتر:

شالیکار می کارد و دلال درو می کند / قصه پرغصه هر سال برنجکاران شمال اثر علیرضا نوری کجوریان از خبرگزاری مهر

و سراب تصمیم گیری در کویر عملگرایی اثر محسن قبادیان  از خبرگزاری حوزه  مشترکاً سوم ( این بخش نفرات اول و دوم نداشت)

بخش خبر:

تناقض هایی در یک انتصاب خانوادگی / یک بخشداری و 2 بخشدار،  اثر صاحب نجفی از خبرگزاری فارس و زمین مددجوی ساروی به وی مسترد شد اثر علی پاداشی از خبرگزاری ایکنا شایسته تقدیر شدند ( بخش خبر، نفرات اول تا سوم نداشت)

بخش عکس:

برداشت زعفران اثر محمد سلطانی از خبرگزاری فارس (نفر اول)، تشییع علامه حسن زاده آملی اثر فرزین عامری از خبرگزاری ایسنا (نفر دوم) و محیط زیست اثر ابراهیم فلاح    از پایگاه خبری آوای خزر ( نفر سوم)

بخش گزارش تصویری:

غارت ساحل، اثر سارا فرهمند راد از خبرگزاری صدا و سیما (نفر اول)، رشد و تعالی صنعت در مازندران و کشور اثر زینب دیوارگر، از خبرگزاری صدا و سیما (نفر دوم) و سلام به میانکاله اثر مهدی حسن پور از خبرگزاری صدا و سیما (نفر سوم)

بخش گزارش:

میانکاله در محاصرۀ بوتولیسم  اثر آزادۀ بابانژاد از آوای خزر (نفر اول)، چشم در چشم کرونا / مسافرانی که عاقبت به خیر نمی شوند اثر محمدحسین رمدانی از باشگاه خبرنگاران جوان و حالا که آمدید، در خانه بمانید اثر سید رضا هاشمی کرویی از خبرگزاری ایرنا مشترکاً (دوم)، انتظار هفت ساله برای ساخت یادمان شهدای گمنام سوادکوه اثر معظمۀ نقی پور از خبرگزاری تسنیم (نفر سوم)

بخش مصاحبه:

 سنگینى سایه شانه دار همچنان روى شانه صیادان کیلکا اثر آتنا رستمى الله خلیلى از خبرگزاری صدا و سیما (نفر دوم)، خرما گلان؛ روستایى که به معدن گل شد اثر زهرا طاهرى پرکوهى از خبرگزاری فارس و در ایران مطالعه امکان یابى پروژه هاى سدسازى به ثمر نرسیده است اثر سید امید ساداتى از روزنامه شالیزار مشترکاً (نفر سوم)

بخش مقاله و یادداشت:

روبان بازی های سیاسی، پروژه های سرگردان/ آمل میراث دار پروژه های ناتمام، اثر سمانه قلی‌پور از سفیر هراز (نفر دوم) و آقای استاندار محافظه کاری آفت توسعه است؛ نترس، تغییر بده! اثر فاطمه سیفی از  هارش خبر (نفر سوم) -  این بخش نفر اول نداشت

بخش موشن گرافی:

حاج قاسم سلیمانی (دل گپ) اثر امیر استادیان ساروی (نفر برگزیده)

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه