English

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی:

جغرافیای فرهنگی ایران و زبان فارسی بسیار فراخ‌تر از مرزهای جغرافیایی کنونی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اهمیت سرمایه گذاری فرهنگی و معنوی در حوزه داشته‌های ارزشمند ادبی، گفت: جغرافیای فرهنگی ایران و زبان فارسی بسیار فراخ تر از مرزهای جغرافیایی کنونی است.

جغرافیای فرهنگی ایران و زبان فارسی بسیار فراخ‌تر از مرزهای جغرافیایی کنونی است

به گزارش خبرگزاری موج آذربایجان شرقی، سید قاسم ناظمی، در نشست هم اندیشی و هماهنگی بزرگداشت حکیم نظامی گنجه ای در تبریز اظهار داشت: آنچه که به زبان نغز و پرمغز فارسی سروده شده است محصول تفکرات و تولید محتوا توسط حکما و اندیشمندانی است و با وجود اینکه زادگاه و مدفن آن ها در دسترس نیست، ولی روح حاکم بر آثارشان، تمام و کمال ایرانی و مبتنی بر این فرهنگ شاخص و وزین است.

وی افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تلاش می کند ضمن صیانت از عظمت مفاخر ایرانی، برخی از آنان را نیز از حلقه و دایره غربت درآورده و تفکرات و فضایل اخلاقی و انسانی جاری در آثار آنان را به جهانیان عرضه می کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با اشاره به برگزاری هفته بزرگداشت حکیم نظامی گنجه ای در اسفند امسال، گفت: برنامه هایی که در ۲۱ اسفند آغاز و عرضه می شود علاوه بر یک هفته تعیین شده از سوی ستاد ملی بزرگداشت نظامی گنجه ای، تا پایان اردیبهشت سال آینده نیز تداوم دارد و پیش از این نیز با مشارکت رادیو فرهنگ و با حضور اساتید بنام و برجسته نظامی شناس و نظامی پژوه آغاز شده است.

ناظمی، با اشاره به لزوم مشارکت همه نهادهای مربوط برای برپایی هر چه باشکوه تر و فراگیرتر این رویداد مهم فرهنگی، ادامه داد: سه رویکرد برای این برنامه مدنظر قرار گرفته است که رویکرد رسانه ای با استفاده از رسانه های مکتوب و دیجیتال و صدا و سیما از مهمترین آن ها به شمار می رود و این رویکرد می تواند با کلیه مخاطبان حوزه فرهنگ و هنر ارتباطی مستقیم و اثرگذار داشته باشد.

وی یادآوری کرد: در حوزه تخصصی و دانشگاهی چون رویکرد و جامعه مخاطب اختصاص به نخبگان دارد، از کلیه دانشگاه های استان انتظار می‌رود با فراخوان اعضای هیات علمی در دانشکده های ادبیات و پای کار آوردن دانشجویان و انجمن های ادبی دانشگاه ها در ایجاد فضای تخصصی گفتمان در قالب وبینار و فراهم شدن فضا در صورت رفع محدودیت های کرونایی، به صورت حضوری به تولید محتوا و ایجاد موج ادبی – فرهنگی بپردازند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: دانشگاه هنر اسلامی نیز با رویکرد هنرهای تجسمی و نگاره ها می تواند ورود خوب و ارزشمندی در این حوزه داشته باشد.

ناظمی، افزود: با هماهنگی هایی که با نهاد کتابخانه انجام شده و با توجه به وجود نسخ خطی متعدد از آثار نظامی و فراهم آمدن مجموعه ای از آثار منتشر شده در حوزه این حکیم عالیقدر امکان برگزاری نمایشگاه و بازدید علاقمندان و شرکت کنندگان در همایش ها نیز از این مجموعه ها فراهم شده است.

وی اظهار داشت: استفاده از ظرفیت های انجمن های ادبی در کلیه شهرستان های استان،  استفاده از دبیران ادبیات با برگزاری همایش مستقل، استفاده از شبکه شاد برای دخیل کردن دانش آموزان با توجه به اینکه مسابقه سراسری انشا نویسی نیز در سطح کشور برگزار می شود، اختصاص زنگ ویژه نظامی شناسی با مشارکت آموزش و پرورش استان از دیگر برنامه های این رویداد فرهنگی است.

وحید حسین زاده، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این نشست با تشریح برنامه های تدارک دیده شده برای هفته بزرگداشت نظامی گنجه ای از ۲۱ تا ۲۸ اسفند، گفت: برپایی همایش، برگزاری نمایشگاهی از نگاره های پنج گنج و برگزاری جلسه بحث و فحص در این خصوص با همکاری موسسات فرهنگی و هنری مرتبط و سلسله برنامه های پیش بینی شده شهرستانی از مهمترین برنامه های این هفته است.

نشست هم اندیشی و هماهنگی بزرگداشت حکیم نظامی گنجه‌ای با حضور نمایندگان ادارات، نهادهای فرهنگی و دانشگاه‌های تبریز در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد.

در این نشست نمایندگان نهادهای حاضر ضمن استقبال از طرح های ارایه شده، پیشنهادهای خود در حوزه بزرگداشت حکیم نظامی گنجه ای را ارایه کردند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه