English

مهدی اصلانی:

جهت شناسایی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های استان تلاش شود

نشست کمیسیون علمی و تخصصی بازرسی کل با حضور جمعی از مدیران کل دستگاه های نظارتی و اجرایی و اتحادیه های مرغداران، دامداران و عشایری در بازرسی کل استان برگزار شد و مشکلات و موانع و راه های برون رفت از مشکلات برای بازاریابی و فروش صادراتی محصولات پروتئینی و لبنی تولیدات داخل استان مورد بحث و بررسی تخصصی قرار گرفت.

جهت شناسایی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های استان تلاش شود

به‌گزارش خبرگزاری موج ایلام، مهدی اصلانی ریاست شورای دستگاه های نظارتی و مدیرکل بازرسی استان ایلام در نشست کمیسیون علمی و تخصصی گفت: دستگاه های اجرایی ذی ربط باید با سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت برای حمایت از تولید و توانمند‌سازی‌ فعالان تولیدی در بخش های خصوصی و تعاونی تلاش نمایند و همگان باید برای افزایش سرمایه گذاری و حمایت از تولید و گره گشایی از تولیدکنندگان که مورد تاکید مقام معظم رهبری و سران قوای حاکمیتی نظام جمهوری‌اسلامی است، اقدام نمایند و خوشبختانه در سطح استان ایلام با همگرایی و تعامل سازنده و خوب استاندار محترم و شورای دستگاه‌های نظارتی استان ایلام به این مهم توجه ویژه ای دارند و از تمامی ظرفیت ها در این راستا حمایت خواهند کرد.

بازرس کل استان ایلام خاطرنشان کرد: باید تلاش شود پتانسیل‌ها و مزیت های نسبی استان شناسایی و ظرفیت‌های بالقوه استان بالفعل شود تا شاهد پیشرفت و توسعه استان باشیم.

اصلانی با بیان اینکه استان ایلام در زمینه تولید گوشت مرغ، گوشت قرمز و شیر ظرفیت‌های بالایی دارد افزود: بر اساس آمار دریافتی از اتحادیه های متولی، روزانه ۱۱۵ تن شیر و ماهانه ۳۴۵۰ تن شیر در استان تولید می‌شود که تقریبا نیمی از آن معادل ۱۶۲۰ تن در داخل استان مصرف می شود. همچنین ۱۷ هزار ۵۰۰ تن گوشت قرمز در استان تولید می شود که از این میزان حدود ۸ هزار تن در داخل استان مورد استفاده قرار می‌گیرد و مازاد آن به خارج از استان صادر می‌شود.

بازرس کل استان بیان داشت: ۳۸۵ واحد دارای پروانه بهره برداری مرغداری وجود دارد که ۳۳۵ واحد فعال در سامانه سماسط ثبت شده‌ است که ظرفیت اسمی واحدهای مرغداری، ماهانه ۶ هزار تن و سالانه حدود ۷۲ هزار تن است، درحالی‌که ماهانه حدود ۱۵۰۰ تن مرغ تولیدی داخل استان مورد استفاده قرار می‌گیرد و حدود چهار برابر نیاز مصرف داخلی استان، ظرفیت تولید اسمی گوشت مرغ وجود دارد.

وی با بیان این‌که تولید واقعی گوشت مرغ در سطح استان روزانه حدود ۸۰ تن است و ۵۰ تن از آن در داخل استان مصرف می شود گفت: باید میزان تولید واقعی مرغداری ها متناسب با ظرفیت اسمی آنها افزایش یابد تا سودآوری و بهره وری افزایش یابد.

نشست بازرسی ایلام..

بازرس کل استان با بیان اینکه مدیران باید براساس سند آمایش برنامه‌های خود را در این خصوص اعلام نمایند گفت: سیاست گذاری و برنامه‌ریزی و نظارت برای افزایش بهره وری تولید، تامین نیازهای داخل و صادرات محصولات کشاورزی بر اساس قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی، برعهده وزارت جهاد کشاورزی و دستگاه های تابعه استانی می باشد و اداره کل جهاد کشاورزی باید با همکاری سایر دستگاه‌ها و نهادهای مربوط در برنامه‌ریزی، حمایت، هدایت و نظارت در امر افزایش محصولات کشاورزی نقش آفرینی نماید تا تولیدات کشاورزی مازاد نیاز استان به خارج از کشور صادر شود و قطعا برای تحقق این مهم باید از روزمرگی خارج شد و با برنامه‌محوری عمل کرد.

اصلانی در خلال مباحث مطروحه و جمع بندی پایانی مطالب نشست کمیسیون علمی و تخصصی گفت: همانطور که مدیران محترم و اعضای نشست تخصصی اشاره کردند، باید تلاش شود زیرساخت‌های لازم برای بسته‌بندی محصولات تولیدی، بازار فروش و ... ایجاد و توسعه یابد تا شاهد صادرات محصول تولیدی به سایر استان‌ها و همچنین خارج از کشور باشیم.

وی در ادامه ضمن تشکر از نظرات و پیشنهادهای خوب مطروحه در نشست اعلام داشت، 

اداره کل گمرک فهرست مشخصات اقلام صادراتی از قبیل محصولات کشاورزی و دامی که در کشور عراق از تقاضای بالای خرید صادراتی برخوردار است و از سایر استان ها با کشورهای دیگر مانند ترکیه به مقصد عراق ترانزیت می شود، طی مکاتبه‌ای به دستگاه‌های متولی و بازرسی کل استان معرفی نماید و حتی در پایگاه های اطلاع رسانی عمومی منتشر نماید.

بازرس کل استان بر اجرایی شدن پیشنهاد مناسب مطروحه در نشست کمیسیون علمی و تخصصی درخصوص برگزاری جلسات آموزشی و توجیهی با اتحادیه های تولید کننده مرغ و گوشت و شیر با حضور رایزن اقتصادی ایران در عراق و سایر عوامل مرتبط و فراهم کردن شرایط بازدید و کسب تجارب استان های موفق در این زمینه تأکید کرد و افزود: اداره کل صمت نیز با ارائه فهرست برنامه‌های حمایتی و تسهیلاتی و شرایط برگزاری نمایشگاه های تخصصی به تولیدکنندگان توجه ویژه داشته باشند و همچنین فهرست اقلام پرتقاضای مصرف بازارهای هدف صادراتی بر روی سایت اداره کل صمت قرار گیرد تا تولیدکنندگان و افرادی که در این زمینه علاقه و توانایی دارند، بتوانند در این مسیر حرکت کنند.

نشست بازرسی ایلام.

بازرس کل استان در ادامه گفت: شورای هماهنگی بانک‌ها و همچنین اداره کل امور اقتصادی دارایی استان و دستگاه های متولی نیز در زمینه هدایت و نظارت موثر بر پرداخت تسهیلات بانکی بخصوص تسهیلات ارزان قیمت با هدف‌گذاری صحیح در هدایت توسعه زیرساخت‌های موردنیاز واحدهای تولیدی و فروش صادراتی محصولات کشاورزی و صنایع بسته بندی اقدام نماید.

وی افزود: بحث برنامه محوری در سند آمایش تاکید شده‌است و باید این مهم به صورت ویژه در دستور کار قرارگیرد و باید متولیان حوزه تولید برای توانمندسازی، حمایت و رفع موانع تولید و ایجاد و توسعه زیرساخت ها و شناسایی و اشتراک گذاری ظرفیت های توسعه ای استانی یا استان های مجاور موثر در افزایش بهره وری در تولید و فروش محصولات کشاورزی برنامه‌ریزی و اهتمام لازم را داشته باشند و بخش خصوصی نیز با پشتکار و اصلاح نگرش و رویکردهای فروش محصولات در سطح استانی به بازاریابی برون استانی و صادرات به خارج از کشور با شناسایی و لحاظ علایق و ذائقه های بازارهای هدف صادراتی اقدام نمایند و بازرسی کل استان در این مسیر پیشرفت و آبادانی استان کمک کار و همراه مدیران و فعالان تولیدی خواهند بود و نظارت بر تدوین و اجرایی شدن برنامه ها و راهکارهای حمایت از تولید و فروش صادراتی محصولات پروتئینی و کشاورزی استان را با جدیت دنبال خواهد کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه