English

تغییرات جدید در مرز سومار زمینه ساز توسعه تجاری کرمانشاه خواهد شد

نشست بررسی مشکلات مرز سومار برگزار شد: مسائل و مشکلات مرز سومار در نشست اتاق کرمانشاه با جمعی از فعالین اقتصادی و مسئولین استان بررسی شد.

تغییرات جدید در مرز سومار زمینه ساز توسعه تجاری کرمانشاه خواهد شد

به گزارش خبرگزاری موج کرمانشاه، کیوان کاشفی رئیس اتاق کرمانشاه با اشاره به احتمال ایجاد تغییراتی در مرز سومار که البته چارچوب‌های آن چندان مشخص نیست، اظهار کرد: این تغییرات می‌تواند اشتغالزایی، درآمد و سایر موارد مربوط به این مرز را تحت تاثیر قرار بدهد.

وی با تاکید بر لزوم مشخص شدن چند وچون این تغییرات، عنوان کرد: اگر نیاز باشد موضوع را در کارگروه توسعه صادرات مطرح خواهیم کرد و البته بخش دیگری از کار هم در اختیار طرف عراقی است و باید مذاکراتی را با آنها صورت دهیم.

رئیس اتاق کرمانشاه موضوع اصلی این مرز را درخواست طرف عراقی برای انتقال تمام تخلیه و بارگیری به سمت عراق اعلام کرد و ادامه داد: در گذشته تخلیه و بارگیری برای اکثر کالاها به جز کالاهای لیفتراکی هم در سمت عراق انجام می‌شد و اکنون تقاضا دارند کالاهای لیفتراکی هم به این بخش منتقل شود.

کاشفی خواستار رایزنی با طرف عراقی برای حل و فصل این موضوع شد و از مرزبانی خواست اقدامات لازم را برای برگزاری نشست با مسئولین دیالی انجام دهندتا این نشست یا در استان کرمانشاه یا در منطقه مرزی برگزار شود.

وی اضافه کرد: باید در این نشست پیشنهادات فنی به طرف عراقی بدهیم.

وی تاکید کرد: تا زمان تعیین تکلف شدن موضوع، روند تخلیه و بارگیری باید به شیوه قبل ادامه پیدا کند.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران راهکار بلندمدت حل چنین مشکلاتی را راه‌اندازی حمل یکسره دانست و افزود: با پیوستن عراق به کنوانسیون تیر خواه ناخواه حمل یکسره برقرار خواهد شد و مشاغل موجود در مرز را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

کاشفی معتقد است، مشاغل مرتبط با حمل یکسره در بلندمدت باید در بخش خدمات ساماندهی شود.

وی با بیان اینکه برای دسترسی به سایر بازارهای جهانی هم به برقراری حمل یکسره نیاز داریم، تاکید کرد: عراق می‌توان در صورت راه‌اندازی حمل یکسره مسیر ترانزیتی کالاهای ما تا سوریه، اردن و مدیترانه باشد.

موضوع دیگری که رئیس اتاق کرمانشاه بر آن تاکید داشت لزوم فراهم کردن زیرساخت‌ها در مرز سومار و تعیین تکلیف هرچه زودتر طرح جامع این مرز بود.

به گفته کاشفی، از آنجاییکه اکنون دولت با محدودیت های اعتباری مواجه است فراهم کردن هرگونه زیرساخت باید با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باشدو البته هنر این است که تا زمان فراهم شدن زیرساخت‌ها بتوان با شرایط موجود کار را پیش برد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه