English

خسارت ۱۰ هزار میلیارد تومانی سرما و خشکسالی به باغبانی خراسان رضوی

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: امسال به بیش از ۱۵۸ هزار تن از محصولات باغی به خاطر مخاطرات کشاورزی که اکثر آن سرمازدگی و بخشی هم نشات گرفته از تنش‌های خشکسالی بوده، صدمه وارد شده و به همین دلیل کاهش تولید داشتیم.

خسارت ۱۰ هزار میلیارد تومانی سرما و خشکسالی به باغبانی خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، محمد میری مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در سخنانی با اشاره به میزان خسارات محصولات باغی خراسان رضوی عنوان کرد: در مجموع بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان به بخش باغبانی خراسان رضوی خسارت وارد شده است.

محمد میری در ادامه افزود: بیشترین خسارتی که از ابتدای امسال به بخش کشاورزی استان وارد شده، مربوط به محصولات باغی بوده است. در این بخش درصد خسارت سرمازدگی از همه مخاطرات کشاورزی بیشتر بوده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به وضعیت خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی استان طی سال جاری گفت ادامه داد: امسال به بیش از ۱۵۸ هزار تن از محصولات باغی به خاطر مخاطرات کشاورزی که اکثر آن سرمازدگی و بخشی هم نشات گرفته از تنش‌های خشکسالی بوده، صدمه وارد شده و به همین دلیل کاهش تولید داشتیم.

وی تصریح کرد: خسارت وارد شده به هر نوع محصول متفاوت بوده و به گیاهان دارویی دیم ۱۰۰ و به زیره سبز و سایر گیاهان دارویی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد خسارت وارد شده و تولید این محصولات کاهش داشته است و همچنین در برخی محصولات سردرختی به خاطر سرمازدگی که اواخر سال گذشته و اویل امسال اتفاق افتاد، حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد خسارت وارد شد.

میری متذکر شد: از باغداران درخواست می‌شود روش‌های پیشگیرانه را اجرا کنند و تجهیز باغ‌ها به سیستم‌های نوین آبیاری، استفاده از کودهای آلی با هدف افزایش ظرفیت نگهداری رطوبت در خاک، استفاده از ارقام و واریته‌های متحمل به تنش‌های محیطی، بهبود تغذیه و... از جمله اقداماتی است که برای جلوگیری از خسارت بیشتر در باغ‌ها در استان باید انجام شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: همچنین بر لزوم بیمه محصولات کشاورزی تأکید داریم و تاکنون در این خصوص فرهنگ‌سازی خوبی شده و هر سال شاهد افزایش سطح بیمه باغات خراسان رضوی هستیم.

وی یادآور شد: در حال حاضر ۳۰ درصد از محصولات باغی استان تحت پوشش بیمه است. بیشترین غرامتی که در سال جاری به بخش کشاورزی پرداخت شده، مربوطه به حوزه باغبانی بوده، به طوری که تا آخر دی‌ ماه صندوق بیمه بالغ‌ بر ۴۰۰ میلیارد تومان به این بخش پرداخت غرامت داشته است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: با توجه به کاهش ۲۰۰ تنی در محصول زعفران برآورد می‌شود به این بخش حداقل ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد شده باشد.

وی اذعان کرد: تولید پسته در استان کاهش ۲۵ هزار تنی داشته است و در حال حاضر برای جلوگیری از بروز این خسارت‌ها توسعه گلخانه‌ها در دستور کار قرار گرفته و تاکنون رشد بسیار خوبی داشته است.

میری در خاتمه خاطرنشان کرد: تلفیق سه پروژه مدیریتی استفاده از گونه‌های پرمحصول و متراکم، توسعه سیستم‌های نوین آبیاری و سایبان موجب افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی بهره‌وری و صرفه جوی در نهاده‌ها می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه