English

رهنمون سازی بشر به مبانی دینی و تمدن اسلامی از رسالت های انقلاب اسلامی است

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: رهنمون سازی بشر به مبانی دینی و تمدن اسلامی از رسالت های انقلاب اسلامی است.

رهنمون سازی بشر به مبانی دینی و تمدن اسلامی از رسالت های انقلاب اسلامی است

به گزارش خبرگزاری موج قم، آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار جمعی از ائمه جمعه و جماعت، اساتید و خطبای که در دوره های دانشی و مهارتی دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در نجف اشرف شرکت داشته اند و برای دوره ای پیشرفته در دوره‌ ای با مشارکت موسسه کوتاه مدت و فرصت های مطالعاتی جامعه المصطفی در قم حضور پیدا کرده بودند، ضمن خیر مقدم به حضور میهمانان و گرامیداشت ایام ماه رجب المرجب، و با تبریک خسته میلاد حضرت علی(ع) و سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، اظهار داشت: همواره قدردان نقش برجسته حوزه عریق نجف و زحمات و تلاش های مراجع معظم تقلید حوزه مبارکه نجف اشرف و به ویژه مرجع عالیقدر عراق حضرت ایت الله العظمی سیستانی و تمام طلاب و فضلا و نیروهای محور مقاومت اسلامی هستیم.

وی این دیدار را نقطه مقومی در افزایش و ارتقاء سطح تعاملات و ارتباطات حوزه قم و نجف دانست و یادآور شد: مهمترین و استراتژیکی ترین اندیشه انقلاب اسلامی برآمده از تفکر مدینه النبی در دوران رسول الله(ص) است که تمام ساحت های حیات بشری را هدف گذاری نموده است.

وی، رهنمون سازی بشر به مبانی دینی و تمدن اسلامی را از رسالت های انقلاب اسلامی دانست و یادآور شد: اندیشه انقلاب اسلامی مبتنی بر تفکر عقلی و عمیق و روش فقهی اجتهادی در فهم و تبلیغ معارف ناب الهی است که در مقام استنباط معارف اسلامی به مناهج اصیل اسلامی متمسک می شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه به وظایف حوزه های علمیه در تربیت اندیشمندانی برای پاسخ گویی به نیازهای روز بشری اشاره کرد و اظهار داشت: تاکید بر جهاد و مقاومت که نیاز روز امت اسلامی است، همواره باید مورد تاکید حوزه های علمیه قرار گیرد و اندیشه مقاومت مبتنی بر حکمت و عقلانیت و اصول و مبادی دینی و قواعد فقهی و اسلامی را یک ضرورت دنیای اسلام برشمرد .

وی جهاد علمی و عملی ، جهت گیری راهبردی ، برنامه مدار و تحولی و نگاه بلند مدت و جامع و تمدنی و هم افزایی را از جمله ویژگی های شهر مقدس قم برشمرد و اذعان داشت: مهمترین مراکز آموزشی و پژوهشی معارف دینی در شهر قم فعال هستند، جامعه المصطفی از مجموعه های افتخار آمیز شهر مقدس قم هزاران دانش پژوه و مشتاقان معارف اهل بیت علیهم السلام را از سراسر دنیا گردهم جمع نموده است.

 اعرافی، گزارشی از گستره نشر کتب و مجلات و نشریات علمی در شهر مقدس قم ارائه کرد و یادآور شد: مجموعه های علمی و حوزوی شهر مقدس قم، معارف دینی را در قالب رشته های مختلف تخصصی پیگیری، ارائه و بازنشر می کنند.

وی، با تاکید بر این که مراکز علمی شهر مقدس قم با هزاران مجموعه و مرکز آموزشی پژوهشی جهان در ارتباط است، ابراز داشت: تدوین اسناد راهبردی بیشمار، ناظر به نیازهای میدانی، برای پیشبرد اهداف، وظایف و رسالت های حوزه های علمیه از مهمترین رویکردهای سالیان اخیر در حوزه های علمیه است.

مدیر حوزه های علمیه، راه اندازی رشته های تخصصی در حوزه علوم اسلامی را از رویکردهای نوین حوزه های علمیه برشمرد و ابراز داشت: توسعه دانش های فقهی ناظر به نیازهای روز جامعه و جهان و نیز حرکت به سمت پاسخگویی تخصصی به نیازها از دیگر رویکردهای حوزه های علمیه در سالیان اخیر به شمار می رود.

وی ضمن تاکید بر تراث عظیم حوزه‌های علمیه، به ویژگی های اجتهاد اصیل اشاره کرد و یادآور شد: تشکیل دروس خارج فقه معاصر در حوزه های علمیه و بهره گیری از ظرفیت عظیم اساتید برجسته حوزوی در این راستا از جمله برنامه های عملیاتی شده است.

آیت الله اعرافی، تدوین کتب تخصصی ناظر به دیدگاه‌های فقهی در حوزه های مختلف و ترسیم فقه التربیه، فقه القضا، فقه پزشکی، فقه الحکومت و... را تنها یکی از دستاوردهای نوین حوزه های علمیه در حوزه تخصصی سازی معارف دینی دانست.

وی توجه حوزه های علمیه به علوم عقلی و اهتمام آن به فلسفه و کلام و نیز نقد نظریات فلسفی غربی را از دیگر شاخصه های حوزه علمیه قم دانست و یادآور شد: نقد علوم انسانی غربی و حرکت به سمت تدوین نظام علوم انسانی با رویکرد اسلامی از دیگر رسالت های ترسیمی حوزه های علمیه است.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که تمدن غربی، علوم انسانی و نظریات علمی در حوزه های اجتماعی را ناظر به پیشبرد اهداف خود بازترسیم می کند، اظهار داشت: تعاملات روزافزون حوزه قم و نجف می تواند تاثیر بسزایی بر ارائه چهره پویای اندیشه ناب اسلامی در گستره جهانی داشته باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه